Citat:
Ursprungligen postat av
koppen85
Vet att många här har erfarenheten så jag provar att fråga. Har stått på Venlafaxin 150mg under en tid, det vill säga en SNRI-medicin mot kraftig ångest, oro. För en en och en halv månad sedan slutade jag tvärt (dumt). Jag fick dom sedvanliga symtomen, blixtar i huvudet, trötthet, illamående etc.
Dock nu en och en halv månader senare är dessa borta mer eller mindre. Nu är det dock nått helt annat jag upplever. Extrem trötthet, framförallt på förmiddagen. Upplever också extrem rastlöshet, kryper i kroppen och total tankemässiga hopplöshet. Inget är kul och allt känns bara mörkt. Vill bara gå och sova och jag orkar inte ens sitta med vid matbordet. Känns som man är i en bubbla och jag känner mig totalt understimulerad. Tröttheten är brutal. Vad fasen är detta. Känner inte igen mig själv? Nån med erfarenheter?
Känns som man är nära psykbryt och humöret svänger kraftigt. Tål heller inga intryck eller krav och blir lätt arg. Känns som man ligger på gränsen och vill bara lägga mig. Vad fasen händer?
Uppreglering & nedreglering kallas det.
https://en.wikipedia.org/wiki/Downregulation_and_upregulation
Det tar tid innan de receptorer som agoniserats av venlafaxin återgår till sin homeostas.
Du kan snabba på denna process med Agmatine bl.a. då det interagerar med glutamatsystemet.