2020-09-23, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Det är bra, du som vet, kontakta Agenda och informer om vad de ska diskutera, vad vet vi som har hänt, jag påstår att våldtäkten kan vara att de tog kläderna, andra menar att de fört in en pinne. Det blir bara blaj när man diskuterar något ingen vet riktigt vad.

Du får nog hålla dig här än så länge, här kan vi diskutera det vi tror. Inte i publik TV.

Har du svårt att läsa en enkel text?

Jag anser att det är viktigt att skriva om brottsligheten som är skrämmande. Diskutera orsaker och vad man kan göra på ett seriöst sätt. Hittills har media skyddat brottslingar och klaner, men det börjar sippra ut vettiga åsikter om klaner med folk som tar folks oro på allvar. Det är förvånande att nu diskuteras klaner och invandring mer öppet sedan några veckor tillbaka.

Nu har faktiskt Expressen skrivit om dessa två brottslingar med ett taffligt försök att analysera vad det är för mekanismer som skapar dessa unga sexualsadister.

Det är en bra början eftersom vi inte haft denna slags brottslighet i Sverige förr. Det vore intressant med inlägg i debatten från kriminologer om hur det kunde bli i Sverige som i läroböckerna om andra länder. I stället för att avskräckas tar de lärde in i Sverige likadana problem.

Min slutsats blir att det är inte platsen som skapar brottslingar utan det är faktorer som har med gärningsmannen att göra, där hans personliga egenskaper är vad som avgör livsval.
Senast redigerad av Vresrosen 2020-09-23 kl. 13:24.
Citera
2020-09-23, 14:18
Medlem
tyskakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyskakuten
Våldtäkt innebär numera "våldtäkt". Kan innebära helt andra handlingar än man tror. Att bara tvinga av någon kläderna kan inte vara våldtäkt, som någon i tråden tidigare har hävdat.

Detta kan vara våldtäkt:
* Föra in föremål i kroppsöppning, även mycket ytligt. Krafsa med kvist i anus t.ex.
* Urinera på någon. Nämns i ett förarbete att den kränkningen kan vara jämförbar med samlag.

Så de kan ha pinkat på pojkarna i graven. Om detta är förnedrande för familjerna eller höjer dem i status kan man spekulera över.

Kom ny info i Expressen nu efter undersökning av rättspsykiatriker i en mindre sinnesutredning, en paragraf 7-undersökning. Måste vara offentlig uppgift då, var får de tag på den innan FUP? Eller är den läckt?
https://www.expressen.se/nyheter/krim/unga-mannen-sa-levde-vi-innan-valdtaktsranet/

"I utredningen framkommer också nya detaljer om händelseförloppet på kyrkogården: Gärningsmännen använde knivvåld, våldtog med tillhyggen och urinerade på ett av offren."
Citera
2020-09-23, 14:19
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Har du svårt att läsa en enkel text?
Min slutsats blir att det är inte platsen som skapar brottslingar utan det är faktorer som har med gärningsmannen att göra, där hans personliga egenskaper är vad som avgör livsval.
Håller med i detta, men platsen har betydelse då umgänget med andra personer är starkt avgörande, personer som också har misslyckats i livet.

Att inte klaner diskuterats tidigare i media kan vara att de inte vetat om detta, det kanske är så, att myndigheterna hållit det helt skälva. Och det beteendet kommer inte att ändras, om nya LAS blir så att det går att säga upp utan att ge en motivering. Svårt att motivera en uppsägning av polis för att denne informerar allmänheten med rättmätig information.
Citera
2020-09-23, 14:32
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Våldtäkt innebär numera "våldtäkt". Kan innebära helt andra handlingar än man tror. Att bara tvinga av någon kläderna kan inte vara våldtäkt, som någon i tråden tidigare har hävdat.

Detta kan vara våldtäkt:
* Föra in föremål i kroppsöppning, även mycket ytligt. Krafsa med kvist i anus t.ex.
* Urinera på någon. Nämns i ett förarbete att den kränkningen kan vara jämförbar med samlag.

Så de kan ha pinkat på pojkarna i graven. Om detta är förnedrande för familjerna eller höjer dem i status kan man spekulera över.
Tänk efter skälv, de tar av dig kläderna, inte bara drar av dem utan tar ifrån dig kläderna utomhus, hur skulle du känna dig då? Våldtäkt är numer en kränkande sexuell handling motsvarande av grad som ofrivilligt samlag, så bestämmer domstolen att det är en kränkning av samma grad kan de döma till våldtäkt om de vill.
Citera
2020-09-23, 19:32
Medlem
tyskakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Tänk efter skälv, de tar av dig kläderna, inte bara drar av dem utan tar ifrån dig kläderna utomhus, hur skulle du känna dig då? Våldtäkt är numer en kränkande sexuell handling motsvarande av grad som ofrivilligt samlag, så bestämmer domstolen att det är en kränkning av samma grad kan de döma till våldtäkt om de vill.

Jag vet inte varför Ankan-mannen driver denna tes med sådan emfas. I folkbildningssyfte måste jag upplysa om hur domstolar fungerar: Det är inte bara lagtexten och sedan fritt tyckande som gäller. De går till förarbetena (och Högsta Domstolens domar vid tvekan) och tittar på vad lagstiftaren anser, alltså det som finns skrivet i propositionen som låg till grund för lagtexten.

Det gäller alltså Brottsbalken 6 kap. 1 §:
"Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt"

I förarbetena nämns inget som skulle kunna få en domstol att gå med på att en åklagare försöker rubricera en avklädning som våldtäkt istället för andra brott.

Nu spelar det ju ingen roll. I psykutredningen nämns ju handlingar som de skall ha begått och som rubriceras som våldtäkt.
Citera
2020-09-23, 22:03
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Jag vet inte varför Ankan-mannen driver denna tes med sådan emfas. I folkbildningssyfte måste jag upplysa om hur domstolar fungerar: Det är inte bara lagtexten och sedan fritt tyckande som gäller. De går till förarbetena (och Högsta Domstolens domar vid tvekan) och tittar på vad lagstiftaren anser, alltså det som finns skrivet i propositionen som låg till grund för lagtexten.

Det gäller alltså Brottsbalken 6 kap. 1 §:
"Den som, med en person som inte deltar frivilligt, genomför ett samlag eller en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt"

I förarbetena nämns inget som skulle kunna få en domstol att gå med på att en åklagare försöker rubricera en avklädning som våldtäkt istället för andra brott.

Nu spelar det ju ingen roll. I psykutredningen nämns ju handlingar som de skall ha begått och som rubriceras som våldtäkt.
Nu är det vad jag fattat, (vet inte då den gamla texten inte finns kvar) en relativt ny skrivelse, och då finns inte så mycket praxis att lyfta. Men intressant i texten är att de skrivit jämbördig kränkningens allvar, inte jämbördig handling. Kränkningen allvar kan bara offret till fullo veta, så dennes version väger tyngre än tidigare.

Så tolkar jag lagtexten, men förklara gärna hur man kan tolka texten som du gör, om det kan tolkas annorlunda har de misslyckats totalt lagskrivarna. Om inte stulna kläder kan kännas jämbördig som en våldtäkt är jag förvånad, har skälv råkat ut för det.
Citera
2020-09-23, 23:03
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-1983
Är det bara jag som har svårt att förstå varför Expressen skriver om gärningen som om de vore normala människor?

https://www.expressen.se/nyheter/krim/unga-mannen-sa-levde-vi-innan-valdtaktsranet/
Hur menar du? Vad är det som verkar normalt med detta.
Citat:
Den äldre har levt som arbetslös och bott hos sina föräldrar – hans personlighet präglas av ”antisociala drag”.

Den yngre berättar om en omfattande droganvändning, en historik av familjehemsplacering och ”dåligt sällskap”.
Ja, att leva som arbetslös och bo hos sina föräldrar är inte direkt onormalt, inte heller att hamna i "dåligt sällskap". Men det är väl inte vad som är mest intressant i beskrivningen av MGM.
Citera
2020-09-23, 23:06
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Kom ny info i Expressen nu efter undersökning av rättspsykiatriker i en mindre sinnesutredning, en paragraf 7-undersökning. Måste vara offentlig uppgift då, var får de tag på den innan FUP? Eller är den läckt?

"I utredningen framkommer också nya detaljer om händelseförloppet på kyrkogården: Gärningsmännen använde knivvåld, våldtog med tillhyggen och urinerade på ett av offren."
Så mycket nytt var det ju ändå inte, om man utgår från spekulationerna i tråden. Pinne i röven = "våldtagna med tillhyggen". Att bara en av dem blev urinerad på, var möjligen en oväntad nyhet.
Citera
2020-09-28, 16:31
Medlem
Grandiosos avatar
MOHAMED OMAR: Expressens snyftreportage om våldtäktsrånarna gör mig rasande

https://detgodasamhallet.com/2020/09/27/mohamed-omar-expressens-snyftreportage-om-valdtaktsranarna-gor-mig-rasande/
Citera
2020-09-29, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
MOHAMED OMAR: Expressens snyftreportage om våldtäktsrånarna gör mig rasande

https://detgodasamhallet.com/2020/09/27/mohamed-omar-expressens-snyftreportage-om-valdtaktsranarna-gor-mig-rasande/

Ja ja ja.

Alltså, det är väl ingen som tycker synd om idioterna som begick brottet? De ska bara låsas in och kasta gärna nyckeln.
Hann läsa artikeln innan Expressen låste, och de glorifierar inte idioterna direkt. Precis som man beskrivit hur Breivik och mga andra vita brottslingar levde sitt liv innan så gör man det här också fast light. Inga konstigheter. Som sagt, sympatiserar inte idioterna men håller inte med om att man sympatiserar i artikeln heller.
Citera
2020-09-29, 21:54
Medlem
Inget nytt här btw, trist.
Någon som vet status?
Citera
2020-09-29, 22:37
Medlem
Nukommerhons avatar
Mål nr och tingsrätt?
Kan mejla om fup
Citera