2020-06-30, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Varför väljer ni lägenhet på sydsidan?
Lägenheter efter 1960 är byggda av betongelement som lyftes på plats - hopplöst varmt. 50-talets murade lättbetongväggar stod emot värmen bättre.
Villa av trä - hopplöst.
Putshus av lättbetong bättre. Trähus med fasadtegel också ganska skapligt.

Det stämmer rätt bra tror jag, med 50-talshus. Bodde i lägenhet i hus byggt 1953 i många år. Det var visserligen varmt, men det tog ett tag att bli för varmt, och med fönster åt fler håll kunde man vädra skapligt på kvällarna.

Nu bor jag i villa från 60-tal med ett plan + inredd källare. Källaren är räddningen kan jag säga! Vi kan ha 10 graders temperaturskillnad mellan våningarna. Vi har ett gästrum med dubbelsäng i källaren som helt enkelt får bli vårt sovrum under varma veckor. Dock överväger jag luftvärmepump/AC till den övre våningen så småningom, för att kunna kyla ner även där. Vi behöver inte den pumpen för värme då vi har fjärrvärme.

Har man markiser att fälla ut för att skugga fönstren dagtid rekommenderas det varmt (pun intended...) för att sedan öppna fönstren och altandörr mm. fullt på kvällen när utomhustemperaturen sjunkit under den inomhus. Myggnät kan vara bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in