Citat:
I min genomgång av vad de amerikanska och brittiska arméerna, men även de tyska stridskrafterna, gjorde under den tidsperiod du nämnde. De satt inte stilla, som de skulle gjort vid ett vapenstillestånd, utan WAllies anföll på såväl marken som i luften och till havs - och tyskarna försvarade sig, gjorde motanfall, besköt London med V2-raketer och tyska ubåtar sänkte allierade handels- och krigsfartyg. Därmed är indiciekedjan bruten.
Citat:
För när jag läser inläggen så ser jag bara att det framförs gnäll.
I stil med - "Du har fel," Du är dum," "Åh, du kan ju ingenting."
I stil med - "Du har fel," Du är dum," "Åh, du kan ju ingenting."
Nej. Kritiken mot dig och dina resonemang är att du
* inte kan ange när, hur eller av vilka överenskommelsen ingick
* inte kan framföra något stöd för överenskommelsens existens
* inte kan bemöta invändningar mot ditt påstående
* uppvisar mycket stora brister i ämnet, som att du verkar tro att WAllies fullständigt slutade med striderna vid ett visst datum och att tyskarna gjorde detsamma utanför Östfronten
Citat:
Jag är tämligen säker på att den där superkuf inte ens har läst mina inlägg.
Han har läst trådens rubrik, och det är det enda.
Han har läst trådens rubrik, och det är det enda.
Ännu en gång kan du inte ange exakt vad du försöker säga. Det finns en utmärkt klipp och klista-funktion som du kan använda för att visa vad du, jag och sedan du har sagt i olika ämnen.
Citat:
Men dumma mig som förväntade mig att folk skulla ha tillräckligt med kunskaper i ämnet.
Dumma dig som trodde att dina kunskapsbrister och logiska felslut skulle accepteras utan kritik.
THIS IS FLASHBACK, för att travestera en populär film. Stället där pyamasbrigaden, militariserade aspergers och OCD sammanstrålar.
Citat:
Detaljkunskaper i stil med Bernadottes och Himmlers hemliga möte - den 23 april.
Efter vilket västmakternas aktiva deltagande på just västfronten plötsligt avslutades.
Efter vilket västmakternas aktiva deltagande på just västfronten plötsligt avslutades.
Hur kommer det sig att du först nu anger datum för när överenskommelsen ingicks? Varför inte skriva det i ditt första inlägg?
Nåväl, låt oss då kontrollera Amberlains påstående.
Amerikanska 7 armén ägnade tiden efter 23 april åt att gå över floden Donau och erövra staden München samt att invadera Österrikes västra delar.
Amerikanska 3 och 5 armén slog sig genom de tyska försvaren i alppassen och förenade därmed den italienska och västeuropeiska fronten. 3 armén invaderade också Tjeckoslovakiens västra delar.
7 armén erövrade så sent som 4 maj Berchtesgaden, dvs Hitlers Örnnäste.
Brittiska trupper erövrade Bremen (26 april), gick över floden Elbe 29 april och erövrade 2 maj städerna Lübeck och Weismar (vilket isolerade de tyska trupperna i Danmark).
WAllied bombade Tyskland på en strategisk nivå så sent som 2 maj - https://www.bbc.com/news/education-32608774
Tyska ubåtar sänkte WAllierade fartyg efter 23 april, tex https://en.wikipedia.org/wiki/Actions_of_5%E2%80%936_May_1945 - och de tyska ubåtarna hela tiden i direkt kontakt med flottans ledning. Varför var ubåtarna ens vid USAs västkust om det nu rådde en informell vapenvila, och varför anföll de?
Citat:
Det är ju inte riktigt korrekt att påstå att Stalin inte hade tillgång till kvalificerade underrättelseuppgifter.
Visst, det förnekar ingen. MEN: dessa underrättelser användes ofta oerhört ineffektivt eller inte alls. Praktexemplet är att Sovjet fick information om Operation Barbarossa så fort Hitler bestämde sig för att invadera Sovjet - men Stalin valde att helt ignorera dessa underrättelser. Genomgående var Sovjet mycket dåliga på att analysera underrättelseinformation som inte var direkt självklar, typ atombombsritningar.
Sovjet kunde inte heller förstå hur demokratiska västeuropeer tänkte. För Stalin var avtal en pappersbit man kunde strunta i - och utgick från att Churchill och Roosevelt ansåg samma sak. Stalin såg inga problem med att bryta allianser och ingår separatavtal som Brest-Litovsk, den sovjetiska separatfreden med Tyskland under WW1 - och utgick från att västmakterna hade samma inställning.
Till det kommer att Stalin hade lärt sig att spela på västvärldens dåliga samvete för att tillskansa sig med Lend-Lease, fler förmånliga gränsdragningar i Östeuropa och mindre kritik mot massakrerna på oliktänkande. Att anklaga WAllies för att överväga separatfred var bara ett sätt att fixa mer resurser åt Sovjet.
Citat:
Jag tror nog att man kan se det som tämligen självklart, att västmakterna helt enkelt tog emot erbjudandet om eldupphör på västfronten med lättnad - men samtidigt så var ju tyskarna tvungna att visa god vilja genom att ge mer än bara löften om eldupphör och kapitulation.
Vilken är din metod för att analysera och separera
* desperata försök från tyska ledare att rädda sina egna skinn, ofta i strid med vad resten av den tyska ledningen ansåg, typ Rudolf Hess flygning till Storbritannien 1941
och
* centralt beslutade överenskommelser om eldupphör och vidare samarbete efter krigsslutet av den typ du beskriver?
Varför beordrade "tyskarna" i stycket ovan tyska ubåtar att anfalla WAllierade fartyg under denna påstådda vapenvila? Varför överfördes tyska ubåtar i Asien till japanska flottan, istället för att kapitulera till amerikaner eller britter?
Nope. Ännu ett påstående utan tillstymmelse till faktastöd, men med massor av fakta talande mot påståendet. Som vanligt, alltså.
Senast redigerad av Superkuf 2020-09-12 kl. 11:12.
Senast redigerad av Superkuf 2020-09-12 kl. 11:12.