Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
Men vilken typ av komplikation menar du? Alltså är det något bekymmer du har just nu förutom att du oroar dig för om det är ett myom eller cancer? Jag menar kroppsligt bekymmer alltså. När du säger "komplikation" så tänker jag sårinfektion och sånt.
Angående telefontiden så verkar det helt sjukt att vänta så länge på svar. Mottagningen måste ju ha en kurator du kan prata med om du mår så här dåligt.
Tycker också det verkar orimligt att det skulle dröja flera veckor för svar från patologen. Jag menar, ett par veckor, men månader?
Jag föreslår att du ringer mottagningen och säger att du mår otroligt dåligt. Säg att du måste få prata med en läkare tidigare än din telefontid och fråga efter en kurator.
Jag är också lite undrande över informationen du fått efter operationen. Kom inte operatören och pratade med dig om hur det gått? Berättat vad han/hon gjort och så vidare? Det hade kunnat vara så att man öppnade buken och såg att det var cancer som spridit sig överallt. Det hade du fått reda på i så fall direkt så vi kan utesluta att det skulle röra sig om någon väldigt avancerad sjukdom, om det nu är det.
Eventuell blödningskomplikation. Jag syftar på rikliga underlivs-blödningar efter operationen. Det pågick länge. Jag kontaktade mottagningen för att fråga om det är normalt, eller om det kan handla om kirurgisk blödningskomplikation och skäl att söka akut vård. Risken med denna typ av operation är just blödningskomplikation. Det har jag läst på internet, men har inte hittat någon mer information än så.
Mottagningen har inte givit någon information om blödningar efter operationen och när det är skäl att söka akut vård. Jag har även kollat mina papper från mottagningen och det står ingenting där heller. Det ska naturligt vara en självklarhet att en mottagning ger patienter den här typen av information. Det är grundläggande.
Före operationen så fick jag inte heller någon information om själva ingreppet, inte heller efter. Jag har bara fått höra att operationen gått bra, men det kan jag ju inte veta. Dessutom så kan man drabbas av blödningskomplikation både under och efter kirurgin.
Det är helt otroligt att mottagningen hänvisar mig till en telefontid flera veckor senare när jag har akuta frågor. Dessutom är det telefontid med en annan läkare än den som har opererat mig.
På vägen hem efter operationen så blev jag så pass dålig att min vän ringde en ambulans, men i sista stund så beslöt vi för att åka hem till mig och eventuellt ringa ambulans igen vid behov. När jag till slut hade kommit hem och låg i sängen så ringde jag mottagningen för att berätta vad som hade hänt. Inte ens då fick jag prata med någon för rådgivning.
Jag har kontaktat mottagningen flera gånger, både via telefon och skriftligen via 1177, men gång på gång så hänvisar dom mig till telefontiden flera veckor senare.
Har tidigare opererat bort en dermoidcysta på min ena äggstock (annan vårdgivare). Då blödde jag ingenting efter operationen.
Angående eventuell cancer: Inte ens när man öppnar buken kan man veta säkert om det är cancer eller inte. Av denna anledning är det rutin att skicka tumören för provtagning. Det är det enda sättet för att få ett säkert svar.
Det känns orimligt och jobbigt att man ska behöva vänta 4-6 veckor på att få svar om man har cancer eller inte.