2021-02-01, 16:20
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hagström är väl ingen särskilt bra avslutare och åker mycket på energi så länge den finns. Hon blir ju mattare vartefter de olika heaten avlöser varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Mindre erfarna sprintåkare kan inte lita på sin spurt och komma bland de 2 bästa utan måste se till att farten blir hög i loppet så att de kommer vidare på tid om inte annat

Citat:
Ursprungligen postat av James-Stewart
Hon har inte en stakning i världsklass som många andra av våra sprinters utan hennes styrka är en explosiv diagonal uppför då blir det väl lätt så att man vill fram för att kunna utnyttja den samtidigt som deti Falun passar andra att inte ligga först nerför.

Citat:
Ursprungligen postat av 14ccKemiskt
Hagströms akilleshäl i Falun är den sista backen/kurvan (där Maja och Bollen föll). Johanna föll själv i den backen för två år sedan och sedan dess är hon överförsiktig där och förlorar mycket fart. Denna svaghet skulle dock inte finnas i Oberstdorf där banan passar henne mycket bättre.
Nu vet jag inte om ni inte är tillräckligt nördiga eller om ni är för nördiga. Men Hagström la sig konstant i ett nytt spår, även om hon inte tänkte/kunde gå om den som låg före henne så hon gjorde hela tiden dragjobbet helt utan anledning.
Så även om det ni säger är sant så är det inte något svar på min fråga. Hennes spurt blir inte bättre av att hon gör av med onödigt mycket kraft innan upploppet. Hennes diagonal är kanske hennes styrka men det hjälper inte hennes resultat om hon använder den styrkan till att klyva luft helt utan anledning. Hon kanske är rädd för nedförsbacken, men den blir inte lättare för att hon, 100m före den, ligger ensam i ett spår några meter bakom den som leder.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hade Kalla verkligen något sådant problem? Handlade det inte mer om att hon då hade få åkare som kunde ge henne en meningsfull rygg och att hennes åksätt var att »bomba på«?
Hon hade definitivt problem med det. Även på klassiska masstarter eller skiathlon där hon definitivt inte tillhörde favoriterna så gick hon hela tiden ut i spår nummer två om hon hade någon framför sig. Och om nån hamnade före henne i spår nummer två så gick hon direkt ut i spår nummer tre.
Citera
2021-02-01, 16:31
Medlem
KamratBlomquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Calles trötta känsla har det något att göra med hans gala satsing på 5 milen? fattar ännu inte poängen med den satsingen ( hoppas jag får äta upp det)

Alltid svårt att veta vad som strular med Calle. Han pratade en del om sin IBS nu i helgen och att han testat lite ny kost på senare tid då han känt sig energilös. Problemet med Calle är ju att han verkar ta det mesta inom elitidrotten, förutom träningen som han faktiskt verkar sköta bra, med en klackspark. IBS är ju inte helt ovanligt för elitidrottare, kolla på t.ex. Tove Alexandersson. Skillanden mellan Calle och Tove är ju att Tove faktiskt verkar ha testat sig fram vad som funkar och vad som inte funkar för henne inom kost, medan Calle fortfarande famlar i mörkret.

Apropå satsning på 5-milen så har åtminstone jag inga problem med det. Det är uppenbart när han har snackat om skidåkning att han gillar att åka de längre distanserna snarare än sprintar och då känns det endast naturligt att han faktiskt tränar inför det han vill åka. Han var ändå 6:a på 50 km fristil i Seefeld och då har jag alltid sett honom som en något bättre klassisk åkare.
Citera
2021-02-01, 16:31
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Framförallt är det ju alldeles för få åkare. Och Piff och Puff är uttagna på gamla meriter.

Svårt att se något annat svenskt herrlag med högre potential just nu. Möjligtvis borde man ta någon annan sprinter eller ytterligare en sprinter.
Citera
2021-02-01, 16:33
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Då tycker vi olika.

Jepp, det gör vi. Ganska omfattande skidbevakning och de är på plats med tre personer på i princip varje världscuptävling, det är ju betydligt mer än vad SVT skickar. Håller inte alltid med dem men att säga att det är ett haveri har jag svårt att förstå.
Senast redigerad av Alkibiades 2021-02-01 kl. 16:37.
Citera
2021-02-01, 16:37
Medlem
rainbowias avatar
KJW borde vara med i expressens trupp.
Citera
2021-02-01, 16:38
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Svårt att se något annat svenskt herrlag med högre potential just nu. Möjligtvis borde man ta någon annan sprinter eller ytterligare en sprinter.
Hur många åkare per kön får varje landslag skicka max.
Citera
2021-02-01, 16:45
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Tror de skickar Svendsen istället för Myhrvold. Varför annars ta med den senare till Ulricehamn?

Du har rätt, missade det. Svendsen får tydligen åka VM trots sin svaga insats i Falun.
Citera
2021-02-01, 16:53
Medlem
Citat:
Ändringsförslag:

Torsdag, 25.02.2021
Sprint
Linn Svahn, Maja Dahlqvist, Jonna Sundling, Johanna Hagström
Kommentar: Banan i Oberstdorf passar Hagström MYCKET bättre än Dyvik, med flera bra motlut av den grad som Hagström är väldigt bra på men inga (svåra) nedförsbackar som är Dyviks styrka gentemot Hagström.

Lördag, 27.02.2021
Skiathlon
Ebba Andersson, Frida Karlsson, Charlotte Kalla, Emma Ribom
Kommentar: Helt enig med detta.

Söndag, 28.02.2021
Teamsprint F
Jonna Sundling, Linn Svahn
Kommentar: Hagström helt oprövad på team sprint, Sundling har mer rutin här. (Försöker balansera så att åkarna får lagom många lopp. Dahlqvist kan såklart ta teamsprinten från Sundling men då blir det obalans dem emellan.)

Tisdag, 02.03.2021
10 km F
Ebba Andersson, Frida Karlsson, Maja Dahlqvist, Charlotte Kalla
Kommentar: Sundling kass på 10km F. Kalla mycket bättre, även ur form.

Torsdag, 04.03.2021
Stafett
Emma Ribom, Frida Karlsson, Ebba Andersson, Linn Svahn
Kommentar: Ribom får denna istället för sprinten, hon är bra på klassiskt och bra på kortdistans.

Lördag, 06.03.2021
30 km C
Ebba Andersson, Frida Karlsson, Charlotte Kalla, Linn Svahn
Kommentar: Moa Lundgren ska inte vara med i VM, hon är helt ur slag. Svahn kan ta brons här om Stadlober kör fel. Kalla är sannolikt (mycket) bättre än Ribom på denna distans, även med Kallas svajiga form.

Antal starter:
Ebba Andersson, 4
Frida Karlsson, 4
Linn Svahn, 4
Maja Dahlqvist, 2
Emma Ribom, 2
Jonna Sundling, 2
Charlotte Kalla, 3
Johanna Hagström, 1

Vill helst inte säga det här eftersom jag starkt vill att Kalla ska köra och vara bra. MEN, Kallas tre starter skulle kunna ersättas med en vardera av Ribom, Sundling och Dahlqvist. Sedan är det ett argument att hon trots allt varit bra 6/7 starter. Vi ska inte sluta oss till att man måste svaja efter C-19.

Eminent analys av 14cc!
Citera
2021-02-01, 16:56
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jepp, det gör vi. Ganska omfattande skidbevakning och de är på plats med tre personer på i princip varje världscuptävling, det är ju betydligt mer än vad SVT skickar. Håller inte alltid med dem men att säga att det är ett haveri har jag svårt att förstå.

Jag är glad att Expressen rapporterar om skidor. Men jag hade hellre sett en riktigt bra reporter hantera detta än dessa tre tomtar.
Citera
2021-02-01, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Nu vet jag inte om ni inte är tillräckligt nördiga eller om ni är för nördiga. Men Hagström la sig konstant i ett nytt spår, även om hon inte tänkte/kunde gå om den som låg före henne så hon gjorde hela tiden dragjobbet helt utan anledning.
Så även om det ni säger är sant så är det inte något svar på min fråga. Hennes spurt blir inte bättre av att hon gör av med onödigt mycket kraft innan upploppet. Hennes diagonal är kanske hennes styrka men det hjälper inte hennes resultat om hon använder den styrkan till att klyva luft helt utan anledning. Hon kanske är rädd för nedförsbacken, men den blir inte lättare för att hon, 100m före den, ligger ensam i ett spår några meter bakom den som leder.

Hon hade definitivt problem med det. Även på klassiska masstarter eller skiathlon där hon definitivt inte tillhörde favoriterna så gick hon hela tiden ut i spår nummer två om hon hade någon framför sig. Och om nån hamnade före henne i spår nummer två så gick hon direkt ut i spår nummer tre.

La märke till hos bäde Hagström, Falk och Dyvik att de verkade sakna något. Dyvik var inte tillräckligt tuff i början och hamnade i sämre lägen. Hagström "rättade till" sig själv innan hon la sig i ett spår och Falk var inte tillräckligt stark. Hagström kan behöva 20-30 lopp i Världscupen och Dyvik behöver handlingsalternativ. Men, inte illa pinkat av top 5-7 åkare! Men, vissa hamnar i NHL och andra i SEL.
Citera
2021-02-01, 17:03
Medlem
Citat:
Jag är glad att Expressen rapporterar om skidor. Men jag hade hellre sett en riktigt bra reporter hantera detta än dessa tre tomtar.

Om man hade expertkommentatorer skulle inte det skitiga jobbet göras. Ni vet det där utan artikelförfattare.
Citera
2021-02-01, 17:06
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Hur många åkare per kön får varje landslag skicka max.

Tror det fortsatt är 12+12. Så det är lugnt på den fronten. Vad som är intressant är att på OS nästa år har det skett åtstramningar, från tidigare 10+10 till 8+8.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in