2020-08-27, 17:35
Medlem
Hej,

Jag är 35 år gammal och för ~3 år sedan så började jag gå upp 1 gång per natt för att kissa. Detta har eskalerat så att jag nu snittar 3 gånger per natt, med väldigt måttliga mängder urin. Jag vaknar av att jag är nödig - det besvärar/retar på ett sätt som att jag inte kan somna om utan att jag tömmer.

Jag har inte varit i kontakt med en VC på 9 år men förstår nu att detta blir ohållbart i form av sömnproblem, och ska initiera kontakt imorgon. Jag uppskattar kommentarer så som "kontakta VC, självmedicinera inte"; jag kommer givetvis följa en läkares ordination (än vad det må vara), men jag känner samtidigt att jag vill upplysa mig på ämnet.

Vad brukar man göra för människor i min sits?

180 cm / 76 kg / Ej rökare / Ej alkohol / Ej andra mediciner
Citera
2020-08-27, 17:54
Medlem
Denoms avatar
Jag hade likadant, skar ner på volymen vätska jag dricker om dagarna och det funkade.
Citera
2020-08-27, 17:55
Avstängd
Bajsmohammeds avatar
Hur mycket vätska dricker du under dagar och kvällar ?
Citera
2020-08-27, 18:06
Medlem
Tvonds avatar
Jag hade likadant helt plötsligt sommaren 2018 tänkte att det berodde på den heta sommaren att jag drack mer vätska som gjorde jag fick springa på toaletten på natten ett flertal ggr. Sommaren övergick i höst blev inget bättre men det visades jag led av diabetes som obehandlat ger en ökat törst och intag av vätska
Citera
2020-08-27, 18:07
Medlem
Ja du bör absolut gå till sjukvården och bli undersökt först. Det är viktigt att kolla om du har en överaktiv blåsa eller om du kanske börjar få problem av en förstorad prostata fast du är ung i sammanhanget. Du kan också t ex ha en förträngning på urinröret. Båda dessa saker kan göra att du inte tömmer blåsan ordentligt och snabbt blir kissnödig igen.

Om blåsan inte töms ordentligt som det är så kan det vara direkt farligt att börja med medicin mot "överaktiv blåsa". Då kan det bli så dålig tömning att blåsan gradvis tänjs ut och skadas. Det kan t o m skada njurarna om det är illa.

Att kolla att blåsan töms är skitenkelt idag. Du kissar så gott du kan och så gör man en enkel form av ultraljudsmätning av volymen av blåsan. Det kan göra på (nästan) alla vårdcentraler idag.

För utom några enklare blodprover och urinprov så bör du också få fylla i dels ett formulär med dina symtom och dels hemma mäta hur ofta du kissar, hur mycket du kissar varje gång och även hur snabbt du kissar en deciliter.
Då har man ett mycket bättre underlag för att kunna säga vad som är fel.
Citera
2020-08-27, 18:17
Medlem
vevare-lasses avatar
det finns en alternativ snopp doktor i utkanten av Göteborg som förespråkar viss typ av medicinering (innehåller b.l.a. kollodalt silver, annanaspulver och nässelpulver). så klart inte till för alla utan endast om man är intresserad av en mer alternativ lösning. bara att höra av dig med meddelande
Citera
2020-08-27, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farangking
Vad brukar man göra för människor i min sits?
Remiss till urolog.
Citera
2020-08-27, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny-JanObama
Ja du bör absolut gå till sjukvården och bli undersökt först. Det är viktigt att kolla om du har en överaktiv blåsa eller om du kanske börjar få problem av en förstorad prostata fast du är ung i sammanhanget. Du kan också t ex ha en förträngning på urinröret. Båda dessa saker kan göra att du inte tömmer blåsan ordentligt och snabbt blir kissnödig igen.

Om blåsan inte töms ordentligt som det är så kan det vara direkt farligt att börja med medicin mot "överaktiv blåsa". Då kan det bli så dålig tömning att blåsan gradvis tänjs ut och skadas. Det kan t o m skada njurarna om det är illa.

Att kolla att blåsan töms är skitenkelt idag. Du kissar så gott du kan och så gör man en enkel form av ultraljudsmätning av volymen av blåsan. Det kan göra på (nästan) alla vårdcentraler idag.

För utom några enklare blodprover och urinprov så bör du också få fylla i dels ett formulär med dina symtom och dels hemma mäta hur ofta du kissar, hur mycket du kissar varje gång och även hur snabbt du kissar en deciliter.
Då har man ett mycket bättre underlag för att kunna säga vad som är fel.

Absolut världsklass! Tack för att du tog dig din tid, och din energi. Jag kontaktar VC imorgon. Bemöts jag som en dumstrut om jag tar med egna anteckningar där jag har angett hur ofta jag kissar m.m?
Citera
2020-08-27, 19:34
Medlem
SkogsKonungs avatar
Citat:
Absolut världsklass! Tack för att du tog dig din tid, och din energi. Jag kontaktar VC imorgon. Bemöts jag som en dumstrut om jag tar med egna anteckningar där jag har angett hur ofta jag kissar m.m?

Ytterst sällan framstår man som en dumstrut när det kommer till sjukvården. Ju mer info läkare eller sköterska har så kan de göra bättre bedömningar. Tjejer får ju frågor om mensen oavsett problem med hälsan. Ju mer vården vet, ju mer hjälp kan de ge!!
Citera
2020-08-27, 19:39
Avslutad
Citat:
Här är formulären man brukar fylla i. Det kan du göra hemma före läkarbesöket så är mycket redan klart.

https://www.rvn.se/globalassets/delade-dokument/behandlingslinjer/njurar-och-urogentiala-systemet/forhojt-PSA-varde/MIKTIONSLISTA.pdf

http://viss.nu/Global/Blanketter/IPSS.pdf
Citera
2020-08-27, 20:26
Medlem
FoxenMaxs avatar
Du kan ha en urinvägsinfektion som botas med antibiotika.
Citera
2024-07-03, 23:14
Medlem
zombie-nations avatar
Ska kolla att det inte är infektion men tror inte det. Jag äter kalcium så då kan man få infektion så ska ta en titt. Vad gör jag sedan? Jag har haft detta innan och jag är känslig för stressblåsa och kan få det av bara kaffe. Men den stora skurken visade sig vara omeprazol. När jag slutade med den blev jag normal. Jag har inga nya dagliga mediciner, men ibland tar jag Imodium eller gabapentin. Gabapentin vet jag gjorde mig törstig för många år sedan men inte nu. Testat ett annat märke melatonin. Annars har jag inte gjort något. Tar Pepcid ibland och ska testa att sluta med det.

Jag dricker lagom. Jag dricker inte mindre bara för att det är obehagligt att bli kissnödig på fel plats, snarare så vet jag var det finns toa. Annars lätt att man dricker för lite.

I många år har jag sluppit detta. Även om jag har druckit mer kaffe än innan. Många år har gått sedan förra gången. Jag blir extremt kissnödig fastän jag kanske inte ens har kiss i blåsan. När jag kissar trycker jag ut allt. När jag är hemma så tränar jag och går inte på toa bara för att jag är nödig. Jag går när det är lagom med piss att trycka ut. Annars vet jag att det blir värre.

Jag får sluta med gabapentin och Imodium med. Har även buprenorfinplåster. Vet att blir man lite trög i magen så blir pissproblem värre så ska försöka att hålla det på en bra nivå. Imodium tog jag för jag fick biverkningar av ett annat läkemedel, så magen kommer jämna ut sig.

Vad kan jag mer göra?

Det jag funderar på är vad det finns för starka mediciner som gör att man inte kan kissa? Så att man kan klara en resa utan att man måste leta toa eller ge sig av in i skogen. Tar man den bara vid sådana tillfällen kan de väl inte vara farliga?

Har haft zopiklon någon tablett sällan, men de gör problemet värre. Men det blev kvar efter att jag inte tog dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in