Citat:
Ursprungligen postat av
VergissMich
Stort tack för ett så utbrett svar. Du verkar vara nåååågot mer påläst än en annan... Vad gällande att ställa frågor som är konceptuellt utmanande så antar jag att du har varit i en någorlunda liknande sits som jag själv. Du får gärna dela med dig av lite olika frågeställningar, koncept, idéer och filosofier som man kan snöa in sig på rätt ordentligt! Tror jag skulle behöva en riktig käftsmäll till tankeställare

Du får gärna skicka iväg ett PM med lite böcker och annat man kan sätta sig in i.
Det är inte som att det finns ont om fenomen att studera i världen eller ont om möjligheter för innovation. Läs en massa. Studera "alla" historiska personer som har tänkt intressanta tankar och skapat intressanta saker; lär dig av deras liv, deras tankevärldar, deras passioner etc. Man kan t.ex. aldrig läsa för många biografier om en människa som Mozart, även om du såklart även vill läsa brett och inte studera en enda människa hela livet.
Du vill såklart även läsa böcker i stil med t.ex. Will Durants
The Greatest Minds and Ideas of All Time för att du livet ut vill ställa frågan "Vad är värt att lära sig om världen?", "Vilka böcker bör jag egentligen läsa om jag som nybörjare vill lära mig mer om X (t.ex. filosofi, historia, naturvetenskap, någon gren inom matematiken, teknologi etc.) till så många extremt bildade och kunniga människor som möjligt. Du vill lyssna på vad de har att säga — men reflektera över det själv — eftersom att deras erfarenhet som de så frikostigt delar med sig av, kan ge dig perspektiv på ditt eget läsande, från någon som i dagsläget kan mer än du om något särskilt område.
Du har genom internet direkt tillgång till många av världens mest framstående professorer, forskare, ingenjörer, författare, filosofer, konstnärer etc. etc. (som förvånansvärt ofta är väldigt aktiva på olika forum på internet, bl.a. i form av intervjuer men även på platser som t.ex. Twitter) så varför be mig om några brödsmulor i form av en boklista (som jag förvisso kan sammanställa, men varför skulle mina studieintressen vara dina dito?).
Glädjer det dig om jag rekommenderar att du läser och studerar t.ex.
The Elements of Computing Systems: Building a Modern Computer from First Principles för att dina Flashback-inlägg och datorn som du skriver på skall bli mindre mystisk för dig?
Glädjer det dig om jag rekommenderar ett verk från någon zenbuddhist som har betytt mycket för mig, för att du skall kunna lära dig att transformera ditt medvetande till att uppleva världen
mer mystiskt i väldigt specifik mening?
Dessutom framgår det inte vad du är intresserad av för typer av idéer, koncept eller böcker. Vill du t.ex. ha boktips från mig som jag har läst, eller boktips från mig som jag skulle vilja läsa — för jag känner givetvis till ett par tusen fler böcker än vad jag själv har hunnit läsa och dessutom så har jag i bakhuvudet en lista på riktigt tung och teknisk litteratur där det kanske tar ett par hundra timmar att ta sig igenom en enda bok (för givetvis kan man t.ex. läsa kurs- och studentlitteratur (på vilken nivå som helst) även om man skulle bedriva självstudier för den egna utvecklingens skull, snarare än för att man läser en kurs eller ett program om ämnet vid något universitet).
Václav Smil svarar sålunda:
What books are you currently reading (or have you just finished reading) for your work or for pleasure? Why did you choose them, and what do you think of them?
Very easy to answer: I have kept the list of books I read (in order to be able to dip into some of them again without tormenting my memory or blindly searching) ever since we came from Europe to the United States in 1969. The list contains only novels, poetry, biographies, history, linguistics and arts books, not science books I read for my work. [...] I tend to read in bunches: When I discover a new author or a new topic, I tend to do a systematic sweep of other available writings, and so the summer of 2006 was taken mostly by the first biographies of Mozart (both third or fourth rereads from my collection of Mozartiana) and by Jonathan Coe (a new discovery for me) and Naguib Mahfouz.
What book recommendations do you have for young readers?
Be eclectic: try many authors, topics, fields and epochs. This is the only way to discover books that you will remember. And do it on your own: take recommendations of others as mere suggestions.
What science book recommendations do you have for nonscientists?
Stay away from highly touted bestsellers that claim to make you understand matters such as black holes or DNA sequencing: they will not. Stay away from books that appear in fashion-chasing clusters: excellent recent examples are books on nano-everything, on hydrogen economy and on global warming. Simply explore, go on book Web sites, search and buy: Paperbacks are cheap, and if you do not like them after the first few pages, give them away or just recycle the paper.
Varför skulle jag skicka ett PM snarare än att vi diskuterar öppet i en tråd där fler kan ha synpunkter och bidra med sitt sätt att se på saken? Dessutom så tror jag inte att du orkar läsa böcker om du inte vill ta reda på själv vad du vill läsa, utan snarare ser det som "något att titta på senare" lite förstrött. Lär dig att ställa frågor som visar på ett eget engagemang för din läsning och som är mer avgränsade än att jag skall "rekommendera lite böcker". Jag förstår inte ens frågan. Vad vill du ha från mig egentligen? Det finns inget hemligt knep för att lära sig saker. Du måste läsa, studera och engagera dig och med tiden så kommer du att ha öppnat upp för tanken att det alltid finns så enormt mycket mer att lära sig om världen överallt och hela tiden hela livet ut.