2006-04-29, 09:18
Bannlyst
Jämt och ständigt får jag sitta och googla på enkla ord som "baserad/basserad". Jag har inget minne whatsoever.
Vilken är den grammatiska regeln här vad gäller antalet S. Det finns väl någon enkel regel jag kan memorera?
(Ja jag fick googla på "grammatiska" "Finns" har av någon anledning satt sig.)
Citera
2006-04-29, 10:10
Medlem
FetFulElaks avatar
Grundregeln är: vid kort vokal ska du ha dubbelteckning av konsonanten. Vid lång vokal ska den enkeltecknas. Jmfr. "mat" (lång vokal = a), "matta" (kort vokal =a). Detta är en grundregel och gäller inte alltid. T.ex. "men" (konjunktionen) och "men" (substantiv) som är olika ord men stavas lika.

Dessutom betyder "senil" gammal och används inte som term på yngre. Då heter det "pre senil demens" eller bara "dement"...
Citera
2006-04-29, 10:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Grundregeln är: vid kort vokal ska du ha dubbelteckning av konsonanten. Vid lång vokal ska den enkeltecknas. Jmfr. "mat" (lång vokal = a), "matta" (kort vokal =a). Detta är en grundregel och gäller inte alltid. T.ex. "men" (konjunktionen) och "men" (substantiv) som är olika ord men stavas lika.

Dessutom betyder "senil" gammal och används inte som term på yngre. Då heter det "pre senil demens" eller bara "dement"...

Tack för för grunderegeln och tillrättavisningen.
Citera
2006-04-29, 10:52
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuldhedenMasive
Jämt och ständigt får jag sitta och googla på enkla ord som "baserad/basserad". ...
1. Det verkar inte särskilt praktiskt att googla sig till rätt stavning på svenska.
Skaffa istället en ordbok på datorn, exempelvis CD:n SAOL-12 (CD:n SAOL-13 finns
nog inte utgiven än, men det är rätt lätt att komma över den gamla "begagnad").
NEO (Nationalencyklopedins ordbok) är bättre och finns också på CD.

2. Även ordet "basserad" kan tänkas. På kaserngården, när bassarna ställer
upp radvis kan man se en basserad (basse·rad).
Citera
2006-04-29, 10:56
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
... Då heter det "pre senil demens" eller bara "dement"...
Ja, även om presenil brukar samskrivas i presenil demens. Uppträder besvären
före 40-årsdagen så är det nog mera frågan om postinfantil demens.
Citera
2006-04-29, 10:59
Bannlyst
Haha.
Tack för ordbokstipset du. Jag skall undersöka begagnatmarknaden per omgående.
Citera
2006-04-29, 19:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Skaffa istället en ordbok på datorn, exempelvis CD:n SAOL-12 (CD:n SAOL-13 finns
nog inte utgiven än, med det är rätt lätt att komma över den gamla "begagnad").

Kommer den att bli det - utgiven på CD, alltså? Under rubriken "Aktuellt" på SAOL:s webbplats står följande att läsa:

Citat:
  • 060407:
  • SAOL finns sökbar på nätet som betaltjänst. Observera att detta är den 12:e upplagan, och det är ännu inte klart om och i vilket format SAOL13 kommer läggas ut elektroniskt. Vi återkommer så fort vi kan med mer information..
Citera
2006-04-29, 20:00
Bannlyst
Hm, jag verkar ha funnit svaret på min fråga. Från Scrabbleforumet:

Citat:
A: Nya SAOL verkar i alla fall inte från början komma ut på CD, så det gör ju att det blir knepigt att komma över en sådan fil. Det är inte ens säkert att vi får loss en textfil bara för att den kommer på CD, eftersom ordlistan på skivan förmodligen är krypterad (eller skyddad på annat sätt), så att man bara kan söka efter enskilda ord på den, inte spara ner hela listan.

B: I något skede stod det också bland nyheterna att nya SAOL knappast hinner tas i bruk till SM, vilket jag ansåg vara klart, men förstod då inte att det kan gå mycket långt fram. Vad konstigt om den inte kommer på CD-rom då föregående ju redan gjorde det, som tillbakagång liksom.

A: SAOL 12 fanns inte på CD till första tryckningen, det dröjde flera år innan det kom en CD-version tror jag. Men det går säkert snabbare den här gången.
Citera
2006-04-29, 20:35
Medlem
speedfreeks avatar
Det brukar vara en smal sak att komma över lösenord till NEs hemsida. Jag tycker den är bra, då den har både ordbok, uppslagsverk och översättningsfunktion. Är dock inte eld och lågor över uppslagsverket, då jag ofta finner svårigheter att hitta det man söker. Det är dock antagligen mer en fråga om sökfunktionen.
Citera
2006-04-29, 20:48
Bannlyst
Jag hittade en käck SAOL på "begagnatmarkanden" tidigare under dagen. Toppenbra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här