2020-12-21, 17:05
Medlem
Enligt uppgifter i finska medier är både Hyvärinen och Mäki friska, men valde att nobba TdS pga att den inte är optimal förberedelse för VM. Mononen bestämde sig också för att inte delta eftersom Touren före VM har inte funkat särskilt bra för henne tidigare år. Kyllönen har lidit av överträning. Korva har redan ganska länge haft problem med respirationssystemet, hon vet inte heller själv vad är problemet, men hon hoppas på att kunna tävla snart igen. Piippo är ett väldigt stort mysterium, det finns många som gissar att hon lider av motivationsbrist och tror att hon aldrig kommer att tävla på en hög nivå igen.
Citera
2020-12-21, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Det är ju en sak om man inte har fysio som träffar alla åkare efter varje tävling men det är oerhört märkligt att man inte har med åtminstone någon läkare om det skulle krisa och vara någon som råkar ut för en potentiellt allvarligare skada. Skulle det hända nu riskerar man ju behöva ta in någon utifrån för kunna göra en undersökning istället, vilket kommer ge betydligt högre risk för smitta. Men Pliggen vill väl få fira nyår hemma och slippa åka iväg...

Betr. skador får vi anta att det finns personer med grundläggande idrottsmedicinsk kompetens på plats (detta ingår ju i tränarutbildningen) och att rutiner har fastställts för medicinsk bedömning via videolänk. Jag är mer skeptisk när det kommer till bedömningen av allmän överbelastning (det är ju TdS) och respiratoriska symtom.
Citera
2020-12-21, 17:16
Medlem
OweGbgs avatar
Moa Lundgren studerar ju till läkare och kan kanske bidra med sina kunskaper. 😄
Citera
2020-12-21, 17:19
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
Moa Lundgren studerar ju till läkare och kan kanske bidra med sina kunskaper. 😄
Hon fick ju behandla Anna Dyviks ryggproblem i Ruka
Citera
2020-12-21, 17:21
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Hon fick ju behandla Anna Dyviks ryggproblem i Ruka
Konspirationsteori:
Moa blev uttagen trots sina tveksamma insatser bara för att bidra med sina medicinska kunskaper.
😄😄😄
Citera
2020-12-21, 17:26
Bannlyst
Citat:
Konspirationsteori:
Moa blev uttagen trots sina tveksamma insatser bara för att bidra med sina medicinska kunskaper.
😄😄😄

Ha! Roligt värre!

Påminner om lagkompis i bowling som alltid platsade på bortamatcher - han hade häftigaste bilarna jämnt ;-)
Citera
2020-12-21, 17:47
Medlem
OweGbgs avatar
Jag såg en blänkare att Stina Nilsson övervägde att ställa upp för Mora i Längd-SM om Almanackan stämmer.
Det vore ju en kamp att se fram emot.
Om jag skriver OM Stina skulle vinna sprinten mot Linn, Maja och Jonna vilken nesa det hade blivit för längdtjejerna
Det lär nog inte inträffa men vilken härlig duell det hade blivit.
Citera
2020-12-21, 17:55
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Jag såg en blänkare att Stina Nilsson övervägde att ställa upp för Mora i Längd-SM om Almanackan stämmer.
Det vore ju en kamp att se fram emot.
Om jag skriver OM Stina skulle vinna sprinten mot Linn, Maja och Jonna vilken nesa det hade blivit för längdtjejerna
Det lär nog inte inträffa men vilken härlig duell det hade blivit.

Fast det är väl bra stafetten hon kan vara aktuell för och den går väl i slutet av säsongen.
Citera
2020-12-21, 17:59
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast det är väl bra stafetten hon kan vara aktuell för och den går väl i slutet av säsongen.
Men jag skrev mest på skämt vet väl att det inte blir aktuellt eftersom hon lagt längdkarriären åt sidan.
Jag mest tänkte OM det blivit verklighet vilken nesa det hade varit för längdtjejerna.
Citera
2020-12-21, 18:17
Medlem
FNLSs avatar
14 åkare är väl ganska standard för Sverige i touren.
Ifjol blev det 15 när Andersson sent blev friskförklarad
Citera
2020-12-21, 18:42
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
14 åkare är väl ganska standard för Sverige i touren.
Ifjol blev det 15 när Andersson sent blev friskförklarad
Allt hänger ju på hur många åkare vi har i 20-bästa-listan i Sprint.
Vi har ju 6 åkare av varje kön i grundkvot.
Citera
2020-12-21, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Blir bara mer och mer övertygad om Pliggen fakturerar fast ersättning för sitt företag och tjänar enorma pengar på att inte jobba eller betala för naprapater. Vore intressant om någon journalist kunde gräva i det.

Haha skandal ju att åka utan båda två skulle jag säga hur tänker dom? läkare i dessa tider kan vara mycket bra att ha med fysioterapeut mycket bra under en lång tds när vi har på förhand redan vissa åkare som under säsongen haft problem. hade väl varit bättra lämmna en herråkare hemma om antal resande var problemet ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in