2006-04-28, 13:37
Medlem
Min kompis som brukar kolla på barn- och kunskapskanalen mycket (underbar TV-kanal faktiskt, bättre än Discovery enligt mig) sa att dom nu i veckan haft ett program där Stephen Hawkins framträtt och lagt fram nån teori eller hypotes om att det vedertagna sambandet mellan Orsak och verkan är felaktigt.

Min kompis kunde inte förklara närmare så nu undrar jag om nån här såg programmet eller känner till vad jag pratar om som skulle kunna förklara lite kort vad det är som Stephen Hawkins lanserade/lanserar. kanske tom länka till nån lättfattlig hemsida i ämnet..
Citera
2006-04-28, 15:25
Medlem
Såg bara några minuter av det, men det handlade iallafall om informationsförlust från svarta hål.
http://en.wikipedia.org/wiki/Black_hole_information_paradox

Tror det ska vara samma innehåll som i denna.
http://www.demonoid.com/torrents/details/255592/
Citera
2006-04-29, 22:20
Medlem
jeajaks avatar
Jag kanske missminner mig, men jag har för mig att en av Hawkins tidigare, mycket kontroversiella teorier, bland annat förutsa att information faktiskt förstörs i svarta hål.
Ifall detta skulle vara möjligt i svarta hål skulle det även vara möjligt utanför. Detta skulle i sin tur medföra att information om det som hänt inte alltid skulle vara beständig, vilket skulle vara ett mycket stort dilema för bl.a. naturvetenskapen, efterom det bl.a. skulle vara osäkert vad som hänt tidigare, alltså vad "orsaken" till det som sker i nuet egentligen var.

Jag har för mig att detta kallas informationsparadoxen, och Hawkins la senare fram teorin om parallella universum för att komma undan informationparadoxen.

Men jag kan minnas fel, så rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2006-04-30, 03:05
Medlem
dIRe_s avatar
Inlägg borttagna.

Vi man diskutera vetenskapsrevisionism av det slag Frank Hatem håller på med så får man göra det om man håller det om man försöker att hålla det "vetenskapligt". Men att presentera pseudovetenskap (eller "icke allmänt accepterad vetenskap") som fakta mitt i en tråd om Stephen Hawking och på så vis medvetet föra tråden of topic är inte OK.

Som jag har skrivit tidigare:
Citat:
Uppgifter som presenteras som fakta i detta forum måste ha en grund i allmänt accepterad empirisk vetenskap. Det vill säga registerade observationer. Om en uppgift vid begäran inte kan styrkas med någon vetenskaplig referens så kommer inlägget att tas bort.

http://www.flashback.org/showpost.php?p=4065725&postcount=6

Forsaken får ännu en tillsägelse enligt regel 0.2.

Tillbaks till topic nu.
Citera
2006-04-30, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeajak
Jag kanske missminner mig, men jag har för mig att en av Hawkins tidigare, mycket kontroversiella teorier, bland annat förutsa att information faktiskt förstörs i svarta hål.
Ifall detta skulle vara möjligt i svarta hål skulle det även vara möjligt utanför. Detta skulle i sin tur medföra att information om det som hänt inte alltid skulle vara beständig, vilket skulle vara ett mycket stort dilema för bl.a. naturvetenskapen, efterom det bl.a. skulle vara osäkert vad som hänt tidigare, alltså vad "orsaken" till det som sker i nuet egentligen var.

Jag har för mig att detta kallas informationsparadoxen, och Hawkins la senare fram teorin om parallella universum för att komma undan informationparadoxen.

Men jag kan minnas fel, så rätta mig gärna om jag har fel.
Jo det stämmer, var exakt detta dokumentären handlade om.
Dom sa även något om att det skulle existera oändligt små svarta hål överallt omkring oss.
Kan även säga att den torrent jag skrev om här ovan har i princip samma innehåll som den svenska dokumentären, dock mera kritisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in