2006-05-03, 10:50
Medlem
Ajajajs avatar
Någon som kan förklara det här experimentet på svenska? Jag fattar inte.

"Bubbles with a liquid-air-liquid interface (as opposed to the air-liquid-air interface of "normal" soap bubbles) in a soap solution. Notice that when the bubbles pop, the air that originally encapsulated soap solution creates another bubble (with only a liquid-air interface) that rises to the surface. Copyright 2006 Steven Cholewiak (http://www.semifluid.com) under the Creative Commons license (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/)"

http://www.youtube.com/watch?v=6r_8Pp9WkF0
Citera
2006-05-03, 11:06
Medlem
evolutes avatar
Jag kan inte se filmen härifrån men om allt du du söker är en översättning/förklaring på texten du citerade kan jag försöka.

Vanliga såpbubblor utgörs av ett tunt vätskeskikt (såpalösningen) som stänger in en luftmassa och separerar den från luften utanför. "Materialet" som stänger in luften är alltså såpalösning. Vi har ett vätskeskikt med luft på båda sidor och därför säger vi att vi har en gränsyta som är luft-vätska-luft.

I detta experiment verkar man ha fyllt en tank med såpalösning och lyckats göra bubblor där ett luftskikt stänger in en såpalösning och separerar den från såpalösningen utanför. "Materialet" som stänger in såpalösningen är alltså luft. Vi har ett luftskikt med vätska på båda sidor och därför säger vi att vi har en gränsyta som är vätska - luft - vätska.

När en sådan bubbla spricker bildas mer "normala" bubblor som består av luft instängd av den omgivande såpalösningen, precis som vattenånga som bubblar upp i en kokande kastrull. I detta fall har man en gränsyta som bara är vätska-luft.
Citera
2006-05-03, 11:13
Medlem
Ajajajs avatar
Tack!

Det lät mer lättfattligt.

Jag vet dock inte vad det är man vill visa/säga med detta experiment egentligen, men kolla gärna på filmen när du har möjligt.
Citera
2006-05-03, 11:28
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Tack!

Det lät mer lättfattligt.

Jag vet dock inte vad det är man vill visa/säga med detta experiment egentligen, men kolla gärna på filmen när du har möjligt.

Jag gick över och tittade på en annan dator. Det är ju intressant att se eftersom det är så anti-intuitivt - du har något som ser ut som bubblor i vatten men när bubblorna spricker så ser man knappt var "luften" tar vägen. Det är helt enkelt en rolig demonstration.

Här finns mer info: http://www.antibubble.org/

Jag hittade en vetenskaplig publikation:

Tufaile and Sartorelli, Bubble and spherical air shell formation dynamics, Phys. Rev. E. 66, p. 056204 (2002).
Citera
2006-05-03, 11:46
Medlem
Såpytor...

..är minimalytor, en särskild klass av ytor som förekommer flitigt inom differentialgeometrin. Har många intressanta egenskaper.
Citera
2006-05-03, 12:07
Medlem
raskenss avatar
Helt klart ett intressant experiment. Men hur gör man detta?

den där sidan www.semifluid.com verkar ju inte ha någon som helst information.

Jag antar man bör ha något form av cirkulärt verktyg som kan generera en cirkelformad luftström, nån typ av munstycke. Om man nu vänder på analogin med en sluten ring av metall som en såpbubbla sträcks ut med.

aj, skummade igenom tråden för fort..hmmm, Här finns mer info: http://www.antibubble.org/
Citera
2006-05-03, 12:39
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Jag gick över och tittade på en annan dator. Det är ju intressant att se eftersom det är så anti-intuitivt - du har något som ser ut som bubblor i vatten men när bubblorna spricker så ser man knappt var "luften" tar vägen. Det är helt enkelt en rolig demonstration.
Ja det är en rolig och intressant demonstration... Men bortsett det rena vetandet och kuriosan så undrar man ju vad denna kunskap är bra för, vad är det i för praktiskt sammanhang den kan komma till nytta?
Citera
2006-05-04, 00:48
Medlem
Det här var extremt anti-intuitivt måste jag säga! Det förefaller ju som om varje sådan bubbla består av en helt vanlig luftbubbla med en innesluten sfärisk droppe vätska. Varför "faller" då inte den inneslutna droppen till botten av luftbubblan och förenar sig med det omkringvarande vattnet omedelbart? Vad är det för elektrokemiska krafter vi har att göra med här egentligen? Hur stort är avstånder mellan de båda "vattenytorna"?
Citera
2006-05-04, 08:21
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlwikman
Det här var extremt anti-intuitivt måste jag säga! Det förefaller ju som om varje sådan bubbla består av en helt vanlig luftbubbla med en innesluten sfärisk droppe vätska. Varför "faller" då inte den inneslutna droppen till botten av luftbubblan och förenar sig med det omkringvarande vattnet omedelbart? Vad är det för elektrokemiska krafter vi har att göra med här egentligen? Hur stort är avstånder mellan de båda "vattenytorna"?
Bra fråga! Någon som kan svara?

Sen undrar jag vad ni menar med "anti-intuitivt"? Det ordet har förekommit frekvent här i vetenskapsforumet, men det verkar vara ett tämligen "lokalt ord" då jag inte kan påminna mig om att jag läst det i något annat delforum...
Citera
2006-05-04, 14:53
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Sen undrar jag vad ni menar med "anti-intuitivt"? Det ordet har förekommit frekvent här i vetenskapsforumet, men det verkar vara ett tämligen "lokalt ord" då jag inte kan påminna mig om att jag läst det i något annat delforum...

I det här sammanhanget så är ett experiment intuitivt när resultatet är vad du skulle förvänta dig utifrån din kunskap om och erfarenhet av vanliga vardagsfenomen. Exempelvis förväntar du dig antagligen att bubblor ska stiga eftersom de flesta bubblor vi ser, exempelvis ångan i kokande vatten eller luft en från en dykare, stiger.

Om någon är anti-intuitivt strider det mot din inuition och din vanliga känsla för "vardagsfysik" fungerar inte. Kvantmekaniken är ibland anti-intuitiv eftersom partiklar kan färdas genom solida objekt (ungefär), speciell relativitetsteorin är anti-intuitiv eftersom den säger att saker som färdas mycket snabbt blir kortare i färdriktningen, och detta experiment är anti-intuitivt eftersom vad som ser ut som vanliga luftbubblor sjunker i stället för att stiga.
Citera
2006-05-04, 15:43
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
I det här sammanhanget så är ett experiment intuitivt när resultatet är vad du skulle förvänta dig utifrån din kunskap om och erfarenhet av vanliga vardagsfenomen. Exempelvis förväntar du dig antagligen att bubblor ska stiga eftersom de flesta bubblor vi ser, exempelvis ångan i kokande vatten eller luft en från en dykare, stiger.

Om någon är anti-intuitivt strider det mot din inuition och din vanliga känsla för "vardagsfysik" fungerar inte. Kvantmekaniken är ibland anti-intuitiv eftersom partiklar kan färdas genom solida objekt (ungefär), speciell relativitetsteorin är anti-intuitiv eftersom den säger att saker som färdas mycket snabbt blir kortare i färdriktningen, och detta experiment är anti-intuitivt eftersom vad som ser ut som vanliga luftbubblor sjunker i stället för att stiga.
Aha då är jag med!

Vi gjorde något experiment för länge sedan där man fick en bägare kvicksilver och det var lite konstigt eftersom bäggaren var mycket tung. så man var inte riktigt beredd på att den lilla volymen var så tung. Sen gjorde vi något liknande med något speciellt plastmaterial som var sjukt lätt, typ 10 gånger lättare än frigolit.

En annan sak som torde vara rätt anti-intuitivt är "anti-gravitation", vet du eller någon annan om det överhuvudtaget existerar i vårt stora universum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in