2020-06-22, 17:29
Bannlyst
Har gjort blodprover och mina resultat är lite oroväckande.

2015 hb 169

2016 hb 166

2019/11 171 hb 5.0 evf erytrocyter 6.4
Mcv 77

Drack mer vatten och månaden efter

2019/12 hb 168 0.48 evf, erytrocyter 6.2, mcv 78

2020/05 hb 172, evf 0.49, erytrocyter 6.5, mcv 76

Jag röker inte, bor inte på hög höjd, och använder inte steroider.

Min läkare vill inte gå vidare med detta men är inte detta symtom på polycytemi vera? Kliar även ibland efter dusch så inte ett gott tecken.

Är ca 4-8 personer i Sverige under 40 som får det per år.

Har provat att dricka 2 liter vatten varje dag för att se om jag får bättre värden. Mitt järn, ferretin osv är bra. Leukocyter och trombocyter är också bra.
Citera
2020-06-22, 19:13
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Har gjort blodprover och mina resultat är lite oroväckande.

2015 hb 169

2016 hb 166

2019/11 171 hb 5.0 evf erytrocyter 6.4
Mcv 77

Drack mer vatten och månaden efter

2019/12 hb 168 0.48 evf, erytrocyter 6.2, mcv 78

2020/05 hb 172, evf 0.49, erytrocyter 6.5, mcv 76

Jag röker inte, bor inte på hög höjd, och använder inte steroider.

Min läkare vill inte gå vidare med detta men är inte detta symtom på polycytemi vera? Kliar även ibland efter dusch så inte ett gott tecken.

Är ca 4-8 personer i Sverige under 40 som får det per år.

Har provat att dricka 2 liter vatten varje dag för att se om jag får bättre värden. Mitt järn, ferretin osv är bra. Leukocyter och trombocyter är också bra.
Fråga din husläkare via 1177.se hur han/hon ser på att du har både mikrocytos och erytrocytos samtidigt och vad förklaringen därav kan vara. Det är det mest anmärkningsvärda som jag ser det (dvs lågt MCV och högt Hb). Att din EVF är relativt normal i förhållande till ditt Hb är bra och, som jag ser det, minskar risken för att du har polycythemia vera.

Edit:
Såg att dina järndepåer var normala. Tror mest på en wait-and-see-metod. Kanske om kontroll om 6 månader för att se så att det inte stiger. Dock säger olika riktlinjer lite olika avseende Hb. Internetmedicin säger Hb 165 andra säger 185.
Senast redigerad av Lapapp 2020-06-22 kl. 19:15.
Citera
2020-06-22, 19:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Fråga din husläkare via 1177.se hur han/hon ser på att du har både mikrocytos och erytrocytos samtidigt och vad förklaringen därav kan vara. Det är det mest anmärkningsvärda som jag ser det (dvs lågt MCV och högt Hb). Att din EVF är relativt normal i förhållande till ditt Hb är bra och, som jag ser det, minskar risken för att du har polycythemia vera.

Edit:
Såg att dina järndepåer var normala. Tror mest på en wait-and-see-metod. Kanske om kontroll om 6 månader för att se så att det inte stiger. D och säger olika riktlinjer lite olika avseende Hb

Ja min läkare tyckte jag skulle avvakta 1 år. Och dricka mer vätska. Men om det inte är PV så är det väl något annat? För så lågt mcv är väl inte normalt. Och om inte pv vad ger annars lågt mcv och högt erytrocyter / hb

Ja jag har sätt att det är olika riktlinjer. Det var 185 fram till 2012 eller något. Sen ändrade dom det till 165. Men referenserna i Sverige är ju upp till 170
Citera
2020-06-22, 21:41
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Ja min läkare tyckte jag skulle avvakta 1 år. Och dricka mer vätska. Men om det inte är PV så är det väl något annat? För så lågt mcv är väl inte normalt. Och om inte pv vad ger annars lågt mcv och högt erytrocyter / hb

Ja jag har sätt att det är olika riktlinjer. Det var 185 fram till 2012 eller något. Sen ändrade dom det till 165. Men referenserna i Sverige är ju upp till 170
Du är inte av arabiskt ursprung? Sannolikt har det ingen relevans. Normalvärdena baseras på att 95% av den friska befolkningen har värden inom det intervallet, vilket då får som logisk följd att 5% av friska kommer ha värden utanför intervallet. Jag tycker inte heller du skall oroa dig. Det viktigaste är att du inte har någon tydlig och snabbt stigande Hb.
Citera
2020-06-22, 21:44
Bannlyst
Citat:
Du är inte av arabiskt ursprung? Sannolikt har det ingen relevans. Normalvärdena baseras på att 95% av den friska befolkningen har värden inom det intervallet, vilket då får som logisk följd att 5% av friska kommer ha värden utanför intervallet. Jag tycker inte heller du skall oroa dig. Det viktigaste är att du inte har någon tydlig och snabbt stigande Hb.

Nej inte arab. Men vet vilken sjukdom du syftar på.

Okej skönt att höra. För den pendlar ju upp och ner.
Citera
2025-03-28, 03:18
Medlem
Citat:

Edit:
Såg att dina järndepåer var normala. Tror mest på en wait-and-see-metod. Kanske om kontroll om 6 månader för att se så att det inte stiger. Dock säger olika riktlinjer lite olika avseende Hb. Internetmedicin säger Hb 165 andra säger 185.

Du verkar kunnig. Vad tänker du kring mina värden?

Är 39 år.
Var på rutinkotroll förra veckan ( helt på eget initiativ och utan sympton)
Gör en sån var tredje år ungefär på vårdcentralen.
Läkaren kollar blodtryck (rätt normalt) lyssnar på lungorna ( inget konstigt där), tog även massa prover.

Hb 174. ( ska ligga mellan 130-170) EVF 0.55, ska ligga mellan 0.39-0.50

Fick ett brev här om dagen då läkaren ville ha kompletterande prover. Vilket jag gick o tog i tisdags. Provsvar idag såg jag på 1177.

Hb nu 178. Gått upp lite. EVF samma 0.55

Jämförde med prover frän oktober 2022.
Då låg hb på 169, evf 0 48
Och prover från 2020 då HB låg på 178.

Är lite lätt övervikig, 179 cm 83 kg cirka.
Rör mig kanske lite för lite.

Men... Dessa värden skrämmer mig lite.

Andra värden (massa olika) var inom det normala exempelvis:

B-leukocyter 6.8 ska ligga mellan 3.5-8.8

B-trombocyter låg på 199 ska ligga mellan 155-358

P Calcium 2.27 ( 2.15-2.50)

P Fosfat 0.97 (0.7-1.6)

Cpr står det - <4 ( man ska ligga under 5)

Känner mig inte dålig.

Vad kan detta bero på? Ska söka läkaren o fråga imorgon.

Orolig för polycythemia vera.
Samtidigt läser jag att endast cirka 170 pers om året får den diagnosen och av dom är enbart 2.5 % under 40 år.

Samtidigt bör ju det höga Hb samt Evf bero på nägot??
Senast redigerad av ErikHae86 2025-03-28 kl. 03:22.
Citera
2025-03-30, 00:14
Medlem
Det är fint att se att du tar din hälsa på stort allvar, men att ta blodprover bara för att checka läget kan också leda till mycket onödig oro.

PV kännetecknas precis som du skriver av högt Hb och ECV. Det finns en stor normalvariation för Hb och ECV, och du ligger inte långt utanför referensintervallet. Dessutom har du legat på ungefär samma nivåer i åtminstone 10 år, och saknar symtom, vilket pekar mot att det nog inte finns någon patologisk orsak bakom de höga värdena. Det finns en hel drös med grejer som skulle kunna orsaka en hög produktion av röda blodkroppar, så det betyder per automatik inte PV. Ofta vid PV har man ofta förhöjda värden även för trombocyter och leukocyter. Dina ligger båda inom normalintervallet.

Precis som du säger är PV en ovanlig sjukdom, och det är enormt ovanligt att någon i din ålder får diagnosen, men när man är orolig hjälper det sällan att höra att det är osannolikt. Det är bra att din läkare följer upp med ytterligare blodprover och bäst är faktiskt att du riktar dina frågor dit för att få ordentliga svar. Ta hand om dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in