2020-06-29, 09:18
Medlem
Skippps avatar
Jag skall under denna veckan ta några blodprov hos min vårdcentral. Jag har alltid haft svårt för sprutor och nålstick, och i min kallelse så låg det även en mindre lapp med tillägget att ett benmärgsprov skall tas.
Jag har verkligen haft ångest sedan dess och funderar nu på att svepa några stadiga groggar innan mitt besök lagom till provtagningen för att stilla nerverna. Men kommer de att neka provtagning om de märker att man luktar alkohol?
Citera
2020-06-29, 09:24
Medlem
spermaoffrets avatar
Är det inte bättre du hör av dig till mottagningen och berättar om din skräck och ångest?

Du kanske kan komma dit en 40-50 min innan provtagningen och få stesolid.
Citera
2020-06-29, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skippp
Jag skall under denna veckan ta några blodprov hos min vårdcentral. Jag har alltid haft svårt för sprutor och nålstick, och i min kallelse så låg det även en mindre lapp med tillägget att ett benmärgsprov skall tas.
Jag har verkligen haft ångest sedan dess och funderar nu på att svepa några stadiga groggar innan mitt besök lagom till provtagningen för att stilla nerverna. Men kommer de att neka provtagning om de märker att man luktar alkohol?

Hur tänker du själv? Tror du att blodproven blir rättvisande ifall du är berusad? Det är klart att de kan neka dig att ta blodprov, men det är ju inte det värsta.

Som sagt kontakta dem och förklara läget istället. Om inget annat kan de ju svara på ifall du kan ta ett par supa för att lugna nerverna, eller så kanske de har något annat som kan lugna nerverna och är mer kompatibelt med provtagning.
Citera
2020-06-29, 09:46
Medlem
Hör om du kan få ut lokalbedövning och eventuellt lite lugnande tabletter och ta innan!
Citera
2020-06-29, 10:33
Medlem
aaerligs avatar
Gjort detta många gånger, inga problem alls. Nu beror det kanske på vilket prov du ska ta, ingen höjdare om de ska mäta levervärden eller alkoholkonsumtion

Drick några 6or, dränk fingret (eller det hudområde som ska bli utsatt) i emla-kräm och bli inte allt för full. Säg direkt till ansvarig sjuksköterska eller läkare att du har druckit och varför. Det är vanligare än vad man tror.

Stesolid lär du inte få, många ställen har bara dylika läkemedel i injektionsform vilket dödar syftet. Tandläkare är däremot piggare på att skriva ut lugnande.

Lycka till! Mvh aaerlig
Citera
2020-06-29, 11:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Ingen bra idé. De kan neka dig om du kommer full och luktar sprit. Det kan även medföra en anmälan till soc.

Grejen är att visst detta är svårt men man får fixa det. Kolla inte på sprutan! Blodet som flödar. Om man gör det är det god natt direkt, man svimmar av. Se inte på den! Sedan innan se till att du ätit bra och fått bra med vila. Då ska det nog ordna sig. Sedan kan du be om att t.ex sitta ner när de ska ta sprutan för att du är nervig att du ska svimma.
Citera
2020-06-29, 11:27
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Ingen bra idé. De kan neka dig om du kommer full och luktar sprit. Det kan även medföra en anmälan till soc.

Grejen är att visst detta är svårt men man får fixa det. Kolla inte på sprutan! Blodet som flödar. Om man gör det är det god natt direkt, man svimmar av. Se inte på den! Sedan innan se till att du ätit bra och fått bra med vila. Då ska det nog ordna sig. Sedan kan du be om att t.ex sitta ner när de ska ta sprutan för att du är nervig att du ska svimma.

Antar att du menar ligga ner? Sitter gör man normalt sett när man lämnar prover. Aldrig varit med om att man stått upp iaf
Citera
2020-06-29, 11:33
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagozar
Antar att du menar ligga ner? Sitter gör man normalt sett när man lämnar prover. Aldrig varit med om att man stått upp iaf

Ja ligga ner. Satt ner och svimmade. Felet man gjorde var att kolla när sprutan gick in. Men ligger man ner och inte kollar ska det nog gå bra.
Citera
2020-06-29, 16:35
Medlem
Skippps avatar
Ja, tanken var ju inte att bli full och leva rövare utan mer bli avslappnad inför provtagningen.
Vanliga blodprov går väl an, bara jag får sitta tillbakalutad. Brukar bli kallsvettig några minuter, sedan så brukar det bli bättre.

Jag fick göra ett ryggmärgsprov/lumbalpunktion i vintras och det var verkligen ingen höjdare, trodde fan jag skulle dö av obehag och smärta. Då slapp jag ändå den beryktade huvudvärken från helvetet som vissa får efteråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in