2024-10-05, 18:18
Medlem
kyrkstockens avatar
Var bra vecka. Metaller fortsätter pinna på bra (har 62% silver och guld) ungefär 25% aktier resten i cash förnärvarande (har 10% som jag tradar cert med). Men sålde alla cert i fredags. Jag skulle ju vara borta och ville inte ligga ute med riskerna. Det kommer nya chanser. Upp 39% i år.

Jag har trott på en nergång men nu börjar det mer och mer se ut som 70-talet. Inte en chans att USA fått ordning på inflationen när hamnarbetarna får 61% löneökning på sex år (och innan det var det ups och snabbmatspersonalen).
Citera
2024-10-05, 18:30
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag äger själv via Lundbergbolagen och Industrivärden. Jag tror att det är en av världens bäst skötta banker.

Det tyckte inte marknaden efter senaste rapporten . Om jag minns rätt var det framför allt den norska verksamheten som visade på svagheter. Men även välskötta företag kan gå dåligt på börsen, det har vi många exempel på. Frågan är hur satsningen på ekonomikanalen EFN påverkar resultatet. De har verkligen tagit i rejält med massor av högprofilerade (och välavlönade, får man förmoda) nyförvärv. Men hur många tittar, och vad blir mervärdet för SHB? Jag ger det två år, max.

Visst kan man äga aktien för utdelningen, men är det värt det om det tar ett år innan aktien är tillbaka på samma kurs som före kupongen drogs?
Citera
2024-10-05, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Det tyckte inte marknaden efter senaste rapporten . Om jag minns rätt var det framför allt den norska verksamheten som visade på svagheter. Men även välskötta företag kan gå dåligt på börsen, det har vi många exempel på. Frågan är hur satsningen på ekonomikanalen EFN påverkar resultatet. De har verkligen tagit i rejält med massor av högprofilerade (och välavlönade, får man förmoda) nyförvärv. Men hur många tittar, och vad blir mervärdet för SHB? Jag ger det två år, max.

Visst kan man äga aktien för utdelningen, men är det värt det om det tar ett år innan aktien är tillbaka på samma kurs som före kupongen drogs?
Jag är positiv ändå och tror på en möjlig dubbling av kursen inom en 10 års period?
Citera
2024-10-05, 18:45
Medlem
Citat:

Det finns en anledning varför Lundbergbolagen äger och ökar på liksom. 👍
Citera
2024-10-05, 19:04
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag är positiv ändå och tror på en möjlig dubbling av kursen inom en 10 års period?

Jag är inte lika positiv . Handelsbankens A-aktie står 14 % lägre än för 10 år sen. Kurshögsta 142 kr var i februari 2015. Jag kan verkligen inte se framför mig hur aktien skulle kunna fördubblas på 10 år med tanke på historik och position. Bankens ställning på marknaden är konsoliderad sen länge och jag har svårt att se hur den ska kunna överraska marknaden så till den grad.

Att Lundbergs och Industrivärden har ett ägande är ju inget argument i sig, lika lite som det faktum att de senaste fem årens bästa Sverigefond, finanstunga SEB Swedish Value Fund, har den som sitt sjätte största innehav (9 % av innehavet). Pessimisten noterar för övrigt att förvaltaren tror ännu mer på (framför allt) Swedbank och SEB.

Men vi kan väl stämma av om 10 år?
Citera
2024-10-05, 21:48
Medlem
Citat:
Jag är inte lika positiv . Handelsbankens A-aktie står 14 % lägre än för 10 år sen. Kurshögsta 142 kr var i februari 2015. Jag kan verkligen inte se framför mig hur aktien skulle kunna fördubblas på 10 år med tanke på historik och position. Bankens ställning på marknaden är konsoliderad sen länge och jag har svårt att se hur den ska kunna överraska marknaden så till den grad.

Det är en avkastare, inte en sprinter. På 10 år lär den betala sig med råge, speciellt om du återinvesterar utdelningarna.
Citera
2024-10-05, 21:55
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Det är en avkastare, inte en sprinter. På 10 år lär den betala sig med råge, speciellt om du återinvesterar utdelningarna.

Du tycker alltså att jag ska behålla mina 100 aktier
Citera
2024-10-05, 23:19
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:

Trodde du bara höll på med miljonaffärer?
Citera
2024-10-06, 00:15
Medlem
Citat:

Vi alla bör göra vårt yttersta med de medel som står oss till buds.
Citera
2024-10-08, 10:23
Medlem
Men vilken sur jävla börs då!
Citera
2024-10-08, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja verkligen trist att se. Men vissa aktier glänser till lite ändå.
Citera
2024-10-08, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Klöckorna de stannar. Känns som en börs mitt i semestertider eller nåt? Verkligen surt. Men sen ska väl den här tiden på året vara som sämst? ✍️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in