2020-08-13, 16:11
Medlem
VincentLels avatar
Inte värt att köpa den färdigbygdda för 5k. Skulle inte gett mer än 1500 kr för den där datorn, gammalt skrot. Kommer funka för Terraria och Minecraft men vara slö för vardags användning samt nya spel.

Kundvagnen ser OK ut, men bygg själv och spara 800 kr. Finns jättebra guides eller om man bara läser manualen. Jag byggde min första PC när jag var 14 själv. Du o sonen lär klara det galant.

Kollade precis benchmark video på hur onboard grafiken fungerar i spel i 1080p. Förvånansvärt lovande.

GTA 5, 55 FPS normal grafik och 1080p.

Nåt bilspel, 1080p medium var 43 FPS.

Doom, 1080, medium = 52 FPS.

CSGO, 1080p, medium = 123 FPS

Om du bygger själv kan du spara 800 kr kan du lägga det på en ännu vassare CPU. (Kontrollera så moderkortet stödjer samma socket bara).

Annars spara 800 kr och när grabben klagar på LAGG då köper du han ett grafikkort till födelsedagen/jul.
Citera
2020-08-13, 22:11
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Jag dementerar detta, har haft så många setups genom åren och kan säga att den frekvensökningen
är bortkastad, inget man märker av

Så du tycker inte 1600 MHz minnena i youtube-rutan ovan är behagligare att titta på?
Citera
2020-08-13, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Om det är en dator som använder DDR3 och busen går med 1600 MHz men minnena är 1333 MHz så kommer det märkas med uppgradering till 1600 MHz minnen.

https://www.youtube.com/watch?v=X57eUy96JW0

https://www.youtube.com/watch?v=dWgzA2C61z4

Vi pratar 267MHz i skillnad, utgår vi från att minnena har samma latency så lär du inte alls reflektera
över det
Citera
2020-08-14, 02:38
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=dWgzA2C61z4

Vi pratar 267MHz i skillnad, utgår vi från att minnena har samma latency så lär du inte alls reflektera
över det

Om du inte reflekterar över det så vet att andra gör det.
Citera
2020-08-14, 10:38
Medlem
Tack för alla svar! Jag inser väl nu att det handlar om att leta begagnat för att få mest för pengarna. En svårighet är att det finns så fruktansvärt många olika modeller av CPU och GPU som dessutom heter snarlikt. Svårt att värdera... jag tittat nu på både blocket och sweclockers. Blocketannonsen i skåne verkar ju intressant...
Har också kollat på:
HP ENVY Phoenix 860-011no - Core i5 6600K 3
Tower, 1 x Core i5 6600K / 3.5 GHz, RAM 16 GB, SSD 128 GB , HDD 1 TB, DVD SuperMulti, GF GTX 970 / HD Graphics 530, GigE, WLAN : Bluetooth 4.0,

Är budgivning som börjar på 4000:-. Vad tror ni, är det för gamla grejer?
Citera
2020-08-20, 16:16
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Jag dementerar detta, har haft så många setups genom åren och kan säga att den frekvensökningen
är bortkastad, inget man märker av
Nu vill jag i all ärlighet påstå att det definitivt beror på hur mycket man känner efter.

För det märks i vissa instanser, väldigt mycket.
Visst är det något att rycka på axlarna åt för en del, men det är egentligen ganska markant med de marginalerna.
Citera
2020-08-20, 21:04
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datordata
Är budgivning som börjar på 4000:-. Vad tror ni, är det för gamla grejer?
Ja och nej, de fungerar till dagens spel. Men vill du lägga ut 4000 kronor för något som snabbt närmar sig slutet för sin kapacitet som just "speldator"? Skulle själv känna mig tveksam till att lägga ut mer än drygt 2000 kronor på den datorn.

Kort sammanfattat - idag står man som köpare vid ett vägskäl med tre olika alternativ:

1: Köp en dator med en fyrkärnig i5:a (i5-2000-serien till i5-7000-serien), fullt medveten om att den snabbt närmar sig slutet av sin användbara tid. Men detta återspeglas även i de i många fall låga priserna.

2: Köp en dator med en fyrkärnig i7:a (i7-2000-serien till i7-7000-serien), fullt medveten om att även om den datorn kommer klara sig något år till börjar även den snabbt närma sig slutet på sin användbara tid.

3: Lägg ut några tusenlappar extra och satsa på en i5:a eller i7:a från 8000-serien eller senare eller en Ryzen 5/7 från 2000-serien och få en dator som kommer hålla många år framgent.

Inget av dessa är egentligen ett uppenbart dåligt val. Om jag idag vill spela exempelvis Fortnite eller CS:GO och inte behöver gå över 60 fps skulle en fyrkärnig i5:a tillsammans med ett hyfsat grafikkort och 16 GB minne fungera fint. Och detta går att hitta för drygt 2000 kronor. Eller gå upp till 3000 kronor och få samma dator fast med en fyrkärnig i7:a som kommer ha stabilare prestanda. Men bägge dessa val är ju sådana som fungerar bra idag, men kanske inte 1-2 år från idag. Men då är ju frågan om det är värt att lägga ut ytterligare 2000 kronor för att få lite bättre prestanda i vissa spel osv.

Men om sonen din är intresserad av spel och du ser detta lite långsiktigt skulle jag inte köpa en dator med färre än 6 kärnor. Han kommer slippa kompromissa kommande åren utan de flesta spel kommer fungera fint. Kan det inte vara värt de sista tusenlapparna för detta?

Vad gäller grafikkort och minne är detta givetvis något att hålla koll på i samband med köp, samtidigt är det också något som enklare går att ersätta i efterhand. Idag skulle jag inte köpt något sämre än ett GTX 1060 6GB som går att hitta för dryga tusenlappen. Visst, det går idag att klara sig med enklare/äldre kort. Men återigen handlar det om hur man ser på detta långsiktigt, och hur mycket han får ge upp för att spara in de sista hundralapparna.
Senast redigerad av hakro807 2020-08-20 kl. 21:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in