2020-08-23, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnknownJunkie
detta var den bästa trollningen på länge.
Hats of too you sir.
Vad menar du med trollning?
Du får tro vad du vill.. Alltid ska det vara någon som ska jävlas..
Citera
2020-08-23, 19:51
Medlem
CassandraCs avatar
Du har rätten på din sida, kontakta polis ifall de börjar bråka för mycket, ta din tid och hitta nytt boende för de där dräggen vill du nog inte fortsätta hyra av.
Citera
2020-08-23, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5150-5157
Hyr du enligt hyreslagen eller privatuthyrningslagen?

Ingen besittningsrätt enligt privatuthyrningslagen.
Jag hyr enligt hyreslagen. Jag bor i en villa (hus) med två lägenheter i.
Citera
2020-08-23, 19:52
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolesterol
Nej det stämmer faktiskt inte. Den nya ägaren har köpt en villa som han/hon tänkt bo i. Detta innebär att TS då inte har någon besittningsrätt enligt privatbostadslagen. Således kan den nya ägaren tvinga TS att flytta.

En hyresvärd kan inte säga upp kontraktet hur som helst om det gäller hyreslägenheter.
Det så kallade besittningsskyddet är starkt, under förutsättning att hyresgästerna sköter sin del av avtalet. Det innebär till exempel att man ska betala hyran, vårda bostaden och inte störa.
Men det finns specialfall där hyresgästen är sämre skyddad. Ett exempel är om man hyr ett en- eller tvåfamiljshus och ägaren vill flytta in själv. Då gäller självklart inte besittning skyddet.

Jag trodde detta gällde ett hyreshus med flera lägenheter. I så fall har du helt rätt i det du påstår.
Citera
2020-08-23, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
En hyresvärd kan inte säga upp kontraktet hur som helst om det gäller hyreslägenheter.
Det så kallade besittningsskyddet är starkt, under förutsättning att hyresgästerna sköter sin del av avtalet. Det innebär till exempel att man ska betala hyran, vårda bostaden och inte störa.
Men det finns specialfall där hyresgästen är sämre skyddad. Ett exempel är om man hyr ett en- eller tvåfamiljshus och ägaren vill flytta in själv. Då gäller självklart inte besittning skyddet.

Jag trodde detta gällde ett hyreshus med flera lägenheter. I så fall har du helt rätt i det du påstår.
Det gäller ett hyreshus med 2 lägenheter. (En bostad med två lägenheter) Jag har förstahandskontrakt och enligt kontraktet så har jag 3 månaders uppsägningstid
Citera
2020-08-23, 19:58
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer137
Det gäller ett hyreshus med 2 lägenheter. (En bostad med två lägenheter) Jag har förstahandskontrakt och enligt kontraktet så har jag 3 månaders uppsägningstid

Du är sämre skyddad då det gäller bara 2 lägenheter i huset, så tyvärr har köparen rätt.
Jag trodde det var ett hyreshus med flera hyreslägenheter då hade det varit annorlunda.
Men nu ser det tyvärr mörkt ut för dig.
Du hamnar i betydligt sämre läge pga det.
Citera
2020-08-23, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energizer137

Villa vs hyreshus - TS hyr en lägenhet i en villa (typ) - men vad är villan klassad som
privatbostad eller annan fastighet.

Om villan är klassad som annan fastighet sitter TS förhållandevis säkert.

Men låt oss säga att köparen klassar om huset till privatbostad - skall TS som redan bor där med
sitt hyreshuskontrakt drabbas av detta.

TS föreslå köparen att han ger dig huset - helt lagligt o problems solved.

PS - vem bor o har bott i andra lägenheten?

PSS - den uppenbara bristen är att ankdammsfolket låter invandrarna tjäna så mycket pengar
att de kan kan skaffa köpebostäder - allt fler främmande fågelnamn i min FörortsBRF - från börja
var bara någon enstaka judefamilj o möjligen ett par finska namn
Citera
2020-08-23, 20:01
Medlem
Citat:
Du är sämre skyddad då det gäller bara 2 lägenheter i huset, så tyvärr har köparen rätt.
Jag trodde det var ett hyreshus med flera hyreslägenheter då hade det varit annorlunda.
Vad i hela helvetet yrar du om?
Det finns ett kontrakt och enligt detta har han 3 månader på sig.

TS du ska jävlar i mig stå på dig för din egna skull. Du kommer växa psykiskt om du gör det. Låt dig inte förnedras av dessa fittor. Begär hjälp, ring polisen etc men ge fan inte vika för hot. De kommer inte göra ett piss och riskera hamna i rejält blåsväder om du står på dig.

DU MÅSTE STÅ PÅ DIG HÄR FÖR I HELVETE KOSTA VAD DET KOSTA VILL.
Citera
2020-08-23, 20:02
Medlem
Citat:
Men min handläggare på Hyresgästföreningen skrev ju att jag har besittningsskydd vilket innebär att jag har rätt att bo kvar i min lägenhet även efter den 1 september?

2020-04-08 skrev handläggaren att dom skulle undersöka om jag har besittningsskydd eller inte,
Och det fick ju jag precis bekräftat 2020-04-22..
Citera
2020-08-23, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Vad i hela helvetet yrar du om?
Det finns ett kontrakt och enligt detta har han 3 månader på sig.

TS du ska jävlar i mig stå på dig för din egna skull. Du kommer växa psykiskt om du gör det. Låt dig inte förnedras av dessa fittor. Begär hjälp, ring polisen etc men ge fan inte vika för hot. De kommer inte göra ett piss och riskera hamna i rejält blåsväder om du står på dig.

DU MÅSTE STÅ PÅ DIG HÄR FÖR I HELVETE KOSTA VAD DET KOSTA VILL.
Jag ska stå på mig.
Jag väntar på samtal från Hyresgästföreningen imorgon angående allt.
Tack så extremt mycket för din hjälp.
Uppskattas jättemycket!

Ska även på visning på Torsdag, vill bara flytta härifrån men jag behöver tid för att kunna packa och flytta alla mina möbler. Jag och den nya ägaren har inte kommit överens om någon avsägningstid, jag har inte fått några papper alls & den gamla ägaren står fortfarande som ägare enligt hyresgäst föreningen. Hela situationen är jätte struligt.. Hoppas verkligen allt löser sig
Citera
2020-08-23, 20:22
Medlem
volvo 240s avatar
Ta och spela in när de står och bankar och beter sig. Säger de då hotfulla saker så är det ju bara att kontakta snuten.
Citera
2020-08-23, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Villa vs hyreshus - TS hyr en lägenhet i en villa (typ) - men vad är villan klassad som
privatbostad eller annan fastighet.

Om villan är klassad som annan fastighet sitter TS förhållandevis säkert.

Men låt oss säga att köparen klassar om huset till privatbostad - skall TS som redan bor där med
sitt hyreshuskontrakt drabbas av detta.

TS föreslå köparen att han ger dig huset - helt lagligt o problems solved.

PS - vem bor o har bott i andra lägenheten?

PSS - den uppenbara bristen är att ankdammsfolket låter invandrarna tjäna så mycket pengar
att de kan kan skaffa köpebostäder - allt fler främmande fågelnamn i min FörortsBRF - från börja
var bara någon enstaka judefamilj o möjligen ett par finska namn

Det var min familj som bodde under mig. Dom flyttade.
Den gamle hyresvärden är svartlistad överallt pågrund utav hur han har betett sig emot sina hyresgäster.. Och enligt hyresgästföreningen så står den gamle ägaren fortfarande på kontraktet. Allt är så struligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in