Citat:
Ursprungligen postat av
Havskung
Men vaddå? DU tänker ju marxistiskt, i den här frågan i alla fall, som jag skrivit innan, tanken med subventioneringen av den klassiska konsten är att alla ska ha tillgång till den, fattig som rik, det är solidaritet! Kultur och sport är viktigt, om det så gäller t.ex spela instrument i orkester eller spela handboll!!
Vad spelar bidrag för kultur och sportutövare för roll när det i grund och botten handlar om att arbetare behöver ekonomisk hjälp. Alla, oavsett yrke ska ha rätt till ekonomiskt bistånd om man hamnar i en sådan situation. Vad du gör är att sätta kulturarbetare på en piedestal där de av någon anledning bör ha mer rätt till bidrag och dessutom högre summa än vad en vanlig arbetande har.
Ta bara ett exempel ur dagens Expressen.
"Mats Enquist, generalsekreterare för Svensk Elitfotboll...
– Man kan inte bara hänvisa till att man har gett oss bidrag. Ingen bransch kan leva på bidrag. Vi måste få tillbaka vår publik, som vi lever av och för. Om folk tappar intresset för teater, fotboll eller nöjesparker uppstår en långvarig skada. Vi tappar kontakten med publiken som vi är beroende av, inte bara för matchintäkter, säger Enquist."
Du kan applicera detta på en vanlig knegare som kommit upp i åren. Blir man av med sitt arbete och ligger på 50+ är det svårt att få ett fast arbete igen. Det spelar ingen roll om du så är helt fläckfri på alla punkter, det är svårare för en äldre knegare att slåss mot de yngre på arbetsmarknaden och tvingas du till arbetslöshet i den åldern så går alltid yngre före, om du verkligen inte har speciella kunskaper som gör att du är mer eftertraktad.
"Om arbetsmarknaden tappar intresset för mig, uppstår en långvarig skada. Jag tappar kontakten med arbetsmarknaden som jag är beroende av, inte bara för min ekonomiska situation, utan för mitt eget välbefinnande säger Kalle 55 ."
Varför ska Kalle 55 få nöja sig med a-kassa under en period för att sedan tvingas gå till de sociala och leva på existensminimum, när kulturarbetare anser sig ha rätten till höga bidragsbelopp för att slippa den biten?
Kulturarbetare kan göra som vanligt folk tvingas till i krisiga tider. Sälj av all onödig lyx, gilla läget och börja från knästående läge igen. Ingen är bättre än någon annan, hur mycket de än önskar att de vore det.