2020-11-23, 22:40
Medlem
Lotta Weng har en klar styrka i sprint och det är att hon står tävlingen ut och kan leverera dagens snabbaste race där, nu när hon uppenbart är i slag igen alltså. Problemet i världscupen är att i kvartsfinalerna när alla är pigga så är det ofta viktigt att ha en spurt att falla tillbaka på och den har hon inte. Hon är nog inte ens topp-5 i det norska laget vad gäller speed. Men i Ruka kan man lyckas utan en spurt och komma en bit på hennes egenskaper.

Det var uppför i springningen hon bräckte Stenseth och Svendsen i Beito, även om den backen är flackare. Syrran verkar vara i sämre form just nu och är ingen jag räknar med. Svendsen snackas ofta upp på dessa banor men orkar sällan hela vägen, hon har faktiskt åkt Ruka tre senaste åren och inte nått semin en enda gång. Stenseth har väl liknande problem att uthålligheten kanske inte räcker riktigt hela vägen, men nån gång kan det säkert släppa för henne.
Citera
2020-11-23, 22:49
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Jag blev inne på spela Bjornsen nu när Hagström inte kom med men fick sedan uppgifter om att även hon avstår så var dåligt på läst.. känna väl rätt öppet Appelkvist och T Weng i final förra året ska inte underskattas, känns som ingen Lampic bana men ändå 9a förra året och var efter det hon hitta formen..

vad tror vi om Anna Svendsen nog ska banan passa men orkar hon?

Tror inte alls på Anna Svendsen. Normalt sett borde Tiril bli bästa norska fast hur är formen?

Belo (Stupak) vann väl i Ruka för ett par år sedan, formen sisådär borde bli bättre allt eftersom.

Annars är väl grundtipset svensk seger?
Citera
2020-11-23, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Tror inte alls på Anna Svendsen. Normalt sett borde Tiril bli bästa norska fast hur är formen?

Belo (Stupak) vann väl i Ruka för ett par år sedan, formen sisådär borde bli bättre allt eftersom.

Annars är väl grundtipset svensk seger?

Belo borde gå framåt helt klart. sedan gjorde väl inte T Weng någon vidare premiär helg förra året heller och var ändå i final i Ruka.. i år i premiären var hon 7 sprint och 10 distans förra året 10 sprint och 8 distans så kanske kan hon höja sig igen

fel typ av sprint bana för Diggins annars han hon ju då o då göra ritkigt bra sprintar i klassisk var väl på pallan någon gång förra året också
Citera
2020-11-23, 23:09
Medlem
Unibet har bara lagt upp odds på svenskorna inbördes, Svahn som favorit före Maja och sen ganska stort hopp ned till Jonna. Ebba är satt som favorit över Johaug i sprinten (!), dock delat sist med Frida bland svenskorna.
Citera
2020-11-23, 23:14
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Belo borde gå framåt helt klart. sedan gjorde väl inte T Weng någon vidare premiär helg förra året heller och var ändå i final i Ruka.. i år i premiären var hon 7 sprint och 10 distans förra året 10 sprint och 8 distans så kanske kan hon höja sig igen

fel typ av sprint bana för Diggins annars han hon ju då o då göra ritkigt bra sprintar i klassisk var väl på pallan någon gång förra året också

Ja, ju mer jag tänker på det, ju säkrare är jag att Tiril blir bästa norska.

Ingen Diggins bana nej. Även svårt att veta var hon står någonstans.

Moa Lundgren skrällde lite på mig i helgen. Vad tror du om henne om nu handen håller?

Maja får säkert bära favoritskapet.
Citera
2020-11-23, 23:44
Medlem
bcdefgs avatar
Att det är svårt att förutse sprinten i Ruka är inte så konstigt utifrån att den i fem års tid dominerats av sex åkare: Stina, Falla, Bjornsen, Ida, Belorukova och Pärmen.
De fyra första startar inte och de två sista är väl ur form.
Alltså är fältet helt öppet.

Jonna var tvåa ifjol men formen inte lika bra i år. Maja var tvåa 2019 så i min värld seglar hon och Linn upp som klara favoriter. Nästan så jag håller Dyvik som favorit till tredjeplatsen. Helsvensk pall vore hur som helst ingen skräll med tanke på hur formen är på olika åkare. Lampic (formen?) och Stenseth (orken?) håller jag som främsta hoten, men om vallningen går bra är faktiskt fem eller sex svenskor i final möjligt om än osannolikt (rekordet är väl fyra?). Men har vi otur så hamnar de i karantän istället.
Citera
2020-11-24, 01:21
Medlem
Ett starkt landslag på damsidan:

Linn Svahn, plötsligt aktuell för stafettsträcka i klassiskt!
Maja Dahlqvist, plötsligt konkurrent till Kalla och Ebba!!
Tove-Märta! Taaaaahhh!!!
Ebba Andersson, slår Frida i klassiskt! Blivit bitig!
Frida Karlsson, vinner i fristil! Trots att Ebba bara gled iväg. Stafettalternativ!
Ribom, Sundling och Lundgren. Reserver!
Hagström på väg att slå igenom!
Dyvik förbättrad. 2.0. Hög lägstanivå nu.
Hanna Falk inte riktigt toppad än. Men tillbaka!

Allt detta ur kaos bara för några månader sedan! Bra!!
Senast redigerad av ccnut 2020-11-24 kl. 01:24.
Citera
2020-11-24, 09:14
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Hoppas ändå att Lampic vinner. Jag gillar henne. Linn svinade för mycket mot Maja senast.

På herrarna vet man tyvärr redan vem som kommer vinna.
Citera
2020-11-24, 09:31
Medlem
Thax21s avatar
http://www.statisticalskier.com/2020/11/swedish-mens-struggles/

Statisticalskier gick igenom svenska herrarnas senaste 30 år med sitt hemmasnickrade rankingsystem efter att Devon Kershaw gick på rätt hårt i senaste avsnittet av sin podd om att senaste säsongen var den sämsta någonsin. Statisticalskier har dock goda nyheter åt oss, senaste säsongen var inte alls den sämsta (i distans). Det var bara den näst sämsta!

(och den sämsta säsongen var när Danne satsade på långlopp, Hellner var sjuk halva och Calle var sjuka hela säsongen och Olsson hade sabbatsår)
Citera
2020-11-24, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Ja, ju mer jag tänker på det, ju säkrare är jag att Tiril blir bästa norska.

Ingen Diggins bana nej. Även svårt att veta var hon står någonstans.

Moa Lundgren skrällde lite på mig i helgen. Vad tror du om henne om nu handen håller?

Maja får säkert bära favoritskapet.

Banan passar nog henne om hon är i bra sprint form, förra säsongen fick hon ju inte alls till det två gånger var väl skidorna rätt usla också. Skadan kan nog tagit ner lite i stakingen

Vågar man helt räkna bort rysskorna?
Citera
2020-11-24, 11:57
Medlem
konstigkonsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Har Manificat och Gaillard avslutat sina karriärer, eller är de inte tillräckligt bra, eller fokuserar de på senare lopp?
Direkt efter förra säsongen sa Gaillard att han skulle fortsätta.
Citera
2020-11-24, 12:30
Moderator
Hjv9s avatar
Norska skidförbundet kommer att ersätta världscupen i Lillehammer med nationella tävlingar istället:

https://www.skiforbundet.no/langrenn/nyhetsarkiv/?npid=117579&page=Det+blir+skirenn+p%C3%A5+Lilleha mmer+4.+til+6.desember
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in