2020-06-29, 18:46
Avslutad
Alla psykoaktiva mediciner och droger fungerar så att dom ger motsatt effekt när dom går ur kroppen.
Ångestdämpande medicin fungerar, men effekten förbyts till den raka motsatta efter en viss tid.
Är halveringstiden lång kommer avtändning när man slutar. Är halveringstiden tillräckligt kort kommer ingen avtändning efteråt, oavsett hur långt bruket pågått. Det kommer då via dagliga mini-avtändningar och reboundeffekter.
Om man tar insomningstablett, t.ex. Imovane eller Sobril, med relativt korta halveringstider så somnar man men vaknar tidigare än vad man annars skulle gjort. Dricker man kaffe blir man piggare och mer alert, men efter en viss tid istället slöare och tröttare än vad man annars skulle ha varit.
All medicin och alla droger fungerar så. Inga undantag finns.
När maximala plasmakoncentrationer uppnåtts och distributionen i "alfa-fasen" är över antar jag att samma reboundeffekt gäller oavsett vilket verksamt ämne som avses, räknat på halveringstiden.

Huruvida "arean av kurvan" ovanför medelvärdet är större eller mindre än "arean av kurvan" under är helt avgörande och en väldigt intressant fråga, eller om dessa alltid exakt motsvarar varandra. Inget löst snack om att beroendeframkallande mediciner alltid är dåliga och ska undvikas. Någon som isåfall vet svaret om arean över resp. under medelvärdet?

När inträffar reboundeffekten efter drog- eller medicinintag? Hur många procent ska ut ur kroppen innan motsatt effekt tar överhand? När övergår piggheten av kaffedrickande till slöhet och sömnighet?
Citera
2020-06-29, 19:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lassegustavsson
Alla psykoaktiva mediciner och droger fungerar så att dom ger motsatt effekt när dom går ur kroppen.
Har jag svårt att tänka mig. Källa?
Citera
2020-06-29, 20:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Har jag svårt att tänka mig. Källa?
Analytisk grund och beprövad erfarenhet. Det finns säkerligen källor men att länka till dessa blir nog svårt då informationen hålls konfidentiell eller grumlig av framförallt läkemedelsföretag, men även av hela samhällen. Spricker myten om läkemedel går mycket förlorat.

Läkare förstår oftast inte att det är på det sättet. Dom vet är att beroendeframkallande mediciner inte bör förskrivas men dom tänker inte själva.
Källa Du istället en medicin eller drog som inte "beter" sig så. Du har tusentals att välja bland. Endast en medicin eller studie räcker. Tack på förhand.
----------------------------------------

Det kursiva i trådstarten:
Blir summan av välbehaget (påtändningen) större än summan av obehaget (avtändningen)?
Citera
2020-06-29, 20:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lassegustavsson
Analytisk grund och beprövad erfarenhet. Det finns säkerligen källor men att länka till dessa blir nog svårt då informationen hålls konfidentiell eller grumlig av framförallt läkemedelsföretag, men även av hela samhällen. Spricker myten om läkemedel går mycket förlorat.

Läkare förstår oftast inte att det är på det sättet. Dom vet är att beroendeframkallande mediciner inte bör förskrivas men dom tänker inte själva.
Källa Du istället en medicin eller drog som inte "beter" sig så. Du har tusentals att välja bland. Endast en medicin eller studie räcker. Tack på förhand.
Det är du som påstår, och således du som har bevisbördan.

Det är dessutom inte trivialt att definiera vad "motsatsen" är alla gånger. Visst, om det är något som gör dig pigg som senare gör dig trött är det väl någorlunda enkelt, men om du tar lsd som exempel, vad är motsatsen till hallucinationer? Och vad skulle motsatsen till ett cannabisrus vara. Det är knappast så att cannabisrökare är extra alerta och energifyllda mellan rökat.

Så jag avfärdar ditt påstående som fullständigt trams. Det finns substanser som uppfyller det du säger, men att det skulle gälla alla tror jag inte ett dyft på.
Citera
2020-06-30, 01:01
Avslutad
"Hallucinogens activate 5-HT2A receptor-regulated signaling pathways on cortical pyramidal neurons". Motsatsen till LSD, psykos, är tillståndet som blir när dessa receptorer är nedreglerade, sannolikt en identisk summa medvetandesänkning.
Homeostas regleras via negativ och positiv feedback i kroppens alla system. Ge exempel på när tillförda mediciner eller droger kan kringgå setpoint och kroppens jämvikt.

Strävan:
Citat:
Hedonic adaptation is the observed tendency of humans to quickly return to a relatively stable level of happiness despite major positive or negative events or life changes. As a person makes more money, expectations and desires rise in tandem, which results in no permanent gain in happiness.
Tillfredsställelse är allt vi kan uppnå. Lidande och tillfällig lust är allt vi kan känna.
Citera
2020-06-30, 02:14
Medlem
Redan efter 3 dagars bruk koffein har man sett att kroppen börjar motverka effekten.
Kan tänka mig att samma gäller hypnotika (benzo). Efter någon veckas bruk bör man börja få rebound. Måste höja dos och mer symptom som ångest på dagen. Detta är min egna erfarenhet också.
Citera
2020-06-30, 05:46
Medlem
Svavelvinters avatar
Finns väl ingen reboundeffekt av benso? Att man mår skit är för att den ångest man tog tabletten för, kommer tillbaka.
Citera
2020-06-30, 09:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter
Finns väl ingen reboundeffekt av benso? Att man mår skit är för att den ångest man tog tabletten för, kommer tillbaka.
Att må skit är människans sätt att överleva, annars hade vi blivit huggna av ormar eller uppätna av lejon. Folk påtända av benso har 80 gånger större risk för impulsgenombrott. Reboundeffekten finns i nästan allt. Prova ät en väldigt god pizza. Du kommer ha avtändning på makaroner och gröt i två tre dagar.
Mannen mår mer skit än kvinnan för han har hela tiden tvingats till stress pga risk för sexuell otrohet. Men det är även därför han generellt sett är bättre bl.a. som kriminalare och advokat.
Citera
2020-07-07, 00:51
Avslutad
Citat:
The symptoms of caffeine withdrawal include sleepiness, lack of concentration, and headache. They appear after 12–16 hours without caffeine and peak around 24–48 hours .
Med andra ord borde kaffe för "fast metabolizers" direkt på morgonen göra det lättare att somna på kvällen och att sedan sova längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in