2020-07-01, 00:41
Medlem
Jag har en släkting som två gånger haft Lung Cancer.

Vad jag vet har det vart icke småcellig cancer båda gångerna.

Efter första vändan med lyckad operation då upptäcktes efter ca 5 år att han hade cancer igen. Oklart om det var samma cancer som kom tillbaka eller om det var en ny cancer.

Även denna gång gick det att operera.

Mellan första och andra cancertillfällerna har han fortsatt röka och även nu... efter andra gången på operationsbordet röker han...

Andra gången ska de ha upptäckt cancern i tid tack vare regelbundna efterkontroller....

Förstår att det inte är mycket att gå på men hur ser fortsatta överlevnadschanser ut? Har sökt efter svar och det står mycket om procentuell chans att överleva lungcancer. Är det sämre odds efter andra gången generellt? Hur pass illa är det att fortsätta röka?

Förstår inte hur man kan fortsätta röka.....
Citera
2020-07-01, 00:56
Avslutad
Det är inte omgivningen som har det svårast när någon drabbas av cancer om än jag vet att det är omgivningen som tycker mest synd om sig själv, då.
Den cancer du beskriver verkar drabba rökare mest?
För egen del känner jag till rökare som drabbats av lungcancer och som slutade röka vid diagnos, men där ändå lungcancern(samma??) ifråga var dödlig många år senare.
Individuellt.
Citera
2020-07-01, 01:08
Medlem
Ultrasmisks avatar
Djur håller på med de mest farliga saker genom hela sina liv, de föds, de slåss, de svälter, de dödar, de blir dödade, de blir sjuka.

Man kan bli fascinerad av alla saker djur klarar av genom sin livstid.

En sak de dock inte klarar av är rök. Djur springer från röken varje gång de ser den eller känner lukten av den!

Kan då rök vara farligt? med tanke på att alla djur springer ifrån röken?
Citera
2020-07-01, 01:28
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurdimur
... Är det sämre odds efter andra gången generellt? ...
Japp. Rejält sämre. Räkna inte med julklappar i år.

Krasst, men sant.
Citera
2020-07-01, 02:08
Medlem
Onanikrems avatar
Ingen överlever livet men för den skull behöver man ju inte provocera fram döden onödigt tidigt.
Tristaste är när folk går innan de fyllt 60 eller strax efter, segat och arbetat ett helt liv och dö på mållinjen utan att få medaljen "pension" idag är ju pensionen ett skämt så ättestupan är väl det samma.
Samhället tjänar varje år stora pengar på att rökare dör i förtid och pensionen inte behöver betalas ut, staten tjänar(de) grova pengar på tobaksskatten men nu har ju de flesta slutat.
Sen gråter staten krokodiltårar för att rökning kostar såå mycket pengar, visst kostar sjukhusvård men jag tror pensioner som inte behöver betalas ut i ca 15 - 20 år kvittar och toppar den förlusten.
Gissa varför jag slutade röka och snusa? ...när smuggelciggen tog slut/blev dyrare och sämre tillgång?

Mvh. FD rökare i 30 år som sen 10 år som fortfarande följer med ut på balkongen/altanen varje gång.
Du får även röka tillfälligt i mitt hem, men inte om du tänkt flytta in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in