Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-18, 11:39
  #253
Medlem
Brutalismes avatar
Denne dagen måtte komme.

Det hele startet da det polske parlamentet vedtok loven om "Karta Polaka" i 2008. Dette har vist seg å være et genialt trekk innenfor "soft power politics", ettersom millioner av folk fra f.eks Ukraina og Belarus har fått mulighet til å studere og jobbe i Polen. Disse personene har innsett at livet i EU- og NATO-landet Polen er langt enklere og hyggeligere enn i deres hjemland, til tross for den evige skremselspropagandaen som kommer fra Putin-Russland. Den russiske think-tanken CSR, har flere ganger kommentert hvordan Russland taper politisk og kulturelt mot Polen i Belarus.

Putin-Russland behersker fortsatt ikke "soft power politics", noe som fører til at landets innflytelse stadig svekkes. Billig gass, panslavisme, felles religion og militært samarbeid med Russland er ikke lenger attraktivt for unge folk i Ukraina eller Belarus. Å være underlagt Russland økonomisk, kulturelt og politisk, har historisk sett alltid vært en garanti for lavere levestandard.

Den "geniale" strategen Putin, som ønsket å bygge opp Sovjetunionen i en ny form, har mislykkes totalt. Baltikum er borte for godt, halve Ukraina likeså. Nå følger Belarus etter. Står Russland for tur?
Citera
2020-08-18, 11:42
  #254
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Fast Nato expanderade ju senast 2004, det tog alltså tio år för Ryssland att upptäcka det?

Och den ryska aggressionen gjorde ju bara att Ukraina knöts ännu närmare väst..
Kan man inte avgöra eftersom den alternativa utvecklingen aldrig säkert kan beskrivas.
Citera
2020-08-18, 13:32
  #255
Medlem
oshin.cantwells avatar
dubbelpost.
__________________
Senast redigerad av oshin.cantwell 2020-08-18 kl. 13:47.
Citera
2020-08-18, 13:34
  #256
Medlem
oshin.cantwells avatar
Intressantaste scenariot vore om Putin backade upp något Transnistrien där Lukashenko kan lattja vidare som en stukad Kai-shek i ytterligare några årtioden. Sannolikt är Lukashenko den enda som har egenskaperna/legimitimiteten som krävs för att styra en sådan utbrytarstat. Problemet är att han verkar vara enormt impopulär med approval-ratings nere på Caescescu-nivå. Backar Putin upp en sådan snubbe så frågar sig nog många på hemmaplan vad fan han håller på med.

Då är frågan varför man som libertarian ska sitta och heja på en fd Kolkhoz-boss. Därför att hans närvaro i vitrysk politik underminerar den vitryska staten. Och undermineras den vitryska staten så kommer andra stater också att undermineras, vilket är precis vad Europa behöver. "Öh, men då blir det ju inbördeskrig och då måste Europas alla nazister med supercoola vikingaskägg rycka ut och försvara Vitrysslands suveränitet". Varför då? Det är ganska komiskt hur proffstyckare och välrenommerade militäranalytiker sitter och spekulerar om att Putin kanske måste ingripa för att undvika "kaos" när mig veterligen inte en enda butik har plundrats i Minsk sedan säkerhetsstyrkorna retirerade. Jag tycker det talar ett ganska tydligt språk att Vitryssland inte kommer att bli ett nytt Syrien, om inte Putin och vikingaskägglurkarna vill det. Naturligtvis kan Putin hämta Lukashenko som USA hämtade Noriega ifall han är så pass verklighetsfråvänd att han fortfarande tror han kan behålla makten över hela Vitryssland, och därefter använda hans utlämning som ett bargaining chip, men det är ju inte samma sak som "värsta coola Barbarossa 2.0 där jag äntligen får bevisa min manlighet".
__________________
Senast redigerad av oshin.cantwell 2020-08-18 kl. 13:51.
Citera
2020-08-18, 15:21
  #257
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Jag har sett ett klipp från fabriken. Ohörarna var tysta det buades inte. Däremot var det demonstrationer utanför fabriken med oppositionsledare på plats där buades det friskt. Inte för att jag stödjer presidenten men vi bör rapportera rätt. Det var en del strejkande fabriksarbetare utanför blande de som buade, kändes igen då de har röda hjälmar. Presidenten sa att de kommer ej trakasseras. Men undrar om de får behålla jobbet om han får behålla makten ? 2 intressanta frågetecken.

Du måste ha sett Lukashenakas propaganda version av mötet, en av arbetarna från den fabriken på nära håll konfronterade Lukashenka som tappade fattningen och skrek till honom "stäng din mobil, sluta filma!"
Lukashenka sade till honom att han kommer inte trakasseras för sitt upptåg,

sedan började arbetarna framför fabriken ropa "Avgå" vilket fick gjorde att Lukashenka avbröt sitt tal och lämnade platsen.
Citera
2020-08-18, 15:24
  #258
Medlem
swehardrockers avatar
Den som vill hjälpa kan faktiskt maila svenska ishockey förbundet och kräva att herrlandslaget bojkottar VM i Vitryssland 2021. Lettiska laget har redan bestämt sig för att bojkotta samt att Lukashenko är ett stort hockey fan och han skulle tappa ett av sina prestige projekt om så är fallet.
Citera
2020-08-18, 17:23
  #259
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Du måste ha sett Lukashenakas propaganda version av mötet, en av arbetarna från den fabriken på nära håll konfronterade Lukashenka som tappade fattningen och skrek till honom "stäng din mobil, sluta filma!"
....

Finns på det här korta klippet (klicka bort "Launch application"): https://t.me/euroradio/5555

Översättning av vad som sägs:
Någon gapar "Zastrelitsja officer !" (Vet inte riktigt hur det ska uppfattas, ungefär: "Nu skjuter dem ! Det är officerare")
Lukasjenko: Oroa er inte, oroa er inte. Jag kommer inte att misshandla er...
Någon: Vad är det med dig ?
Lukasjenko: ... det ligger inte i mitt intresse. Men om du ensam provocerar fram något, då kommer vi att ta i med hårdhandskarna. Därför, var en man ! Ni är en hel hop, och jag är ensam. Släpp... släpp telefonen !

Lukasjenko vänder sig omväxlande till en enda individ och till flera. Verkar inte heller riktigt veta om han ska presentera sig själv som en eller flera

-
__________________
Senast redigerad av lapon 2020-08-18 kl. 18:11.
Citera
2020-08-18, 18:06
  #260
Medlem
Kalle81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Fast Nato expanderade ju senast 2004, det tog alltså tio år för Ryssland att upptäcka det?

Och den ryska aggressionen gjorde ju bara att Ukraina knöts ännu närmare väst..

Äh, Ryssland var liksom upptagna med ekonomiska kriser fram till dess. Och de hade för avsikt att fortsätta expandera till Ukraina. Då säger Ryssland ifrån. Inte alla konstigt
Citera
2020-08-18, 21:56
  #261
Medlem
Alla västerländska köpta korrupta medier och politiker vill avsätta Alexander med agendan att införa feminazihomoglobomultikulti-diktatur. Tro inget annat. De vill förstöra Vitryssland som de håller på att förstöra Sverige och alla andra vita länder.
Citera
2020-08-18, 22:17
  #262
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Premierlime
Alla västerländska köpta korrupta medier och politiker vill avsätta Alexander med agendan att införa feminazihomoglobomultikulti-diktatur. Tro inget annat. De vill förstöra Vitryssland som de håller på att förstöra Sverige och alla andra vita länder.

Belarus vill ha frihet, men dom vill inte ha den svenska friheten. Dom eftersträvar den frihet som Polen, Baltikum och Ungern har.

Belarus är förmodligen ett av världens tryggaste länder normalt. Bara vita européer så långt ögat kan nå. Gängmorden och gruppvåldtäkterna lyser med sin frånvaro. Dom betraktar sig själva som ett enda enat folk.
Citera
2020-08-18, 23:04
  #263
Medlem
Kalle81s avatar
Hela saken framstår som löjlig. Vad jag kan se på tv så är det en välmående befolkning i Vitryssland, välnärda och med fina kläder.

Så, det var valfusk säger ni? Och? Rent trams detta.
Citera
2020-08-18, 23:23
  #264
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Hela saken framstår som löjlig. Vad jag kan se på tv så är det en välmående befolkning i Vitryssland, välnärda och med fina kläder.

Så, det var valfusk säger ni? Och? Rent trams detta.

Självklart var det valfusk. Vitryssland är en kommunistisk diktatur.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback