Flashback bygger pepparkakshus!
2020-06-23, 12:52
Medlem
Hej!

Blev nyss nekad en andrahandslägenhet i en annan stad pga mitt brottsregister. Som egentligen är så litet som snatteri.

Hyresnämnden tackade ja men inte hyresbolaget.

Hur vanligt är att en kollar ens register? Hade fina rekommendationer och intyg och har svårt att förstå varför jag fick avslag.
Citera
2020-06-23, 13:03
Medlem
ArgusOnes avatar
Belastningsregister vid hyra? Den var ny för mig. Är det praxis idag?
Citera
2020-06-23, 13:08
Medlem
Wigilantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Belastningsregister vid hyra? Den var ny för mig. Är det praxis idag?
Undrar också vilket bostadsbolag det var, undrar om dom har några snattande medarbetare? Skulle vilja att dom begärde ut utdrag på samtliga anställda om jag skulle tvingas uppvisa mitt. Visserligen är jag inte i behov av bostad men ändå.
Citera
2020-06-23, 14:24
Medlem
Det var riktigt ruttet av dom, tyvärr är det det samhället vi går mot när allt horas ut om oss på nätet av myndigheterna. Alla ska synas i sömmarna vad det än gäller till slut...Snart kan dom säkert se vad vi handlade på ica förra veckan...
Citera
2020-06-23, 14:41
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wigilante
Undrar också vilket bostadsbolag det var, undrar om dom har några snattande medarbetare? Skulle vilja att dom begärde ut utdrag på samtliga anställda om jag skulle tvingas uppvisa mitt. Visserligen är jag inte i behov av bostad men ändå.

De hade förmodligen nekat din önskan och bett dig hitta en annan hyresvärd
Citera
2020-06-23, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellu
Hej!

Blev nyss nekad en andrahandslägenhet i en annan stad pga mitt brottsregister. Som egentligen är så litet som snatteri.

Hur vanligt är att en kollar ens register? Hade fina rekommendationer och intyg och har svårt att förstå varför jag fick avslag.

Hur kan du bli nekad en andrahandslägenhet? Det är förstahandshyresgästen som bestämmer vem hen vill hyra ut till, ev. hyresvärd har inget med saken att göra (och gör ingen kontroll av hyresgästen)? Hur blev hyresnämnden inblandad?
Citera
2020-06-23, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Hur kan du bli nekad en andrahandslägenhet? Det är förstahandshyresgästen som bestämmer vem hen vill hyra ut till, ev. hyresvärd har inget med saken att göra (och gör ingen kontroll av hyresgästen)? Hur blev hyresnämnden inblandad?

Hyresnämnden blev inblandad pga att hyresbolaget inte ville godkänna att hen som stod i förstahandskontraktet hyrde ut den i andra hand överhuvudtaget. Å då överklagade han beslutet och hela ärendet gick till domstol.
Citera
2020-06-23, 17:42
Medlem
Citat:
Hyresnämnden blev inblandad pga att hyresbolaget inte ville godkänna att hen som stod i förstahandskontraktet hyrde ut den i andra hand överhuvudtaget. Å då överklagade han beslutet och hela ärendet gick till domstol.

aha. men det är ju inte ett mål du är part i, så varför tar du upp Hyresnämnden öht (de har inte heller något att göra med vem förstahandshyresgästen hyr ut till)? vem är det som gjort kontrollen på dig, och varför har de gjort det?
Citera
2020-06-23, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
aha. men det är ju inte ett mål du är part i, så varför tar du upp Hyresnämnden öht (de har inte heller något att göra med vem förstahandshyresgästen hyr ut till)? vem är det som gjort kontrollen på dig, och varför har de gjort det?

Jag förklarar bara vad förstahandshyresgästen förklarade. Han fick tillslut godkänt att hyra den i andra hand men hyresbolaget vill att hen hittar en ny hyresgäst pga mitt brottsregister.
Citera
2020-07-01, 13:37
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Hej!

Hur kunde de komma åt ditt brottsregister? MrKoll?
Citera
2020-07-02, 00:36
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Hur kunde de komma åt ditt brottsregister? MrKoll?

fanns förmodligen i lexbase
Citera
2020-07-02, 08:31
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Jag förklarar bara vad förstahandshyresgästen förklarade. Han fick tillslut godkänt att hyra den i andra hand men hyresbolaget vill att hen hittar en ny hyresgäst pga mitt brottsregister.

Det handlar inte om dig som person eller ditt belastningsregister.
Fastighetsägaren vill på alla sätt försvåra för sIn hyresgäst att hyra ut i andra hand, tyvärr drabbar det dig.
Värden hoppas att hyresgästen tröttnar och säger upp lägenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in