• 1
  • 2
2020-08-04, 16:15
Medlem
Jag fantiserar lite i banorna att bygga en flygfarkost som kan hålla sig uppe i luften i flera år åt gången och som har allting man behöver för att överleva (odlingar, dusch, osv). Typ ett flygande växthus nästan.

Varför jag funderar kring det är för att jag skulle vilja leva ut mina dagar som herre över mitt liv, istället för att möjligen bli omyndighetsförklarad i vårdsystemet. Jag skulle alltså vilja leva ut mitt liv där på den handikappsanpassade flygfarkosten.

Jag tänker mig något liknande ett svävande UFO. Svåruppnåeligt, men jag tror det är möjligt.

Det jag funderar på för tillfället är vart man skulle få flyga det där spektaklet. Över internationellt vatten och Antarktis är typ vart jag kan tänka mig att jag skulle kunna ligga i luften med den där utan att bli nedskjuten eller kapad.

Jag skapar tråden för att se om någon har några bra tankar om vart man skulle kunna ha ett sånt där UFO utan att bli nedtagen. Peru... ?
Eftersom jag har tänkt det som en dödsbädd så vill jag inte att man ska behöva hålla på med tillstånd och visum och så, då man möjligtvis kommer vara för dement eller annars störd för det.

Det är bara ett luftslott-fantiserande det här men jag är som nyfiken över tillhurvida det skulle gå.

Edit: Hoppas jag la det i rätt forum.
Edit 2: Om någon undrar hur jag skulle kunna operera ett sånt skepp som gammal och dement så är svaret att det skulle vara så självdrivet/automatiserat som möjligt.
Senast redigerad av ITISCLEARLYFLAWED 2020-08-04 kl. 16:36.
2020-08-04, 16:24
Medlem
Gronestunes avatar
Jag tror du underskattar detta projekt, kanske skulle fungera om du skulle ha miljarder och några dussin ingenjörer och annat löst folk. Det betyder att du bygger ifrån scratch och dessutom ska vara självförsörjande med mat, vatten och allt annat, inklusive bränsle? Glöm det. Not going to happen.

Vidare skulle någon troligen tröttna och skjuta ned din dyra farkost, länder är inte särskilt glada över folk som flyger icke igenkännbara farkoster över deras länder.

Din idé påminner mig om somaliernas flygprogram som har en "ingenjör" som improviserat ett flygplan ifrån skräp han hittat, han lyfte väl 5cm sedan bröt ena vingen.

Skulle du göra något liknande så skulle det se ut ungefär såhär:

https://www.youtube.com/watch?v=0h_cqTCT5g0
2020-08-04, 16:31
Medlem
yz44s avatar
Var det skulle kunna flyga är dina minsta problem i sammanhanget.
2020-08-04, 16:35
Medlem
Lär ju bli sjukt tråkigt att bara åka över hav alternativt glaciärer. Okej om man får se vildmark/skog/storstäder alternerande men den här idén verkar helt dödfödd redan från första penseldraget.
2020-08-04, 17:02
Medlem
Om du ändå¨skall drömma, vad sägs om en egen rymdstation? I bana runt jorden är det fritt fram utan att behöva bry sig om vilka länder du flyger över.
2020-08-04, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Om du ändå¨skall drömma, vad sägs om en egen rymdstation?
Jag gillar inte tanken att återanvända vatten som man gör på rymdstationer, men det kanske man kan undkomma på något sätt. Vidare så är jag orolig över hälsoeffekter av att vara i tyngdlöshet så länge. Slutligen är jag besvärad över utsikten att vara så frånskild jorden.
Ett alternativ som jag känner varmare för är att lägga sig med en stor båt på internationellt vatten.
Senast redigerad av ITISCLEARLYFLAWED 2020-08-04 kl. 17:58.
2020-08-04, 17:47
Medlem
Snapcounts avatar
Kanske Mojave Desert ?

Vet att det är tämligen liberalt där, skjuts upp rejäla hemmabyggen till raketer (spec i Arizona). Ibland med lite samma tankegång som du ts : https://www.youtube.com/watch?v=CnSBw_sID2Y

Men det slutade inte bra för "Mad Mike" : https://www.youtube.com/watch?v=2pbnbQZcAWs

Luftrummet är friare där : https://www.youtube.com/watch?v=sQw_C5KLhFM

Det är bara att glömma att få tillstånd för sådant i EU. Är så trött på att höra skitprat om USA..
Senast redigerad av Snapcount 2020-08-04 kl. 18:00.
2020-08-04, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gronestune
Jag tror du underskattar detta projekt, kanske skulle fungera om du skulle ha miljarder och några dussin ingenjörer och annat löst folk. Det betyder att du bygger ifrån scratch och dessutom ska vara självförsörjande med mat, vatten och allt annat, inklusive bränsle? Glöm det. Not going to happen.

Vidare skulle någon troligen tröttna och skjuta ned din dyra farkost, länder är inte särskilt glada över folk som flyger icke igenkännbara farkoster över deras länder.

Din idé påminner mig om somaliernas flygprogram som har en "ingenjör" som improviserat ett flygplan ifrån skräp han hittat, han lyfte väl 5cm sedan bröt ena vingen.

Skulle du göra något liknande så skulle det se ut ungefär såhär:

https://www.youtube.com/watch?v=0h_cqTCT5g0

Haha jo jag skulle behöva nån energikälla av något slag, ett litet kärnkraftverk eller något. Men det är ju bara att uppfinna! Litar inte riktigt på framtidens solpaneler, särskilt för att hålla mig svävande över Antarktis som inte har solljus ett par veckor i sträck under vintern.

Som sagt luftslott-fantiserande.
Senast redigerad av ITISCLEARLYFLAWED 2020-08-04 kl. 18:04.
2020-08-04, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ITISCLEARLYFLAWED
Jag fantiserar lite i banorna att bygga en flygfarkost som kan hålla sig uppe i luften i flera år åt gången och som har allting man behöver för att överleva (odlingar, dusch, osv). Typ ett flygande växthus nästan.

Varför jag funderar kring det är för att jag skulle vilja leva ut mina dagar som herre över mitt liv, istället för att möjligen bli omyndighetsförklarad i vårdsystemet. Jag skulle alltså vilja leva ut mitt liv där på den handikappsanpassade flygfarkosten.

Jag tänker mig något liknande ett svävande UFO. Svåruppnåeligt, men jag tror det är möjligt.

Det jag funderar på för tillfället är vart man skulle få flyga det där spektaklet. Över internationellt vatten och Antarktis är typ vart jag kan tänka mig att jag skulle kunna ligga i luften med den där utan att bli nedskjuten eller kapad.

Jag skapar tråden för att se om någon har några bra tankar om vart man skulle kunna ha ett sånt där UFO utan att bli nedtagen. Peru... ?
Eftersom jag har tänkt det som en dödsbädd så vill jag inte att man ska behöva hålla på med tillstånd och visum och så, då man möjligtvis kommer vara för dement eller annars störd för det.

Det är bara ett luftslott-fantiserande det här men jag är som nyfiken över tillhurvida det skulle gå.

Edit: Hoppas jag la det i rätt forum.
Edit 2: Om någon undrar hur jag skulle kunna operera ett sånt skepp som gammal och dement så är svaret att det skulle vara så självdrivet/automatiserat som möjligt.

Rent tekniskt är din dröm svår.

Men bygg ett fartyg. Elen tar du från solceller, och solvärme för att avsalta vatten. Då får spara på bränslet dock. Undvik orkaner.
2020-08-04, 18:05
Medlem
Gronestunes avatar
Citat:
Haha jo jag skulle behöva nån energikälla av något slag, ett litet kärnkraftverk eller något. Men det är ju bara att uppfinna! Litar inte riktigt på framtidens solpaneler, särskilt för att hålla mig svävande över Antarktis som inte har solljus ett par veckor i sträck under vintern.

Som sagt luftslott-fantiserande.

Ingen kommer att låta dig flyga med en kärnreaktor, vad fan har du rökt för något?
2020-08-04, 18:11
Avstängd
skorpionkings avatar
Citat:
Jag gillar inte tanken att återanvända vatten som man gör på rymdstationer, men det kanske man kan undkomma på något sätt. Vidare så är jag orolig över hälsoeffekter av att vara i tyngdlöshet så länge. Slutligen är jag besvärad över utsikten att vara så frånskild jorden.
Ett alternativ som jag känner varmare för är att lägga sig med en stor båt på internationellt vatten.

vi är alla uppfödda på dino-piss , hur många liter tror du att du fått i dej nu

nej en sådan farkost lär du inte kunna bygga , så problemet med flygtillstånd är obefintligt
2020-08-04, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gronestune
Ingen kommer att låta dig flyga med en kärnreaktor, vad fan har du rökt för något?

Kanske något outvecklat land i Afrika... ? De behöver ju inte veta vad som driver fartyget.
Senast redigerad av ITISCLEARLYFLAWED 2020-08-04 kl. 18:50.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback