2020-07-30, 21:49
Medlem
CyberIngmars avatar
Jag tror att vi bara behöver titta på Iran efter revolutionen för att se vad vi har att vänta. Alla som bor i Sverige kommer förlora rättigheter vi idag är vana vid. Svenska folket är positiva till inskränkningar i vardagslivet då svenska folket tror att politikerna värnar folket. Ex massövervakning. Innan man öppnade dörrar för kriminella, terrorister (IS) fanns inte ett folkligt stöd för övervakning. Nu resonerar svenskar: har man inget att dölja gör det inget om staten håller koll, sätter upp CCTV i varje hörn. Ju mer kaos och rädsla än mer inskränkningar som stöds av folket.
Citera
2020-07-30, 21:58
Medlem
StuGs avatar
Sverige är "Utsatt Område".

Men får vi bara mer bidrag från...FN, då kommer allt bli bra.
Citera
2020-07-30, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanlivet
Lägg fram ett så verklighetstroget scenario som möjligt om hur ni faktiskt tror Sverige ser ut 2050 till följd av invandringen?

Tänk efter riktigt ordentligt och med våra sammanställda verklighetstrogna kunskaper kanske vi kan få fram nått att förbereda oss inför.

Anders Lugn skrev en debattartikel år 2008 om en trovärdig utveckling angående Sveriges framtid:

Citat:
I mitten av 80-talet arbetade jag som kapten i den internationella FN-styrkan i Libanon. Därefter var jag många gånger i detta underbara land, sönderslitet av så många inbördes strider.

Hur är det möjligt att ett så fantastiskt land med så många goda människor kan begå detta kollektiva självmord?

Jag kunde hitta sex förhållanden som skapade förutsättningar för den libanesiska undergången:

1. Svaga gemensamma nationella värderingar.
2. Svag nationell krigsmakt.
3. Svag nationell polismakt.
4. Extremt god tillgång till vapen.
5. Stor tillgång till droger – alkohol till kristna, hasch till muslimer.
6. Känsla av vanmakt i befolkningen: ”det är ingen idé att kämpa för ett bättre liv... fogdarna tar ändå det jag skrapar ihop”.

Anders Lugn jämförde med dessa sex punkter Sveriges troliga framtida utveckling och den negativa utveckling Libanon haft.

https://pasteboard.co/Jk5VvYT.jpg
Citera
2020-07-30, 22:47
Medlem
M829A3s avatar
År 2050 kommer Sverige att vara Malmö,Malmö kommer vara Rosengård och Rosengård kommer vara Mogadishu.

Kan vara värt att nämna att det då inte längre kommer finnas något kringliggande majoritetssverige som kommer kunna pumpa in pengar (utjämningsbidrag) och poliser,vilket innebär att Sverige kommer vara ett betydligt fattigare och farligare land än idag.
Citera
2020-07-31, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanlivet
Lägg fram ett så verklighetstroget scenario som möjligt om hur ni faktiskt tror Sverige ser ut 2050 till följd av invandringen?

Tänk efter riktigt ordentligt och med våra sammanställda verklighetstrogna kunskaper kanske vi kan få fram nått att förbereda oss inför.

30 år är fruktansvärt lång tid, om man ser till den utveckling vi har haft de senaste 30 åren. Jag kan knappt blicka fram till 2030. Men visst, frågan gällde 2050. Rent geografiskt ligger området sannolikt kvar på samma breddgrader som idag. Men jag tror inte att det kallas för Sverige då, ärligt talat.
Citera
2020-07-31, 10:04
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Sverige är "Utsatt Område".

Men får vi bara mer bidrag från...FN, då kommer allt bli bra.

Du menar Sverige är en enda stor no-go zone.
Citera
2020-07-31, 10:38
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Ingen kan förutspå hur Sverige kommer se ut om ens tio år, kanske kan vi inte ens överblicka fem år.

Närmast står valet där invandringsfrågan kan vara avgörande för utfallet.
Många argumenterar för att det är en sista chans att motverka ett nordiskt Libanon.
För att få ledtrådar kan man titta på länder som liknar Sverige och ligger före i utvecklingen. T ex Storbritannien. Där de verkar stå inför ett vägval till följd av Brexit.
Vad utlöste Brexit? Åter igen landar vi i invandringsfrågan.

Sveriges politiker kommer inte göra en Swexit. S och M kommer göra upp om migrationspolitiken.
Om V, MP och C tillåts vara med i regeringsbygget kan vi räkna med en ändå större invandring där Sverige börjar bli präglat av just utländsk kultur, främst från mellanöstern och Afrika. Segregationen ökar för att till slut inte vara möjlig när de med utländsk bakgrund är i majoritet.
Fattigdom och kriminalitet slukar landets alla resurser.

EU kommer dumpa oss när vår plånbok inte längre kommer leverera. Men fram till det suger de ut allt de kan.
Men detta tar ett tag, säg 15-20 år. Den långsamt kokande grodan är en bra liknelse.
Islams inverkan växer, först kom moskéerna sedan böneutrop och snart destå mer särrättigheter.

Politiska partier infiltreras lagom till nästa val än mer. I början blir det en konstig mix av feminism och Islam för att sedan tas över av mellanösternkultur helt.

Ett annat scenario är att högern åter anammar sin tradition. M har dumpat allt vad Reinfeldt implementerade. Nu har skeppet vänt. Nationalismen glöder. Globalismen har dumpats och en homogenitet ses som eftersträvansvärt.
M, SD och KD har på allvar ändrat kurs på skutan och bjuder in AfS (om de fortfarande existerar) och MED.
Gigantiska återvändarprogram inrättas. Men innan det plågas landet av hög kriminalitet och inre stridigheter med flera terrordåd. Just terrordåden är katalysatorn för detta scenario.

Eller så tuffar vi bara på i samma tempo med en ökad fattigdom där stormakten Kina köper upp varenda pinal och till slut även hela offentliga sektorn. Vi blir Kinas nordiska högkvarter och utvecklar nya övervakningssystem som även testas på befolkningen. Därav är vi perfekta eftersom vi både har det teknologiska tänkandet och samtidigt en hög kriminalitet.

Nä ingen kan veta men ett är säkert: det Sverige som finns idag finns inte imorgon.
Citera
2020-07-31, 23:27
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Bokstavligen vilket annat svenskt mainstream forum som helst där invandring inte är ett sådant hett subjektivt ämne.

Du menar att man i svenska mainstreamforum har en öppen och fri debatt om invandring där alla argument som är sakliga och vederhäfiga respekteras och bemöts sakligt?

Om någon presenterar en kalkyl som försöker leda i bevis att invandringen är extremt kostsam så bemöts detta enbart med sakliga och resonerande argument där man redovisar till objektiva källor och konstruerar resonemang utan logiska argumentationsfel som t ex misttänkliggörande av meningssmotståndarens motiv eller agenda?

Jag tror vi står så många ljusår från varandra där att vi inte under en livstid kommer kunna närma oss varandra någon meningsfull sträcka.

Om du läser på FlashBack och förmår sortera i bruset kommer du nog upptäcka att det idag finns ganska många skribenter med en hög förmåga till saklig argumentation. Jag skulle nästan säga att FlashBack är intressantare än diskusssionforum i mainstremamedia efersom ingen plockas bort här.

Det är inte en balans så att det är 50-50 i antal inlägg för och emot i en viss fråga men eftersom ingen sorteras bort är möjligheterna till en vettig debatt här större än nästan någon annanstans.

Har man svårt att hantera att man blir emotsagd av majoriteten, inte får några likes eller bara blir förnärmad över att vissa åsikter får framföras överhuvudtaget trivs man nog inte här förstås.

Jag ber att få avsluta med några kloka ord av den vänsterintellektuelle Noam Chomsky:
“The smart way to keep people passive and obedient is to strictly limit the spectrum of acceptable opinion, but allow very lively debate within that spectrum....”

Så uppfattar jag i många stycken den "fria" debatten i mainstreamforum idag.
Senast redigerad av KlappMungon 2020-07-31 kl. 23:29.
Citera
2020-08-01, 06:28
Medlem
Pungsvings avatar
Usch. Fy... fan...

Så ser det ut 2050.
Citera
2020-08-02, 07:30
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Du menar att man i svenska mainstreamforum har en öppen och fri debatt om invandring där alla argument som är sakliga och vederhäfiga respekteras och bemöts sakligt?
Direkt kan jag säga du verkade uppfatta det som om att jag menade ett forum dedikerad till frågor om invandring, vilket jag varken skrev eller menade.

Vad jag menade kan se du genom att bara skumma genom tidigare inlägg.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in