2020-08-07, 16:16
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Vi får se om hon tar chansen om/när hon kör distans/stafett. Och då "kvalificerar sig".

Ser nu att det är stafett både i Lillehammer och Lahti, bra läge att testa vingarna och det gäller samtliga åkare såklart.

Jag utgår från att hon blir uttagen till minitouren i Ruka och då är det väl rimligt att hon åker hela minitouren och då lär vi kvitton på hur hos står sig i distans även om hon säger att hon inte satsar något på distans.
Citera
2020-08-07, 18:04
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Om man skall avgöra vilken åkare som är bäst eller mest stabil över en hel säsong då är kanske inte det bästa sättet att göra det genom att bara utgå från inbördes möten när den ena inte åkte hela säsongen till följd av en kraftig dipp samtidigt som den andra åkte hela säsongen.

Där har du faktiskt en bra poäng. Fram till och med Falun hade ju Lundgren åkt alla världscuplopp som Ribom startat i, med skillnaden att Moa även startade i två distanslopp i Toblach som Ribom avstod - Moa avstod dock ett av distansloppen i den nationella premiären i Gällivare, medan hon slog Ribom i det andra (9/10-0). Så Lundgrens inbördes segersvit mot Ribom på distans under den perioden uppnåddes faktiskt med ett något tuffare tävlingsschema.

När Moa sedan kände att hon inte kunde göra sig själv rättvisa valde hon att inte tävla vidare. Det ser inte jag som en säkerhetsrisk inför en eventuell VM-stafett, snarare tvärtom - särskilt nu efter ytterligare en tids erfarenhet på seniornivå och med hård träning i kroppen. Jag ser för övrigt ett större värde i att en åkare genomför 2/3 av tävlingssäsongen, men då visar upp en högre nivå, än att hon håller en lägre nivå över 4/5 av densamma.

Sedan kan ju även de bästa få dippar under en lång tävlingssäsong - oavsett om de skyller på sjukdom, skada, dåliga skidor, osportsliga motståndare, eller mental trötthet. Ebba hade ju t ex inget lyckat VM 2019, men drog du då slutsatsen att hon var särskilt ojämn, eller mentalt ostabil, jämfört med andra åkare?
Citera
2020-08-07, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Kommande säsong är fortfarande oviss pga viruset, men jag kan säga att det ser sjukt bra ut för Frida.
Johaug kommer utan tvekan att få bekänna färg framöver. Om inte Frida skadar sig eller råkar ut för nån sjukdom så kommer vi snart att få se ett skifte i toppen.

Känsla eller inside?

Jag tror också Frida blir vass denna vintern. Tror å andra sidan Johaug, Weng, Ebba och en och annan i övrigt också kan vara bättre än ifjol. Men i högstanivå tror jag Frida är närmast att hota Johaug just nu.
Citera
2020-08-07, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Känsla eller inside?

Jag tror också Frida blir vass denna vintern. Tror å andra sidan Johaug, Weng, Ebba och en och annan i övrigt också kan vara bättre än ifjol. Men i högstanivå tror jag Frida är närmast att hota Johaug just nu.
Enig med deg der - tror Frida kommer til å vise seg som en meget god løper kommende vinter.

Når vi først snakker om Frida Karlsson så kan man begynne å lure når man leser følgende:
- Hun er ikke dopingtestet siden hun vant tremila i Holmenkollen i mars. Forrige år ble hun testet 2 ganger i samme tidsperiode.

Må si jeg synes dette er merkelig. Det må da være mulig å gjennomføre en test selv om det er corona rundt oss.
Citera
2020-08-07, 19:54
Medlem
Fossesholm imponerer med å holde samme fart som Falla i dagens sprint. Noe sier meg at Fossesholm er en bedre spurter enn Karlsson. Kan bli meget spennende i fremtiden der det slett ikke virker umulig at bakkeklatreren Karlsson må gå fra Fossesholm i bakkene før spurten.
Citera
2020-08-07, 21:15
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Där har du faktiskt en bra poäng. Fram till och med Falun hade ju Lundgren åkt alla världscuplopp som Ribom startat i, med skillnaden att Moa även startade i två distanslopp i Toblach som Ribom avstod - Moa avstod dock ett av distansloppen i den nationella premiären i Gällivare, medan hon slog Ribom i det andra (9/10-0). Så Lundgrens inbördes segersvit mot Ribom på distans under den perioden uppnåddes faktiskt med ett något tuffare tävlingsschema.

När Moa sedan kände att hon inte kunde göra sig själv rättvisa valde hon att inte tävla vidare. Det ser inte jag som en säkerhetsrisk inför en eventuell VM-stafett, snarare tvärtom - särskilt nu efter ytterligare en tids erfarenhet på seniornivå och med hård träning i kroppen. Jag ser för övrigt ett större värde i att en åkare genomför 2/3 av tävlingssäsongen, men då visar upp en högre nivå, än att hon håller en lägre nivå över 4/5 av densamma.

Sedan kan ju även de bästa få dippar under en lång tävlingssäsong - oavsett om de skyller på sjukdom, skada, dåliga skidor, osportsliga motståndare, eller mental trötthet. Ebba hade ju t ex inget lyckat VM 2019, men drog du då slutsatsen att hon var särskilt ojämn, eller mentalt ostabil, jämfört med andra åkare?

Jag har inte sagt något om någon åkares mentala stabilitet eller brist på mentala stabilitet. När jag har pratat om stabilitet så är det det resultatmässiga stabiliteten jag har pratat om.

Förra säsongen gjorde Lundgren 17 individuella starter i världscupen, Ribom gjorde 21 individuella starter i världscupen. Ribom gjorde dessutom dessa över en längre period än Lundgren gjorde sina och Ribom har sina bra resultat utspridda över hela denna period medan Lundgren inte åkte något sista delen av världscupen efter det smäll hon gick på. För mig tyder det på en större stabilitet hos Ribom än Lundgren (även om Lundgren var bättre än Ribom när hon var i bra form):
Citera
2020-08-07, 21:17
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergen28
Fossesholm imponerer med å holde samme fart som Falla i dagens sprint. Noe sier meg at Fossesholm er en bedre spurter enn Karlsson. Kan bli meget spennende i fremtiden der det slett ikke virker umulig at bakkeklatreren Karlsson må gå fra Fossesholm i bakkene før spurten.

Det sa man väl för exakt ett år sedan också när hon imponerade i sprint på rullskidor i Norge (och särskilt då hennes spurt/avslutning). Dock tyckte jag man inte såg riktigt samma sak under vintersäsongen.
Citera
2020-08-07, 21:21
Medlem
så jävla gött att se christiansen fullständigt krossa den fräknige (jtb) fan i supersprinten
Citera
2020-08-07, 21:30
Medlem
Gammal var äldst och Falla slog ut Fossesholm(moralisk final) i kvarten och Skistad i semin, i "parallellsprint" på varsin bana. Jämna kamper. Skistad genade dock i kurvorna när hon hade ytterspår på den vagt uppkritade banan, förstås. Tog nästan in 10m på det korta upploppet. Finalsegern mot Myhrvold var en teknikalitet, även fast denne var dagens överraskning. Men när det inte är heatkörning är det svårt att dra för stora växlar.

Kläbo var oberörd segrare på herrsidan.

Citat:

Hade satt mina pengar på Fossesholm i fristil och Karlsson i klassiskt. Karlsson är den jämnare(bäst i klassiskt) mellan stilarna än så länge. Fossesholm har kraftig övervikt i fristilsnivån men är duktig på att springa uppför i klassiskt, behöver jobba upp tekniken på mer lättåkta partier. När det var grisföre i norska premiären ifjol hävdade hon sig även i klassiskt, men med stenhårda spår behöver jag bli överbevisad ännu.
Citera
2020-08-07, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det sa man väl för exakt ett år sedan också när hon imponerade i sprint på rullskidor i Norge (och särskilt då hennes spurt/avslutning). Dock tyckte jag man inte såg riktigt samma sak under vintersäsongen.
De møttes vel strengt tatt aldri i en slik sammenheng, så det var jo en ganske så merkelig konklusjon.
Citera
2020-08-07, 22:19
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
De møttes vel strengt tatt aldri i en slik sammenheng, så det var jo en ganske så merkelig konklusjon.

Jag kommenterade inte Fossesholm vs Frida specifikt utan att Fossesholm imponerade i sprint på rullskidor förra säsongen men att hon sedan under vintersäsongen enligt mig inte imponerade på samma sätt (eller alls) när det handlade om att spurta. Så jag tycker inte man kan dra för stora slutsatser på vad hon gör på rullskidor nu.
Citera
2020-08-07, 22:32
Medlem
Att säga hur dom står sig mot värsta distanskonkurrenterna eller varandra är nästan helt omöjligt innan vi får se fler lopp. Sen vill jag påtala hur få damlopp som faktiskt avgörs i en spurt. Sista två åren har det enbart handlat om att någon kanske, kanske ska lyckas hänga med Johaug och därav slå henne i spurten. Nepryaeva som har den bästa spurten förmår aldrig att följa med Johaug uppför och då spelar det mindre roll. Grundjobbet först.

Sen förstår jag att Frida bedöms exempelvis på "spurtförlusten" mot Östberg på tremilen i Seefeld, när hon dock var så slut att hon kunde haft Stinas spurt och ändå förlorat den. Eller nån masspurt tätt efter uppehållet i vintras när hon inte kört sprint eller knappt tränat snabbhet på flera månader. Lätt att glömma att hon var i sprintfinal i Quebec och skandinaviska cupen och i dubbla JVM-finaler som junior då. Frida har långt mycket mer speed i sig än vad hon ibland får cred för, då förra säsongen blev som den blev. Däremot har hon inte en skrytsam spurt, än. Bevisligen bättre än Johaug dock, men henne slår alla andra också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in