2020-07-18, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Om glassen har varit välsäljande sedan -83, så är det inte helt omöjligt att det är något sabotage från någon konkurrent för att lobba ut den och själv ta marknadsandelar. Det finns ju faktiskt ett bra ekonomiskt värde i en välsäljande produkt, så det ska man ju också ta hänsyn till.

hahahaha, rätt troligt faktiskt att många företag sitter och letar "diskriminerande" material hos sina konkurrenter
Citera
2020-07-18, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Fråga indianerna själv först.
Vilka av dessa ska bort

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Godis

enkelt allt godis som är svart eller brunt för det är rasism.

Sen allt som är vitt för det är white supremacy.

rött och gult ryker också.

grönt, lila och olika nyanser av grått går bra.
Citera
2020-07-18, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Jag har alltid röstat på mittenpartier men i nästa val blir det förmodligen SD. Min numera bortgångna mor var trogen sosse och feminist, och jag växte upp till att bli det. I grunden tycker jag att feminism är bra, men det har totalt spårat ur de senaste åren. Nu står jag upp för att försvara det som en gång var Sverige. Skenheligt bullshit är vad det är i det där jävla landet numera. Så fort någon blir kränkt ska vi vända kappan efter vinden.

Vi fick jämlikhet vilket är helt ok.

Sen har vi tolerans mot olika, också ok.

Nu vill svarta och MENA folk har särrättigheter - inte ok.

Sen vill väl, tjocka, fula, blyga, indier, asiater, buddhister, och alla 300 minoriterer i Sverige också ha särrättigheter - funkar inte.
Citera
2020-07-18, 07:28
Medlem
asskissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Vi fick jämlikhet vilket är helt ok.

Sen har vi tolerans mot olika, också ok.

Nu vill svarta och MENA folk har särrättigheter - inte ok.

Sen vill väl, tjocka, fula, blyga, indier, asiater, buddhister, och alla 300 minoriterer i Sverige också ha särrättigheter - funkar inte.
Nej, det är juden som kräver särrättigheter och då måste även alla andra minoriteter få det. Åtminstone på pappret och i glassdisken.
Citera
2020-07-18, 07:32
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Nogger kan även betyda nigger. Morse? Så du menar att man chatt över morse? Det finns en del av internetspråket som är lånad ifrån telegraf världen.
Både Nogger och 88an fanns i GBs sortiment innan det fanns något Internet. Internetslang var inte uppfunnet när marknadsförarna klurade ut de här namnen. Sverige var, hur konstigt det än kan låta, fortfarande ett någorlunda fungerande land.

De som påstår att mångkultur fungerar bör kunna förklara varför oskyldiga glassnamn helt plötsligt är rasistiska ifall det är så jävla bra.
Citera
2020-07-18, 07:34
Medlem
Mullrets avatar
Farligt med likriktning. Skall man enbart ha produkter och logotyper som inte kränker någon blir det löjligt.

Hur kan Indianerna bli kränkta av att ha en glass med namnet Sitting Bull?

Heja Sverige. Det går bra nu.
Citera
2020-07-18, 07:40
Medlem
Dofternas avatar
Har någon frågat hawaiianen Tom Selleck hur han ser på att förknippas med en glass?
Citera
2020-07-18, 07:49
Medlem
asskissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Farligt med likriktning. Skall man enbart ha produkter och logotyper som inte kränker någon blir det löjligt.

Hur kan Indianerna bli kränkta av att ha en glass med namnet Sitting Bull?

Frågan är hur många Siouxer det finns i Sverige, om någon öht?

I nästa steg måste glassfabrikanter hitta nya slagkraftiga namn på sortimentet som går i linje med det nya Sverige. Tror vi kan se fram emot en Mandelaglass i mörk choklad eller kanske en Stig Berglingglass med bitter eftersmak. Varför inte en skruvad prideglass vid namnet Prolaps? Tror Gardell skulle älska den, både bokstavligen och bildligt.
Citera
2020-07-18, 07:56
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlvarViking
Jag slutade äta glass när kokoskonen förbjöds!

Själv slutade jag med 88. När jag hörde att NMR hade den som favoritglass. Dumt att koppla den till en känd Österrikares favorithälsning. Man vill inte kränka någon i detta landet.. Vore ju förfärligt. Tänk om någon ser när man handlar en sådan glass. Man riskerar jobb och utfrysning...

Citera
2020-07-18, 08:00
Medlem
HGs avatar
Namnbyten av produkter sker hela tiden och vi borde faktiskt inte bli så förvånade när dessa sker. Skönt att innovatörerna till exempelvis Ericsson eller Volvo fattade att man måste plocka produktnamn som är neutrala.
Citera
2020-07-18, 08:01
Avslutad
Mångkultur = all möjlig skit förutom svenska glassar... ?

Det räcker med att en utlänning kissar på sig av upphetsning så blir glassen från 83 ett problem

Var inte kolonialism fel nyss?
Citera
2020-07-18, 08:08
Medlem
Kanske ett i-landsproblem deluxe? Fast skrapar man litet på ytan tycker jag mig se något jag inte gillar.

Om man backar bandet litet och ser på hur det började, ned Redskins borta i USA. Då är det så att det har gjorts undersökningar(så sent som 2016) som pekar på att 90% av native americans inte tycker det är fel att ett lag heter Redskins.

Så vad är det som händer? En liten minoritet med sinne för hur man hanterar media driver en agenda och vinner trots att de inte har någon form av majoritet bakom sig. Inte ens bland native americans.

I USA kan jag i viss mån förstå att vissa native americans försöker "vinna" alla strider man kan, oavsett vad det handlar om. Man har ju historiskt sett inte behandlats väl.

Men om man flyttar frågan till Sverige och betydligt mindre kontroversiella namn som Indians och Sitting Bull? Jag menar Sitting Bull har verkligen ingen negativ klang för mig, en berömd ledare/krigare ungefär som Gustav II Adolf?

När det gäller Sverige så tror jag att det enbart handlar om att vissa grupper vill utöva makt. I detta fall över privata bolag och utan någon som helst demokratisk förankring.

Dessa personer bör motarbetas kraftfullt, i min mening. Odemokratiska små Pinochet/Stalin wannabees....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in