2020-07-07, 17:46
Medlem
EKOnotNOMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASTE-VAKNA
Blir kanske onödigt dyrt :/

Bytt filter du kommer sova gott på nätterna.
Har du en bil för 500k så är 500kr för luftfilter är ingenting. Bytt själv tar knappt 5min f11/g31.
Har själv luftkuddar och har kört mycket grusvägar och inga problem, har inte hänt nåt senaste 4 år.

Luft filter byter var 2000mil samma som olja och olja filter, andra filtrar byter vartannat service, har f11.
Citera
2020-07-07, 20:35
Medlem
BlondinBalles avatar
Citat:
massa text

Ska du behålla bilen länge?
Åka på grusväg är inte bra för det kan skada rostskyddet på bilen. Underredet är behandlat så inte plåten ska vara exponerat mot väta, salt och andra jävelskaper. Åker du grusväg kan sten träffa underredet så att rostskyddet försvinner på en liten punkt som sedan börjar rosta och det sprider sig.
Citera
2020-07-09, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EKOnotNOM
Bytt filter du kommer sova gott på nätterna.
Har du en bil för 500k så är 500kr för luftfilter är ingenting. Bytt själv tar knappt 5min f11/g31.
Har själv luftkuddar och har kört mycket grusvägar och inga problem, har inte hänt nåt senaste 4 år.

Luft filter byter var 2000mil samma som olja och olja filter, andra filtrar byter vartannat service, har f11.

Tack
Citera
2020-07-09, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlondinBalle
Ska du behålla bilen länge?
Åka på grusväg är inte bra för det kan skada rostskyddet på bilen. Underredet är behandlat så inte plåten ska vara exponerat mot väta, salt och andra jävelskaper. Åker du grusväg kan sten träffa underredet så att rostskyddet försvinner på en liten punkt som sedan börjar rosta och det sprider sig.

Tack
Citera
2020-07-09, 23:53
Medlem
Annan sak som hände.

Åker i 170 km/h i lååång uppförsbacke.

Hamnade i en sådan där katapult-del, alltså en hastigt upp och ner på vägen.

Bilen trycktes mot marken och ca 2,5 ton trycktes således ner med snabbt kraftigt ryck.

Lät från underredet som något som ”bröts”/tung vikt på mittpartiet, troligtvis karossen.
Är det någon fara eller brukar det låta/tål bilen detta. Alltså tänk er som när man bänder trä på mitten. Var stora krafter involverade kan jag lugnt säga. Så stötdämparna försökte orka men var snabbt ryck i sådan hastighet och det lät från mittpartiet som att det bröts, men kanske inte riktigt brytljud utan mer lät som att den tog an stooor vikt och typ ”vek ihop” och mycket kraftigt nedtryckt.

Jag visste inte att vägen var så på den delen, annars helt rak väg upp, annars en väg optimal för hög hastighet alltså.

Hur mycket pallar en bil på ca 2,5 ton att bli nedtryckt på mitten sådär i 170km/h?

Kan bilen tagit skada? Isf på vilket sätt?

Seriös fråga, önskar seriöst svar.

Tack på förhand!
Citera
2020-07-10, 14:06
Medlem
Citat:
Annan sak som hände.

Åker i 170 km/h i lååång uppförsbacke.

Hamnade i en sådan där katapult-del, alltså en hastigt upp och ner på vägen.

Bilen trycktes mot marken och ca 2,5 ton trycktes således ner med snabbt kraftigt ryck.

Lät från underredet som något som ”bröts”/tung vikt på mittpartiet, troligtvis karossen.
Är det någon fara eller brukar det låta/tål bilen detta. Alltså tänk er som när man bänder trä på mitten. Var stora krafter involverade kan jag lugnt säga. Så stötdämparna försökte orka men var snabbt ryck i sådan hastighet och det lät från mittpartiet som att det bröts, men kanske inte riktigt brytljud utan mer lät som att den tog an stooor vikt och typ ”vek ihop” och mycket kraftigt nedtryckt.

Jag visste inte att vägen var så på den delen, annars helt rak väg upp, annars en väg optimal för hög hastighet alltså.

Hur mycket pallar en bil på ca 2,5 ton att bli nedtryckt på mitten sådär i 170km/h?

Kan bilen tagit skada? Isf på vilket sätt?

Seriös fråga, önskar seriöst svar.

Tack på förhand!

Ja mycket farligt gora sa.

Knakljud betyder sprucken bottenplatta. Bilen nu livsfarlig att kora. Kan ga av narsomhelst och foraren do.
Maste skrotas. PM mig. Jag hamtar gratis.
Citera
2020-07-10, 20:04
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Ja mycket farligt gora sa.

Knakljud betyder sprucken bottenplatta. Bilen nu livsfarlig att kora. Kan ga av narsomhelst och foraren do.
Maste skrotas. PM mig. Jag hamtar gratis.
Gött att nån tar ansvar!
Citera
2020-07-10, 20:35
Medlem
Seriösa svar tack.
Citera
2020-07-10, 23:23
Medlem
Citat:
Seriösa svar tack.

Jag helt serios.
Du tacka mig senare for du inte dod. Jag raddar ditt liv.
Hor av dig till mig Herr Bessik
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in