Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.sopis83
Har en liten fråga.
Jag jobbar med att bygga båtar
Min chef har fått nån ide nu om att vi ska lackera båten i rätt färg INNAN vi börjar lägga på kolfiber mm mm
Så frågan är: är det möjligt? Tänker att vi ska måla själva formen i fäljande ordning.
1. Klarlack 2.själva färgen 3. Grundfärg.
Sen ska vi kliva runt på det när vi lägger ner fibrerna för att efter X antal lager göra en infusion. Låter lite sådär i min värld.
Men om det är en bra ide, då kanske man ska veta vad man gör när man lägger lagrena? Som det är nu så sprayar jag på en HB coat på formen innan fibrerna, men endast för att det inte ska slipas direkt på fibrerna. Och det jag kan om lackering är det jag sett på youtube dvs amatör med skapliga verktyg, mer vilja än kunskap, eller vaf man ska kalla det
Att grunda och måla formarna innan släppvax och gjutning är väl rätt vanligt för att minska defekter och få en bättre finnish.
Men att måla som du säger låter väldigt märkligt för mig. Dels så bör klarlacken vara genomtorr och lätt slipad innan färg. Samma med färgen innan grund, om det är en 2k färg dvs. Är det 1k-färg så är det stor risk att grunden löser upp den. Sen så får man väl hoppas att inte polyestern/epoxyn löser upp nånting heller.
Låter läskigt, så hoppas någon annan med mer kunskap om båtar kan svara.
Du bör prova på någon liten bit först innan ni gör en hel båt iallafall!