2020-09-24, 08:27
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
Tror du man är en seriös investerare om man slänger in stora summor i små skitbolag OM INTE för att piska upp dem? Varifrån får du förresten att han har 100 miljoner? Har du hittat på det själv? Annars välkommen med fakta för att backa upp ditt påstående.

Vet du ens vilka dessa herrar är? Alla som följt detta med vänstra örat vet att han har ca 10 mnkr i Spectrumone, 40 mnkr i Clemondo och ca 30 mnkr i parans. Säkert mer, då han investerar både privat och genom sina bolag, men detta är alltså summorna med sina största investeringar i dessa tre. Vet att han är tungt investerad i andra småbolag också men minns ej namnet på dessa. Han har höga gav i alla bolag.

Vill du ha källa så kan du förslagsvis lyfta på röven och kolla aktieböckerna för nämna bolag.

Här är en gammal artikel på några projekt han tagit för sig. Senaste vad jag hört är att han bygger ett hotell med en 30-50 rum.

https://www.land.se/landkoll/orjan-i-jorn-kan-bli-hela-sveriges-land-stipendiat/

Var hans pengar ursprungligen kommer från har jag inte en aning om. Tycker han verkar väldigt naiv. Ibra har honom kring lillfingret, sitter på hans facebook och postar massa också. Ibra sitter också och flashar Örjans 100k sedelbuntar på stream, som han förvarar i ett av sina jobbkontors kassaskåp. Skulle inte förvåna mig om någon svensk "klan" gör ett besök där snart.
__________________
Senast redigerad av perrerodlok 2020-09-24 kl. 08:43.
Citera
2020-09-24, 09:09
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perrerodlok
Vet du ens vilka dessa herrar är? Alla som följt detta med vänstra örat vet att han har ca 10 mnkr i Spectrumone, 40 mnkr i Clemondo och ca 30 mnkr i parans. Säkert mer, då han investerar både privat och genom sina bolag, men detta är alltså summorna med sina största investeringar i dessa tre. Vet att han är tungt investerad i andra småbolag också men minns ej namnet på dessa. Han har höga gav i alla bolag.

Vill du ha källa så kan du förslagsvis lyfta på röven och kolla aktieböckerna för nämna bolag.

Här är en gammal artikel på några projekt han tagit för sig. Senaste vad jag hört är att han bygger ett hotell med en 30-50 rum.

https://www.land.se/landkoll/orjan-i-jorn-kan-bli-hela-sveriges-land-stipendiat/

Var hans pengar ursprungligen kommer från har jag inte en aning om. Tycker han verkar väldigt naiv. Ibra har honom kring lillfingret, sitter på hans facebook och postar massa också. Ibra sitter också och flashar Örjans 100k sedelbuntar på stream, som han förvarar i ett av sina jobbkontors kassaskåp. Skulle inte förvåna mig om någon svensk "klan" gör ett besök där snart.

Vad menar du att allt det här har för betydelse? Örjan, Ibra, Jennie och Marie (med flera) marknadsmanipulerar fortfarande sina positioner på bekostnad av småsparare som inte förstår bättre.
Citera
2020-09-24, 10:05
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
Vad menar du att allt det här har för betydelse? Örjan, Ibra, Jennie och Marie (med flera) marknadsmanipulerar fortfarande sina positioner på bekostnad av småsparare som inte förstår bättre.

Absolut, men hur sätter man dit dem rent praktiskt? Fi har säkerligen fått in tusentals anmälningar sedan Ibra började härja och ingenting har hänt. Det tar visserligen tid att samla bevis, men inte 5-10 år, inte för sådana här saker. Det är skillnad på att snacka upp ett bolag och vilseleda andra. Frågan är om de faktiskt gör det? Vilseleder människor alltså. De investerar ju själva stora belopp och har än så länge suttit kvar utan att sälja. De enda tillfällena jag sett folk åka dit är när de utger sig själva för att besitta någon spetskompetens, t. ex att utnämna sig själv till läkare eller forskare och snacka upp biotech, eller att man köper -> haussar -> säljer -> repeat. Ibra kallar sig själv visserligen superstar, gud, världens bästa osv, men tror ingen tingsrätt hade tagit de uttalanden särskilt seriöst.

Min poäng är att dessa personer inte kör den klassiska pump&dump dvs att de rekar ett bolag och utlovar tusentalsprocent avkastning och sedan hör man aldrig av dem igen, kanske blir det så i framtiden, men var sätter FI gränsen? Är det skillnad att t. ex skriva ett långt facebook inlägg om ett bolag som kommer dra 1000% inom kort för att sedan sälja dagen efter, kontra reka ett bolag under ett års tid för att sedan sälja med anledning att man kanske vill köpa en fastighet eller liknande? Känns som uppsåtet att vilseleda delvis försvinner när man själv suttit investerad en viss tid, och det blir lättare att motivera en försäljning. För att åka fast tror jag man måste ljuga, angående om vem man själv är (för att skapa förtroende hos folk) eller om bolaget. Har de gjort detta? Vad jag kan se spammar Ibra bara samma sak dag in och dag ut - "när pm om kina kommer säger det booom", "när pm om first north listbyte kommer blir det booom". Tveksamt att dessa "haussningar" räcker till fällande dom.

Personligen bryr jag mig inte vad som händer, tycker mest det är underhållande att följa. Skulle inte förvåna mig om Ibra får en egen tvshow om ett par år, killen är ju underhållande!
__________________
Senast redigerad av perrerodlok 2020-09-24 kl. 10:11.
Citera
2020-09-24, 12:46
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perrerodlok
Absolut, men hur sätter man dit dem rent praktiskt? Fi har säkerligen fått in tusentals anmälningar sedan Ibra började härja och ingenting har hänt.

Har någon någonsin blivit fälld för Pump&Dump. Är det ens olagligt?

Löparen snackades det om på annan tråd, men han blev fälld för att ha handlat med egna aktier mellan konton, och det är tveksamt att han ens försökte styra marknaden. Det var hans brors depå han använde, och han gav en trovärdig förklaring på vad som hänt.
Citera
2020-09-24, 14:01
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Har någon någonsin blivit fälld för Pump&Dump. Är det ens olagligt?

Löparen snackades det om på annan tråd, men han blev fälld för att ha handlat med egna aktier mellan konton, och det är tveksamt att han ens försökte styra marknaden. Det var hans brors depå han använde, och han gav en trovärdig förklaring på vad som hänt.

Enda gången jag någonsin hört om någon som åkt fast så var det några läkarstudenter som köpte på sig aktier. Slängde ut en "analys" på redeye och sociala medier, satte en riktkurs och sålde sedan långt innan riktkursen. De vilseledde marknaden genom att förklara sig själva som läkare, forskare och analytiker. De hade dessutom ett 15-tal olika alias var, där de talade gott om bolagen de investerat i. Så vitt jag vet dömdes dessa till villkorlig dom, och fick behålla hälften av vinsten de gjort. De agerade väldigt systematiskt.

Har därför väldigt svårt och se att Ibra någonsin skulle kunna åka dit. Han är inte kunnig. Han skriver inga detaljerade analyser, han säger sig inte besitta spetskompetens inom de branscher han investerar. Det han säger är typ.. kineser sliter som djur, därför kommer parans lyckas, att han är en superstar, världens bästa, gud, elvis, zlatan, ja, grabben har storhetsvansinne men ge han lite cred som lyckas trycka upp aktiekurser samtidigt som han auditionerar för parlamentet.

Tror ni på riktigt att en åklagare vill skämma ut sig genom att ta in vittnen som fallit för Superstaaaar Ibra Cadabra?
Citera
2020-09-24, 18:31
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perrerodlok
... svårt och se att Ibra någonsin skulle kunna åka dit. Han är inte kunnig. Han skriver inga detaljerade analyser, han säger sig inte besitta spetskompetens inom de branscher han investerar. Det han säger är typ.. kineser sliter som djur, därför kommer parans lyckas, att han är en superstar, världens bästa, gud, elvis, zlatan, ja, grabben har storhetsvansinne men ge han lite cred som lyckas trycka upp aktiekurser samtidigt som han auditionerar för parlamentet.

Tror ni på riktigt att en åklagare vill skämma ut sig genom att ta in vittnen som fallit för Superstaaaar Ibra Cadabra?

Fetstil besvarar din fråga. Alltså: ja.
Citera
2020-09-24, 18:32
  #79
Medlem
Varför satt Ibra och lipade i en Parans-live häromdagen? Varför är Jennie helt verklighetsfrånvänd?
Citera
2020-09-24, 20:55
  #80
Medlem
Det här är otroligt märkligt.

Jennie Lundström skapade precis en tråd i Paransgruppen (den hon inte är admin i) om att gruppen behöver en riktig admin.

Folk blir irriterade (kanske för att hon la upp ett inlägg om hur grym hon var som admin i sin egen grupp och fick, vilket var hela syftet med inlägget, en massa positiva hurrarop och ryggdunk a’ la ”grym kvinna”).

Det slutar med att Jennie mitt i kommentarerna på den seriösa gruppen, i sitt eget inlägg, nu precis skapade en TREDJE parans-grupp och länkar in den.

Hon har också lyckats skapa ett inlägg som bara målar upp en offerroll. Någon stackars kvinna har nappat och håller på med ”du har mitt stöd”-inlägg. Jo, fint och så... men du har inte Jennie och Ibras stöd när parans rasar, människa!

Jennie ska nu maila FI och fråga om det ”är ok att vara admin i en facebook-grupp” och verkar tro på allvar att det är en personlig häxjakt mot henne och inte en respons på deras fulspel kommer upp till ytan och ifrågasätts (i de grupper de inte helt enkelt bannar och sparkar ut alla som inte hejar på). Precis som med Dagens Industri. Deras artikel var en ”agenda”. För oss seriösare människor uppfattas det hela aningen... verklighetsfrånvänt.

det här måste vara de skevaste människorna på planeten. Och ni litar på dem med era sparpengar? Alla inblandade är ju fullständiga trainwrecks.
__________________
Senast redigerad av strudelborg 2020-09-24 kl. 21:13.
Citera
2020-09-24, 22:42
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perrerodlok
Enda gången jag någonsin hört om någon som åkt fast så var det några läkarstudenter som köpte på sig aktier. Slängde ut en "analys" på redeye och sociala medier, satte en riktkurs och sålde sedan långt innan riktkursen. De vilseledde marknaden genom att förklara sig själva som läkare, forskare och analytiker. De hade dessutom ett 15-tal olika alias var, där de talade gott om bolagen de investerat i. Så vitt jag vet dömdes dessa till villkorlig dom, och fick behålla hälften av vinsten de gjort. De agerade väldigt systematiskt.

Har därför väldigt svårt och se att Ibra någonsin skulle kunna åka dit. Han är inte kunnig. Han skriver inga detaljerade analyser, han säger sig inte besitta spetskompetens inom de branscher han investerar. Det han säger är typ.. kineser sliter som djur, därför kommer parans lyckas, att han är en superstar, världens bästa, gud, elvis, zlatan, ja, grabben har storhetsvansinne men ge han lite cred som lyckas trycka upp aktiekurser samtidigt som han auditionerar för parlamentet.

Tror ni på riktigt att en åklagare vill skämma ut sig genom att ta in vittnen som fallit för Superstaaaar Ibra Cadabra?
Varför skulle det behövas vittnen? Räcker ju med att kolla vad som hänt med kursen samt hur han och hans kompanjoner agerat mot vad dom sagt till andra. Sitter dom och handlar för miljoner och säger att kursen ska upp till 10 kr och alla som säljer innan är idioter, för att sedan själva dumpa innehavet på 5 kr är det väl tillräckligt.
Citera
2020-09-24, 23:46
  #82
Medlem
stockcocks avatar
Mitt tips för alla som varit inne i bolag som haussats, sedan dumpats och fått se sitt innehav minska drastiskt, är att upprätta en anmälan till Finansinspektionen.

Man kan tipsa anonymt samt även använda krypterad mejl: https://www.fi.se/sv/om-fi/kontakta-oss/

Bifoga gärna så mycket bevismaterial som möjligt för att styrka anmälans seriositet. Det är sedan upp till FI att besluta om fel har gjorts och eventuell reprimand.
Citera
2020-09-24, 23:50
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perrerodlok
Hur kom Örjan in i denna soppan? Har Ibra övertalat honom om att han är någon superb börshaj? Är de vänner sedan lång tid tillbaka? Örjan är väl mångmiljardär, bär 20 år gamla kläder, kör en gammal rutten Saab och bor i en koja. Han är dessutom väldigt omtyckt av alla i sin hemort. Slår mig inte alls som typen som skulle haussa och dumpa. Varför skulle han riskera strul med FI/ekot för några få miljoner? Tycker f. ö att Ibra är ganska skön. Ni ska inte ta hans storhetsvansinne så seriöst, uppenbart att han jävlas med sådana som er.

Måste ändå säga att allt är tydligt genomtänkt. Han har t. ex inget eget intresse i aktierna han haussar, således blir det nästan omöjligt för FI att sätta dit honom. Att hans sambo äger aktier är en annan sak, det gynnar inte honom alls rent tekniskt. Hade de varit gifta däremot. Sen är det kanske inte riktigt den klassiska pump & dump heller. De sitter ju trots allt kvar i både clemondo och parans, trots att båda bolagen gjort närmre 1000 %.

Det kan ju vara så att det är sexuellt, att Örjan får sig lite thairöv.
Citera
2020-09-25, 11:19
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Varför skulle det behövas vittnen? Räcker ju med att kolla vad som hänt med kursen samt hur han och hans kompanjoner agerat mot vad dom sagt till andra. Sitter dom och handlar för miljoner och säger att kursen ska upp till 10 kr och alla som säljer innan är idioter, för att sedan själva dumpa innehavet på 5 kr är det väl tillräckligt.

Ja, säkert är det så. Men jag tror inte det är olagligt att reka en aktie så länge man inte vilseleder någon, dvs kommer med osanningar. De har dessutom inte sålt några aktier, tvärtom, Örjan fortsätter tanka för fulla muggar även på dessa "höga" nivåer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in