2020-08-29, 23:21
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Bor inte längre i Enskede men sist jag kollade så var sockenvägen gränsen mellan avgiftsbelagd och gratisparkering. Ser du ingen taxa skylt i ditt bostadsområde så behöver du inte betala månadsavgift dagavgift eller nån timavgift. Inga 1100kr i böter för att du saknar tillstånd
Ska spana under morgonpromenaden. Tack för info.
Citera
2020-08-30, 00:33
Medlem
Turbomachines avatar
I Fruängen kan du stå i sju dagar iaf.
Citera
2020-08-30, 00:57
Medlem
Thunderaces avatar
Gå till en pantbank och panta på bilen!
Sedan hämtar du bara ut den när du behöver den.
Då har du ”parkerat” gratis!
Citera
2020-08-30, 11:24
Medlem
evdos avatar
Tack för alla svar 😊 Är införstådd i hur svårt det är, tänkte ändå fråga er som bor här i stan mer permanent. Jag bor i vasastan så gärna gångavstånd från denna del av stan. Kan tänka mig att gå upp mot 25-30 min, mer om så krävs, kan ju ta tunnelbanan med även om jag helst undviker den just nu.

Panta bilen är inget alternativ då jag bor här temporärt och kommer pendla till Gbg någon helg i månaden.
Senast redigerad av evdo 2020-08-30 kl. 11:30.
Citera
2020-08-30, 14:17
Medlem
Aldrig tänkt på att bara skaffa boendeparkering eller månadsavgift för ett p-garage där du bor och bara betala av det på din lön? Så får alla göra som bor inne i stan. Det där med lite gångavstånd på 2,5-3km kommer inte att fungera, speciellt när man bor innanför tullarna. Det är staten som sätt till detta, välkommen till sthlm och grattis till en lgh innanför tullarna.
Senast redigerad av fonzen 2020-08-30 kl. 14:26.
Citera
2020-08-31, 20:54
Medlem
80231s avatar
Citat:
Aldrig tänkt på att bara skaffa boendeparkering eller månadsavgift för ett p-garage där du bor och bara betala av det på din lön? Så får alla göra som bor inne i stan. Det där med lite gångavstånd på 2,5-3km kommer inte att fungera, speciellt när man bor innanför tullarna. Det är staten som sätt till detta, välkommen till sthlm och grattis till en lgh innanför tullarna.
Jag trodde att det kostar en sexhundring plus bilkostnader per månad för att stå på gatan, och det känns inte riktigt värt att hålla sig med bil då. Då hyr jag hellre när det behövs. Syrran har "gratis" garage inbakat i avgiften. Hissen ner, hoppa in i en varm bil, kör. Lyx.
Citera
2020-08-31, 21:57
Medlem
Eftersom han bor innanför tullarna så är det runt 1100-1200kr i månaden inkls moms, men å andra sidan, har man köpt lägenhet i stan så är det vad man får betala även för stadsparkering. Det är inte billigt att ha bil i stan

Lägsta kostnad är väl 300kr och det är zoner som är väldigt långt utanför stan. Årsta-enskede är det 500kr inkl moms. Är nog inte heller ensam om att betala minst 1100kr/mån för två passager om dan i trängselskatt, sen kan man lägga till bensin på detta. Bil blev betydligt dyrare att äga i socialdemokratsstyre
Senast redigerad av fonzen 2020-08-31 kl. 22:12.
Citera
2020-08-31, 23:58
Medlem
miikoss avatar
På gator/parkeringsplatser med skylt "P" så gäller max 24 timmar i följd på vardagar förutom vardag före helgdag. Så det går inte att lämna bilen i några veckor.

Alternativen är väl långtidsparkering vid exempelvis tågstationer/flygplatser osv. Alt en tomt där markägaren tillåter längre parkering.
Citera
2020-09-01, 20:42
Medlem
Citat:
Eftersom han bor innanför tullarna så är det runt 1100-1200kr i månaden inkls moms, men å andra sidan, har man köpt lägenhet i stan så är det vad man får betala även för stadsparkering. Det är inte billigt att ha bil i stan

Lägsta kostnad är väl 300kr och det är zoner som är väldigt långt utanför stan. Årsta-enskede är det 500kr inkl moms. Är nog inte heller ensam om att betala minst 1100kr/mån för två passager om dan i trängselskatt, sen kan man lägga till bensin på detta. Bil blev betydligt dyrare att äga i socialdemokratsstyre

Stockholm styrs av borgliga majoritet stödd av Mp.
Citera
2020-09-08, 16:00
Medlem
The BlaBlas avatar
Har en bil som jag parkerar på ett ställe där det är "gratis".
Det är alltså en stor grusplan ute vid nacka, den tillhör ej Stockholms stad utan det är en båtklubb som äger den.
Det står inga båtar där nu så jag brukar ställa bilen där efter jobbet.

Idag såg jag 4st små lappar på 4st av alla bilar där skrivet från dator där man skrev att det är förbjudet att parkera där och att ägaren kan på sin egen bekostnad försla bort bilen/bilarna.
Jag förstår ju själv att det är fel att stå där men kan ägaren gå så pass långt att han bärgar bort bilarna?
Låter dyrt att bärga bort 30st bilar.🤷‍♂️
Citera
2020-09-08, 21:38
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The BlaBla
Har en bil som jag parkerar på ett ställe där det är "gratis".
Det är alltså en stor grusplan ute vid nacka, den tillhör ej Stockholms stad utan det är en båtklubb som äger den.
Det står inga båtar där nu så jag brukar ställa bilen där efter jobbet.

Idag såg jag 4st små lappar på 4st av alla bilar där skrivet från dator där man skrev att det är förbjudet att parkera där och att ägaren kan på sin egen bekostnad försla bort bilen/bilarna.
Jag förstår ju själv att det är fel att stå där men kan ägaren gå så pass långt att han bärgar bort bilarna?
Låter dyrt att bärga bort 30st bilar.🤷‍♂️

Bilen kan bärgas bort om den står kvar i 7 dagar efter det att ägaren har delgivits att man inte får parkera där.

Men det räcker ej med lapp på bilen. Utan bilägaren måste delges på annnat sätt, muntligt eller med brev.

Lyckas man inte delge ägaren så måste bilen stå kvar i minst en månad sedan man påbörjat försöken att få tag på bilägaren.

De får själva inte flytta bilarna, utan markägaren får kontakta kommunen när bilen har stått där länge nog sedan så flyttar kommunen bilen när de har tid.

https://parkering.stockholm/felparkering/fordonsflytt/

Jo, det kostar en del. Fn. 3 470 kr för varje personbil, men en del lämnar tyvärr sina skrotbilar på andras tomter, och då behöver markägaren snällt betala kommunen för att kunna bli av med skräpet.

Men det blir ju endast långtidsparkering som beivras, man ska alltid kunna ställa sin bil i sju dagar där om man önskar.

Konstigt att de inte bara sätter upp vägmärken om p-förbud.
Citera
2020-09-09, 15:14
Medlem
The BlaBlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Konstigt att de inte bara sätter upp vägmärken om p-förbud.

Att det inte finns skyltar är för mig obegripligt.
Det har pratats om att sätta upp en vägbom men jag tror inte det är något som kommer hända just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in