Citat:
Ursprungligen postat av
The BlaBla
Har en bil som jag parkerar på ett ställe där det är "gratis".
Det är alltså en stor grusplan ute vid nacka, den tillhör ej Stockholms stad utan det är en båtklubb som äger den.
Det står inga båtar där nu så jag brukar ställa bilen där efter jobbet.
Idag såg jag 4st små lappar på 4st av alla bilar där skrivet från dator där man skrev att det är förbjudet att parkera där och att ägaren kan på sin egen bekostnad försla bort bilen/bilarna.
Jag förstår ju själv att det är fel att stå där men kan ägaren gå så pass långt att han bärgar bort bilarna?
Låter dyrt att bärga bort 30st bilar.🤷♂️
Bilen kan bärgas bort om den står kvar i 7 dagar efter det att ägaren har delgivits att man inte får parkera där.
Men det räcker ej med lapp på bilen. Utan bilägaren måste delges på annnat sätt, muntligt eller med brev.
Lyckas man inte delge ägaren så måste bilen stå kvar i minst en månad sedan man påbörjat försöken att få tag på bilägaren.
De får själva inte flytta bilarna, utan markägaren får kontakta kommunen när bilen har stått där länge nog sedan så flyttar kommunen bilen när de har tid.
https://parkering.stockholm/felparkering/fordonsflytt/
Jo, det kostar en del. Fn. 3 470 kr för varje personbil, men en del lämnar tyvärr sina skrotbilar på andras tomter, och då behöver markägaren snällt betala kommunen för att kunna bli av med skräpet.
Men det blir ju endast långtidsparkering som beivras, man ska alltid kunna ställa sin bil i sju dagar där om man önskar.
Konstigt att de inte bara sätter upp vägmärken om p-förbud.