2020-08-28, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Operation Site Down som genomfördes år 2005 mot bland annat gruppen MYTH gick till genom att FBI hade infiltrerat scenen med egna servrar som berörda grupper sedan använde sig av. I andra tillslag har det varit så att grupperna blivit lata och tagit för lätt på säkerheten. Det kräver nog en hel del tid och resurser annars kan man ju tycka att scenen hade upphört existera för längesen.

Ah det hade jag glömt bort, jo klart dom har jobbat på det här i flera flera år. Jag ska försöka få tag i min polare och höra vad som hände.
Citera
2020-08-28, 17:59
Medlem
speedfisters avatar
https://predb.org/group/SPARKS

Om någon som inte var med förra gången det diskuterades scen är nyfikna på vad dessa "Sparks" har gjort.
Citera
2020-08-28, 19:19
Medlem
Vet inte om det är relaterat men scengrupperna DECAPiTATiON och NoRush, som rippar TV serier har inte rippat eller laddat upp sedan 25 Augusti. Rök dom också vid tillslaget?
Citera
2020-08-28, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capanga
Ganska sjukt att dom klippte alla samtidigt, undra hur länge som det har tagit dom att få fram alla adresser runt om i världen? Hur länge har dom försökt?

För jag tänker lite som så att om dessa grupper av inbitna IT nördar inte vill bli hittade men torskar ändå. Då borde det ju inte vara så svårt för USA Europol och alla som som var med på det här tåget att hitta terrorister/humantrafficking grupper.

Men sen är det väl så att när miljadärerna gråter om förlorade pengar ja då måste det hända något.

Det var lite det jag menade också.

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Vet inte om det är relaterat men scengrupperna DECAPiTATiON och NoRush, som rippar TV serier har inte rippat eller laddat upp sedan 25 Augusti. Rök dom också vid tillslaget?

Svårt att svara på.. Det kan ju även vara så att dom ligger lågt en stund, ut ifall att, så att säga.. Inte läst något på nätet som antyder att dom två grupperna är drabbade, men jag kan självklart ha missat något

Citat:
Ursprungligen postat av araka
Du tycker att barnporr och bedrägerier spelar i samma liga som fildelning?
Fildelning är nätets motsvarighet till att gå mot röd gubbe.

Jag fnissade lite när jag läste det här, men du satte ju faktiskt pricken över I:et.
Citera
2020-08-29, 10:08
Medlem
Citat:
Ganska sjukt att dom klippte alla samtidigt, undra hur länge som det har tagit dom att få fram alla adresser runt om i världen? Hur länge har dom försökt?

För jag tänker lite som så att om dessa grupper av inbitna IT nördar inte vill bli hittade men torskar ändå. Då borde det ju inte vara så svårt för USA Europol och alla som som var med på det här tåget att hitta terrorister/humantrafficking grupper.

Men sen är det väl så att när miljadärerna gråter om förlorade pengar ja då måste det hända något.
En eller flera av de som åkt fast har använts som informanter och lämnat ut ip-adresser till alla ftp-siter de hade konton på, som polisen nu beslagtagit i en gemensam internationell operation. Hela scenen har stannat upp. Alla siter är nedstängda (antingen genom beslagtagning, takedown-mail eller på egen hand) och många har lämnat irc. Det här kommer ta lång tid att återhämta.
Citera
2020-08-29, 12:18
Medlem
Studsbolls avatar
Detta är väl den enda sorts brottslighet som svensk polis vågar ingripa emot. Förmodligen för att risken att GM är något annat än vanlig svensk är liten. Törs man gissa på hårda påföljder? Ett överlagt mord utfört av en ung babbeluring ger 4 års sluten ungdomsvård, så att fildela borde väl kunna ge 8 år i riktigt fängelse?
Citera
2020-08-29, 13:17
Medlem
Tillslag i Mora mot ett av världens största fildelningsnätverk
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=7542755
Citera
2020-08-29, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rofltraktor
En eller flera av de som åkt fast har använts som informanter och lämnat ut ip-adresser till alla ftp-siter de hade konton på, som polisen nu beslagtagit i en gemensam internationell operation. Hela scenen har stannat upp. Alla siter är nedstängda (antingen genom beslagtagning, takedown-mail eller på egen hand) och många har lämnat irc. Det här kommer ta lång tid att återhämta.

Ja det kommer ta väldigt långtid, fick tag på min polare (en av svenskarna som torska) han berättade lite. Detta är inte bra lider med hjältarna
Citera
2020-08-29, 16:59
Medlem
Citat:
Ja det kommer ta väldigt långtid, fick tag på min polare (en av svenskarna som torska) han berättade lite. Detta är inte bra lider med hjältarna
Vet du om de fyra grupperna tillhörde samma nätverk eller? Det är inte helt ovanligt att grupper egentligen ingår i varandra och bara har olika namn för om det är till exempel en tv- eller filmgrupp.
Citera
2020-08-29, 18:50
Medlem
Citat:
Vet du om de fyra grupperna tillhörde samma nätverk eller? Det är inte helt ovanligt att grupper egentligen ingår i varandra och bara har olika namn för om det är till exempel en tv- eller filmgrupp.

kan säga såhär så kanske det blir lite klarhet den 13 augusti torskade en i USA, den 25 augusti va det razzia över hela världen. jag fick lite dokument länkade till mig vilket jag inte vågar länka för jag har ingen aning hur privata dom är. Men när det här har lugnat ner sig lite så kan jag länka dom
Citera
2020-08-29, 18:53
Medlem
Citat:
kan säga såhär så kanske det blir lite klarhet den 13 augusti torskade en i USA, den 25 augusti va det razzia över hela världen. jag fick lite dokument länkade till mig vilket jag inte vågar länka för jag har ingen aning hur privata dom är. Men när det här har lugnat ner sig lite så kan jag länka dom
Jo jag förstår att "Artist" ska ha samarbetat med polisen.
Citera
2020-08-29, 19:03
Medlem
Citat:
Jo jag förstår att "Artist" ska ha samarbetat med polisen.

Okay dessa papper handlar om "raid" och dom är stämplade 13 augusti så om "Artist" har jobbar med polisen innan det vet jag inte, men det står också "the defendant, remotely accessed a computer belonging to a co-conspirator not named herein ("CC- 2 " )"

när jag frågade min vän hur det kunde hända och vem som infiltrerade dom så länkade han dokumenten, och sa att han va på alla servrar.

Ville inte heller pusha med massa frågor efter allt detta skit, förstår hans situation är pretty much fucked nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in