2006-04-27, 12:41
Medlem
Jag svarar, pamparrampam:
Kebnekaise II, av Kebnekaise

Visserligen är det sparsamt med sång på den skivan, men nog är den på svenska allt!
Citera
2006-04-27, 12:41
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vildanden
Poäng!!

Själv håller jag på Ola Magnell. Hans gamla plattor håller för lyssning vilken dag som helst, vilket humör man än är på. "Nya Perspektiv" eller "Höstkänning"

Jag tror att Kent kommer att hålla även i framtiden.

Agree! Ola är grym.

"Och när du inte längre har nån chans att vända,
och har tappat sista tråden till ditt trygga gamla liv.
De är då först då som saker börjar hända,
det är då som du kan börja skönja nya perspektiv."

Tror precis som du att Kent kommer att vara något folk plockar fram ur skkivbacken framöver och lyssnar på utan att vara ironiska.
Citera
2006-04-27, 12:43
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Magoo
Enkelt val för Mr Magoo:
"Were only in it for the drugs" med Sveriges genom tidernas bästa band, Ebba Grön.

Just den skulle faktiskt kunna väljas till en av de bästa svenska rockplattorna ever i min värld.
Citera
2006-04-27, 12:54
Medlem
mugabes avatar
Sånt här gör mig bara frustrerad. Så fort jag kommer på en skiva som är asbra så ångrar jag mig å tänker på en annan... måste de sjunga på svenska för att det ska räknas som svensk platta?
Äh, det får bli we're only in it for the drugs!! Får ta å sätta på den bara för det...
Citera
2006-04-27, 13:23
Medlem
mohnomishes avatar
Cornelis eller Fred? Monica Z eller Barbro Hörberg? John Holm eller Ted Gärdestad? Träd Gräs & Stenar eller Nationalteatern? Ebba eller KSMB? Dag Vag eller Lolita Pop? Bob Hund eller Kent? Det finns som sagt en rik svenskspråkig låtskatt att ösa ur, men med full respekt för alla dessa musikanter och vokalissor står det slutgiltiga valet för mig mellan TT Reuter eller Garbochock. Tvingas jag upphöja ett album till det bästa någonsin så blir det TT Reuters 3-Live (från 1981), en makalös konsertupptagning som var det närmaste ett svenskt band kom gräddan av den anglosaxiska deppgardet. Det var ett album som betydde mycket för en ung, sökande, existentiellt vilsen spoling i mörk kavaj med badges, och som håller mer än väl än idag.
Citera
2006-04-27, 13:33
Medlem
von Schmerzs avatar
Jag har allt sedan tonåren varit svag för Thåströms texter, men jag har svårt att plocka ut någon favoritskiva. Ena dagen är det We´re Only In It For The Drugs, nästa hans första soloskiva och ibland kan jag lyssna på Tiggarens Tal flera gånger i sträck.

Nya skivan har jag inte lyssnat in än, men jag hoppas att den är bättre än hans två senaste soloplattor som jag inte alls gillar.
Citera
2006-04-27, 13:36
Medlem
william.nxons avatar
Philemon Arthur and the Dungs debutplatta. Alla kategorier.
Citera
2006-04-27, 13:54
Medlem
johnny_viciouss avatar
Nationalteatern eller ebba grön, samlingen när det gäller NT, Ebba är jag mer splittrad inför.

Hade det varit bästa skiva gjort av ett svenskt band hade det fått bli "The Shape Of Punk To Come" med Refused. Där läggs grunden till mycket.
Citera
2006-04-27, 13:57
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Nationalteatern eller ebba grön, samlingen när det gäller NT, Ebba är jag mer splittrad inför.

Hade det varit bästa skiva gjort av ett svenskt band hade det fått bli "The Shape Of Punk To Come" med Refused. Där läggs grunden till mycket.

Refused hade jag nog lagt min röst på också om det hade varit svenska band what so ever. Btw, något som sett den nya dokumentären än och kanske kan tipps var man kan hitta den?
Citera
2006-04-27, 13:58
Medlem
banditqueens avatar
Timbuktus - The botten is nadd tycker jag ar en av
dom battre svenska skivorna.
Sen alskar jag ju alla Looptroops skivor men dom kor
ju med engelsk text ocksa, da kanske det inte raknas?
Citera
2006-04-27, 14:05
Medlem
chillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Organism 12? Nu får ni väl för fan ge er era historielösa 80-talistlallare. Ingen skiva yngre än 15 år kan röstas fram till tidernas bästa, helt enkelt för man inte vet om den klarar tidens tand. Det är ju ingen slump att The Beatles fortfarande prenumererar på topplaceringarna när världens bästa album ska utses. Organism 12? Ni måste skämta! Skilj på The flavor of the day och kvalitet som håller över tid.

Jag vet att jag inte har lyssnat pa all Svensk musik som gjorts, men Organism 12s skiva ar anda mitt val, jag ar saker pa att den kommer halla over tid. Jag borde lyssna mer pa aldra svenska artister det ar sant, Jag gillar for ovrigt Cornelis Vreeswijk's album Poem, ballader och lite blues..

Shit jag glomde bort hur mycket jag alskade/alskar Bob hund "Omslag Martin Kann" ar en favorit och sen gillar jag Monica Zetterlunds "Waltz for Debby" fast de flesta latarna ar pe engelska forutom den basta laten "Monicas vals"...
Citera
2006-04-27, 14:12
Medlem
Allt med Thule, Odens Hjältar, Hereoes in the mud, Pluton Svea, Dirkenspiel, Stormbringer, Tors Hammare, Tors Slägga, Smed Vägler, Nationens Skymning, Heroes in the fog, Karolinerna, etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in