Citat:
Ursprungligen postat av
Bleppe_Bf
Jo precis, men om man ser till vad som är det nuvarande bästa som går att montera på den sockeln så tror jag alla dagar i veckan att AM4 kommer räcka en längre tid framöver än både 1151 och 1200.
För den fördel Intel har ligger i just högre prestanda per kärna vid god kylning. Bättre optimerade grejer, d.v.s. Som saker förhoppningsvis är om 5-10 år, kommer dra desto större nytta av 16 kärnor än 10 kärnor som är aningen snabbare styckvis.
Och det är dessutom skillnader som bara är vidkommande vid extrema buldfrekvenser för en hemanvändare.
Förmodligen bara om man har 240Hz+ skärm alltså, eller om man vill spela specifikt Cities: Skylines som är sinnesjukt dåligt optimerat för flera kärnor.
Citat:
Ursprungligen postat av
kynnaren
Har ett par minnen som är Intel-kompatibla som jag tänkt fortsätta använda så lutar mot att gå med Intel ändå.
Sett det om PCIe 4 också, det är konstigt att inte Intel också anammat det. Har det med GPU-utbudet att göra? Finns ingen mening att uppdatera porten innan behovet finns?!
Minnen som är intel/AMD-kompatibla är marknadsföring.
Alla DDR4-moduler som är något att ha är kompatibla i alla DDR4-socklar, så du kan utan problem använda befintliga minnen med andra tillverkarens processorer.
Vad gäller PCIe 4.0 så finns det bara lagring som kan nyttja det i konsumentsammanhang, men det är just bandbredd som man sällan/någonsin behöver för konsumentbruk när man väl kommit up i typ 2000Mb/s.
Men grafikkort om sådär 2-3 generationer tror jag nog kan vara glada över det, så inom en 7-års period är det sannolikt något att ha om man kommer ha ett dyrare grafikkort.