2020-08-02, 12:08
Medlem
Håller på att köpa ihop till en ny dator från scratch.
Jag använder mina datorer väldigt länge och byter endast komponenter 3-5 års mellanrum då jag sällan känner att jag måste använda de högsta inställningarna när jag gamear.
Så jag vill ändå ha ett moderkort som jag kan "lita på" iaf 5-7 år framåt i tiden.
Är det helt onödigt för mig att ens köpa 1200 socket då jag inte kräver så mycket av min dator? Eller kommer det bli ny standard snart?
Senast redigerad av kynnaren 2020-08-02 kl. 12:11.
Citera
2020-08-02, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kynnaren
Är det helt onödigt för mig att ens köpa 1200 socket då jag inte kräver så mycket av min dator? Eller kommer det bli ny standard snart?

Egentligen tycker jag det är helt onödigt att "gamea" men jag gör det själv så....

Gör vad du känner för. Själv skulle jag satsat på 1200 och i7/i9 om jag hade uppgraderat idag. Jag använder mina datorer väldigt länge också. Har en i7 4790k som är nog minst fem år gammal nu och tänkte vänta några år till med att uppgradera mobo/cpu... Däremot blir det nog nytt grafikkort snart för mig. Men jag lirar bara 4K/60fps så behövs ingen häftig CPU då.

Men som sagt allt datorköp är ju nästan onödigt. Jag gör det som en kul grej bara.
Citera
2020-08-02, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Egentligen tycker jag det är helt onödigt att "gamea" men jag gör det själv så....

Gör vad du känner för. Själv skulle jag satsat på 1200 och i7/i9 om jag hade uppgraderat idag. Jag använder mina datorer väldigt länge också. Har en i7 4790k som är nog minst fem år gammal nu och tänkte vänta några år till med att uppgradera mobo/cpu... Däremot blir det nog nytt grafikkort snart för mig. Men jag lirar bara 4K/60fps så behövs ingen häftig CPU då.

Men som sagt allt datorköp är ju nästan onödigt. Jag gör det som en kul grej bara.

Absolut onödigt ja!
Vill därför hitta den gyllene prisklassen där långvarig prestanda motsvarar min tänkta budget
Ingen aning om det ens är möjligt att resonera så men desto längre man tänker att det ska hålla desto större blir ju prisklassen för detta ändå onödiga intresse...
Citera
2020-08-02, 15:08
Medlem
Bonnatorps avatar
Topprocessorerna som intel har till hands i nuvarande och förra generations sockel kommer helt klart att hålla ett bra tag.
Men AMD kommer att vara dugligt längre.

Det som Intel är bra på just nu är:
Billiga byggen.
Små byggen.
Creme de la creme gamingbyggen.

Men mellanklassbyggen är AMD helt enkelt bättre på. Du kan köpa moderkort och processor för 2-4000 som håller riktigt stadigt redan nu, och vara i skick att byta till en 12/16-kärnig om några år då de kostar mycket mindre, och det kommer vara riktigt länge tills det inte längre räcker till.
Dessutom är det inte helt otänkbart att PCIe 4.0 kommer vara desto mer förväntat/användbart om 5 år.
Senast redigerad av Bonnatorp 2020-08-02 kl. 15:10.
Citera
2020-08-02, 15:16
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Topprocessorerna som intel har till hands i nuvarande och förra generations sockel kommer helt klart att hålla ett bra tag.

Socket AM5 kommer nästa år. Ryzen 4000 serien blir den sista som stödjer socket AM4.

https://www.notebookcheck.net/AMD-Ryzen-4000-Zen-3-will-be-compatible-with-Socket-AM4-but-it-is-end-of-the-road-for-X470-B450-and- below-motherboard-owners.464426.0.html
Citera
2020-08-02, 16:42
Medlem
Citat:

Det som Intel är bra på just nu är:
Billiga byggen.
Små byggen.
Creme de la creme gamingbyggen.

Men mellanklassbyggen är AMD helt enkelt bättre på. Du kan köpa moderkort och processor för 2-4000 som håller riktigt stadigt redan nu, och vara i skick att byta till en 12/16-kärnig om några år då de kostar mycket mindre, och det kommer vara riktigt länge tills det inte längre räcker till.
Dessutom är det inte helt otänkbart att PCIe 4.0 kommer vara desto mer förväntat/användbart om 5 år.

Har ett par minnen som är Intel-kompatibla som jag tänkt fortsätta använda så lutar mot att gå med Intel ändå.

Sett det om PCIe 4 också, det är konstigt att inte Intel också anammat det. Har det med GPU-utbudet att göra? Finns ingen mening att uppdatera porten innan behovet finns?!
Citera
2020-08-02, 16:46
Medlem
avcs avatar
Citat:
Håller på att köpa ihop till en ny dator från scratch.
Jag använder mina datorer väldigt länge och byter endast komponenter 3-5 års mellanrum då jag sällan känner att jag måste använda de högsta inställningarna när jag gamear.
Så jag vill ändå ha ett moderkort som jag kan "lita på" iaf 5-7 år framåt i tiden.
Jag personligen skulle i det läget, precis som vid senaste datorbygget 2013, utgå från minnestypen. Med DDR4 får du antagligen mer minne till samma pris i framtiden.

Resten kvittar egentligen, om du inte kör spel som kräver extrema mängder kraft av CPU'n. Det mest krävande spelet förra året krävde inte mer än en Sandy Bridge i7, och rent generellt har teknikutvecklingen stått i stort sett stilla det senaste decenniet. Det vi fått är ray tracing på grafikkort, men graffekort är ju inget som inte kan bytas i vilken PCI Express-dator som helst. Sen kan du trots allt proppa åtminstone 48GB RAM på t ex ett första generationens 1366 moderkort, vilket lär räcka minst ett helt decennium till.

Allt är givetvis upp till vad du tycker är intressant för stunden. Jag hade dock sparat stålarna, lääänge, inte minst nu när det pratas om minnen som kan komma att ersätta processorer, och dylikt. Framtiden är nog ljusare än nutiden, så att säga.
Senast redigerad av avc 2020-08-02 kl. 16:54.
Citera
2020-08-02, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Jag personligen skulle i det läget, precis som vid senaste datorbygget 2013, utgå från minnestypen. Med DDR4 får du antagligen mer minne till samma pris i framtiden.

Resten kvittar egentligen, om du inte kör spel som kräver extrema mängder kraft av CPU'n. Det mest krävande spelet förra året krävde inte mer än en Sandy Bridge i7, och rent generellt har teknikutvecklingen stått i stort sett stilla det senaste decenniet. Det vi fått är ray tracing på grafikkort, men graffekort är ju inget som inte kan bytas i vilken PCI Express-dator som helst. Sen kan du trots allt proppa åtminstone 48GB RAM på t ex ett första generationens 1366 moderkort, vilket lär räcka minst ett helt decennium till.

Allt är givetvis upp till vad du tycker är intressant för stunden. Jag hade dock sparat stålarna, lääänge, inte minst nu när det pratas om minnen som kan komma att ersätta processorer, och dylikt. Framtiden är nog ljusare än nutiden, så att säga.

Ville vara "smart" förra gången och köpa en fabriksinstallerad dator för en lagom peng. Tänkte det var super för att bara kunna sätta sladden i väggen och köra.
Sen visade det sig att köpet inte var det smartaste och jag kunde inte ens öppna bios på skiten, varpå en uppdatering fick datorn att totalkrascha.
De har inte ens lyckats fixa den på service

Och nu när jag måste börja om från noll vill jag ändå ha relativt bra grejer från start. Men i nuläget är det lika bra att ta nåt moderkort med 2-3 år på nacken utan problem?
Citera
2020-08-02, 17:37
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Socket AM5 kommer nästa år. Ryzen 4000 serien blir den sista som stödjer socket AM4.

https://www.notebookcheck.net/AMD-Ryzen-4000-Zen-3-will-be-compatible-with-Socket-AM4-but-it-is-end-of-the-road-for-X470-B450-and- below-motherboard-owners.464426.0.html
Jo precis, men om man ser till vad som är det nuvarande bästa som går att montera på den sockeln så tror jag alla dagar i veckan att AM4 kommer räcka en längre tid framöver än både 1151 och 1200.
För den fördel Intel har ligger i just högre prestanda per kärna vid god kylning. Bättre optimerade grejer, d.v.s. Som saker förhoppningsvis är om 5-10 år, kommer dra desto större nytta av 16 kärnor än 10 kärnor som är aningen snabbare styckvis.

Och det är dessutom skillnader som bara är vidkommande vid extrema buldfrekvenser för en hemanvändare.
Förmodligen bara om man har 240Hz+ skärm alltså, eller om man vill spela specifikt Cities: Skylines som är sinnesjukt dåligt optimerat för flera kärnor.

Citat:
Har ett par minnen som är Intel-kompatibla som jag tänkt fortsätta använda så lutar mot att gå med Intel ändå.

Sett det om PCIe 4 också, det är konstigt att inte Intel också anammat det. Har det med GPU-utbudet att göra? Finns ingen mening att uppdatera porten innan behovet finns?!
Minnen som är intel/AMD-kompatibla är marknadsföring.
Alla DDR4-moduler som är något att ha är kompatibla i alla DDR4-socklar, så du kan utan problem använda befintliga minnen med andra tillverkarens processorer.

Vad gäller PCIe 4.0 så finns det bara lagring som kan nyttja det i konsumentsammanhang, men det är just bandbredd som man sällan/någonsin behöver för konsumentbruk när man väl kommit up i typ 2000Mb/s.
Men grafikkort om sådär 2-3 generationer tror jag nog kan vara glada över det, så inom en 7-års period är det sannolikt något att ha om man kommer ha ett dyrare grafikkort.
Senast redigerad av Bonnatorp 2020-08-02 kl. 17:41.
Citera
2020-08-02, 18:53
Medlem
Citat:
Minnen som är intel/AMD-kompatibla är marknadsföring.
Alla DDR4-moduler som är något att ha är kompatibla i alla DDR4-socklar, så du kan utan problem använda befintliga minnen med andra tillverkarens processorer.

Aah, ok trodde det var så egentligen också men en på stället jag brukar vända mig till sa att den bara var Intel-kompatibel.
Är en corsair vengeance, vet inte om det är något att ha eller inte

Citat:
Vad gäller PCIe 4.0 så finns det bara lagring som kan nyttja det i konsumentsammanhang, men det är just bandbredd som man sällan/någonsin behöver för konsumentbruk när man väl kommit up i typ 2000Mb/s.
Men grafikkort om sådär 2-3 generationer tror jag nog kan vara glada över det, så inom en 7-års period är det sannolikt något att ha om man kommer ha ett dyrare grafikkort.

Blivit så itutad att det är Intel som gäller och att AMD inte är något.
Men det är säkert som ni säger bara i absoluta framkant det kanske finns ngn skillnad.
Det går ju att hitta mer prisvärda varianter för AMD.
Är lite orolig för installationen dock, aldrig varit nära en sån processor. Samma simpla procedur? Alltså mer eller mindre omöjligt att misslyckas.

Vilken lagring använder sig av PCIe?

Edit: Förstår det som att det är denna moderna form av M2 sockets som kan använda sig av PCIe?!
Senast redigerad av kynnaren 2020-08-02 kl. 19:05.
Citera
2020-08-02, 20:13
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Aah, ok trodde det var så egentligen också men en på stället jag brukar vända mig till sa att den bara var Intel-kompatibel.
Är en corsair vengeance, vet inte om det är något att ha eller inte

Blivit så itutad att det är Intel som gäller och att AMD inte är något.
Men det är säkert som ni säger bara i absoluta framkant det kanske finns ngn skillnad.
Det går ju att hitta mer prisvärda varianter för AMD.
Är lite orolig för installationen dock, aldrig varit nära en sån processor. Samma simpla procedur? Alltså mer eller mindre omöjligt att misslyckas.

Vilken lagring använder sig av PCIe?

Edit: Förstår det som att det är denna moderna form av M2 sockets som kan använda sig av PCIe?!
Corsair Vengeance är bra och etablerade grejer.

Jo det var under en lång period endast intel som var något att ha, men sedan Ryzen 2000-serien så hann AMD ikapp riktigt ordentligt. Första omgången Ryzen var lite av en testrunda för att se om det gick hem.

Ja M.2-kontakter anvönder 4 stycken PCIe-banor, och efteesom bandbredden är dubbelt så hög på 4.0 så är maxhastigheten på dessa högre.
Om man möjligen kanske vill ha nästa generstions Optane-diskar så kan PCIe 4.0 nog också vara en idé att ha.
Professionella super-SSDer med låg latens och extrem hållbarhet, går typ använda som slöa (men gigantiska) RAM-minnen om man sysslar med redigering och rendering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in