Citat:
Ursprungligen postat av
strudelborg
Vad menar du att allt det här har för betydelse? Örjan, Ibra, Jennie och Marie (med flera) marknadsmanipulerar fortfarande sina positioner på bekostnad av småsparare som inte förstår bättre.
Absolut, men hur sätter man dit dem rent praktiskt? Fi har säkerligen fått in tusentals anmälningar sedan Ibra började härja och ingenting har hänt. Det tar visserligen tid att samla bevis, men inte 5-10 år, inte för sådana här saker. Det är skillnad på att snacka upp ett bolag och vilseleda andra. Frågan är om de faktiskt gör det? Vilseleder människor alltså. De investerar ju själva stora belopp och har än så länge suttit kvar utan att sälja. De enda tillfällena jag sett folk åka dit är när de utger sig själva för att besitta någon spetskompetens, t. ex att utnämna sig själv till läkare eller forskare och snacka upp biotech, eller att man köper -> haussar -> säljer -> repeat. Ibra kallar sig själv visserligen superstar, gud, världens bästa osv, men tror ingen tingsrätt hade tagit de uttalanden särskilt seriöst.
Min poäng är att dessa personer inte kör den klassiska pump&dump dvs att de rekar ett bolag och utlovar tusentalsprocent avkastning och sedan hör man aldrig av dem igen, kanske blir det så i framtiden, men var sätter FI gränsen? Är det skillnad att t. ex skriva ett långt facebook inlägg om ett bolag som kommer dra 1000% inom kort för att sedan sälja dagen efter, kontra reka ett bolag under ett års tid för att sedan sälja med anledning att man kanske vill köpa en fastighet eller liknande? Känns som uppsåtet att vilseleda delvis försvinner när man själv suttit investerad en viss tid, och det blir lättare att motivera en försäljning. För att åka fast tror jag man måste ljuga, angående om vem man själv är (för att skapa förtroende hos folk) eller om bolaget. Har de gjort detta? Vad jag kan se spammar Ibra bara samma sak dag in och dag ut - "när pm om kina kommer säger det booom", "när pm om first north listbyte kommer blir det booom". Tveksamt att dessa "haussningar" räcker till fällande dom.
Personligen bryr jag mig inte vad som händer, tycker mest det är underhållande att följa. Skulle inte förvåna mig om Ibra får en egen tvshow om ett par år, killen är ju underhållande!