2020-06-20, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Det hade faktiskt varit ett intressantare topic!
Utdömda bruksorter som har lyft sig, alternativt har potential att göra så.
Det har väl nästan uteslutande med geografi att göra, tänker jag.
Extremexempel är väl Gustavsberg som ju är centralort i Värmdö kommun utanför Stockholm. Folk jag känner som har vuxit upp där för inte sååå fasligt länge sedan beskriver det som att orten då hade drag av riktigt klassisk bruksortstristess.

Ett annat exempel är ju Höganäs, som är en av Sveriges riktigt klassiska bruksorter.
Nu har väl dessa båda kommuner haft stor draghjälp av att ligga nära Stockholm respektive Helsingborg, samt av att stora delar av kommunerna sedan gammalt är mycket attraktivt som rekreationsområde(Stockholms skärgård respektive Kullabygden).
Men själva centralorterna, främst Höganäs, har ändå gjort en remarkabel förvandling de senaste decennierna.

Nu tror jag kanske inte att någon bruksort kommer lyckas göra samma resa som dessa(Lomma räknar jag inte då hela deras framgång förefaller ligga i att de har "städat undan" sin historia snarare än att som Gustavsberg och Höganäs lyfta fram den för besökarna).
Men Hallstahammar, som du säger, är intressant.
Frågan är hur man lyckas få bort den mentala känslan av avveckling som ju automatiskt påbörjas när man exempelvis lägger ner ett gymnasium?

Vad kan vi mer ha för kandidater? Hallstavik ligger ju i Roslagen, men där är det väl rättmätigt så att centralorten Norrtälje haft och givits större möjlighet att ta del av utvecklingspotentialen.
Skärblacka i Norrköpings kommun besökte jag vid något tillfälle. Den har ju halvtaskigt rykte men kändes mest som en småputtrande ort "där folk bor" när jag var där.

Att kalla en kommun som tillhör Stockholm lä för bruksort är ju helt fel.

Gustavsberg har varit ett ok ställe sedan det byggdes...
Citera
2020-06-20, 11:37
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Grums får nog ta första plats, högsta antalet självmord per invånare i hela Sverige de senaste tio åren.

Luktar illa, WT, MYCKET droger och på senare år har man tryckt in ensamkommande.
Citera
2020-06-20, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Att kalla en kommun som tillhör Stockholm lä för bruksort är ju helt fel.

Gustavsberg har varit ett ok ställe sedan det byggdes...

Jag förstår vad du menar. Men Gustavsberg är likförbannat en av Sveriges mest klassiska bruksorter. Givetvis kommer den emellertid alltid att klara sig bättre än en bruksort i Värmland på grund av geografin.
Och i dag är det ju i mångas tycke ett klart trevligare område än ett genomsnittsområde runt Stockholm, just på grund av att man har en egen karaktär som kommer av tiden som bruksort.

Bruksorter med närhet till en växande stad klarar ju sig även om bruket i sig krymper eller läggs ned, medan bruksorter med krympande eller nedlagd produktion i glesbygd förlorar sitt naturliga existensberättigande.
Citera
2020-06-20, 12:06
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mingtian
Kramfors aka pulver city

Hädelse! Kramfors är en ljus och vacker plats som väntar en efter döden om man varit snäll.

Dals Långed däremot...
Citera
2020-06-20, 13:11
Medlem
Tvonds avatar
Lesjöfors naturligtvis

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lesj%C3%B6fors
Citera
2020-06-20, 13:13
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Vilka bruksorter finns det i Sverige som saknar framtid?

Grums - Har jag hört en massa myter om..
Hallstahammar

Östergötlands starkaste kandidater är Skärblacka och Gusum.

Skärblacka med sitt pappersbruk är nog det närmsta man kan komma Ruhrområdet i Östergötland.

Boxholm är också en bruksort, men det är långt ifrån lika grått som Skärblacka.
Citera
2020-06-20, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Jag förstår vad du menar. Men Gustavsberg är likförbannat en av Sveriges mest klassiska bruksorter. Givetvis kommer den emellertid alltid att klara sig bättre än en bruksort i Värmland på grund av geografin.
Och i dag är det ju i mångas tycke ett klart trevligare område än ett genomsnittsområde runt Stockholm, just på grund av att man har en egen karaktär som kommer av tiden som bruksort.

Bruksorter med närhet till en växande stad klarar ju sig även om bruket i sig krymper eller läggs ned, medan bruksorter med krympande eller nedlagd produktion i glesbygd förlorar sitt naturliga existensberättigande.

Du menar förhoppningsvis "tack vare" och inte "på grund av". Fö är Hallstahammar definitivt inte en bruksort i kris.
Citera
2020-06-20, 13:24
Medlem
IceEyess avatar
Grängesberg.

En ort som en gång i tiden blomstrade och tillhandahöll ett av Sveriges mest välmående företag.
När gruvverksamheten avvecklades i slutet av 80-talet tynade även ortens framtidsutsikter bort och idag känns Grängesberg mest som en dyster håla med övergivna bostäder.

Lesjöfors känns väl inte heller som någon solskenshistoria.
Citera
2020-06-20, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Du menar förhoppningsvis "tack vare" och inte "på grund av". Fö är Hallstahammar definitivt inte en bruksort i kris.

"På grund" av är neutralt, inte negativt. Men tack för försäkran om att Hallsta inte är i kris.
Det är inte min uppfattning heller.
Citera
2020-06-20, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
Snart flyttas allt barnvagns ståhej från Emmaljunga
Då kan ni räkna den orten också....

Räddningen blir antingen Migrationsindustri eller UE-objekt...

Teckomatorp är ju också en håla....

Du har belägg för flytten och så ja? Du får gärna lägga fram de på bordet då.
Citera
2020-06-20, 15:36
Medlem
Finns väl otaliga sådana här orter i sveriges avlånga land, kanske framförallt bergslagen men även värmland, dalsland, norrlands inland.. några fritt ur minnet(bruksort såsom vanlig ort) bara i östra småland/östergötland: åtvidaberg, hultsfred, orrefors, lessebo, virserum. befolkningsminskning i sverige generellt (utan invandring då), unga flyttar till residensstäderna för studier och jobb, sedan särskilt 2015 fylls de tomma husen på med fejkflyktingar. Deprimerande.. föredrar nog den finska varianten där de tomma husen fick stå och förfalla, såg mkt sånt i norra finland, när man kom in över svenska gränsen såg man tält efter tält i småsamhällena.
Citera
2020-06-20, 16:47
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shurik
Östergötlands starkaste kandidater är Skärblacka och Gusum.

Skärblacka med sitt pappersbruk är nog det närmsta man kan komma Ruhrområdet i Östergötland.

Boxholm är också en bruksort, men det är långt ifrån lika grått som Skärblacka.

Fast Skärblacka har helt okej kommunikationer till både Norrköping/Linköping och E4:an nås snabbt med bil. Av den enkla anledningen skulle jag säga att Skärblacka är en dålig kandidat, utöver lukten från pappersbruket som man får leva med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in