Citat:
Ursprungligen postat av
Generalandersson
Jag tror att Arsenal ligger före Man United i utvecklingen (Trots denna säsongen), och tendensen med Man United post-Ferguson är i princip helt lik den som Liverpool post-Dalglish fick erfara på 90-talet. Jag tror helt klart att Man United kommer att bli det nya laget som alla andra kommer att skratta åt i lång tid framöver.
Den fetade meningen säger rätt mycket om din världsbild. Arsenal ligger på en 9e-plats i tabellen, kommer få kriga för att ens ta sig till EL, stjärnorna vill lämna och Özil sitter där med sitt monsterkontrakt i ett år till och begränsar möjligheterna till värvningar. Förstemålvakten är skadad säsongen ut (men turligt nog inte ett helt år iaf), ni skulle behövt värva 2 nya mittbackar och överhuvudtaget halvrenovera truppen för att få ordning på det.
Visst, Leicester, Wolves och Palace borde inte vara något hot för Arsenal på sikt, men missar ni europa i år och Auba drar kan ni vara fast i mittenträsket under överskådlig framtid. Chelsea, Liverpool, United och Man City ser jag som både en och två storlekar större än Arsenal.
United har skötts dåligt några år men det finns tecken på att man är på väg tillbaka - Fernandes har varit en injektion, man har enormt mycket outnyttjad potential i Pogba, man har goda chanser att ta CL-platsen i år särskilt om City blir utan. Sen finns det mindre bra grejer som de Geas monsterkontrakt, att Alexis fortfarande är en del av truppen, men jag ser dem som långt närmare att vara tillbaka i toppen än Arsenal. United har enorm fanbase, enorma ekonomiska muskler och det är bara en tidsfråga innan de är tillbaka på toppen. Det "enda" som krävs är att man börjar ta sunda sportsliga beslut och en manager som får ihop lag och taktik, så är de tillbaka och utmanar. Jag hoppas ju att det dröjer, men framtiden får utvisa.