Citat:
Ursprungligen postat av
HellsingStar
Vi är ett litet kompisgäng som då och då rollspelar ihop. Hittills har jag aldrig varit dungeon master, men skulle vilja testa. Problemet är att halva gruppen alltid börjar göra massa efterblivna grejer under rollspelet. Typ tafsa på varandra (in character) och andra tokerier. De försöker bara skapa så komiska situationer som möjligt hela tiden. Det hela blir så tramsigt. Han som hittills varit DM är okej med det. Jag hade nog lackat ur om jag själv var dungeon master. Känns så ovärt att lägga tid och energi på något när själva storyn inte verkar spela någon roll för halva gänget.
Hej! Erfaren DM här. Det viktigaste att göra om du ska spelleda för ett gäng som detta är att ni har en s.k "Session 0". Där ni pratar ihop er inte bara om karaktärer utan vad för ton ni vill ha.
Gör klart för dem att du föredrar fokus på storyn och inte massa flams. Nu behöver det ju inte vara 110% seriöst, let's face it, ingen av oss är Tolkien, men att skapa en story tillsammans med spelarna som alla är intresserade av är viktigt.
TL/DR: Öppen kommunikation med spelarna är viktigt, men också ödmjukhet. Din story kommer ALDRIG bli 100% som du tänkt dig. Kom ihåg att du spelar MED spelarna, inte mot dem.