Citat:
Ursprungligen postat av Dippersripper
Om vi räknar de stora ligorna (England, Italien, Spanien i fotboll) NHL och ryska ligan i hockey, så är jag ganska säker på att det är svårare i fotboll. Förstå hur speciell talang man måste vara för att få spela i de största ligorna i Europa. Zlatan är nog en lite större talang än t.ex Zetterberg är, om man kollar till bollsinne och känsla, teknik.
Det är många som inte är speciellt talangfyllda som kommit långt i hockeyn. Jag har en kompis som är en medelmåtta men en jävla träningsprodukt som lirat i Elitserien som ung. Endast hans psyke stoppade honom från att säkerligen gå till NHL.
Fotbollen är så mycket större att det krävs så otroligt mycket talang och vilja från en person. Är man inte tillräckligt bollsäker och spelar i Spanien så har man ingen chans, i hockey så kan man få spela i NHL bara för att åka omkring 10 minuter per match och stressa folk där uppe.
Många exempel på viljespelare och mindre bollkänsliga spelare som krigat i NHL: Wernblom, Jämtin, Holmström är bara några exempel.
Jag vet inte, det är bara min åsikt. Måste berömma TS för en otroligt intressant trådstart, och vi kanske kan få fart på diskussionen igen. Bör väl tilläggas att jag spelat båda sporterna och följer båda sporterna på min fritid.
Väl mött!
Wernblom och Jämtin har inte ens varit nära NHL. Visst Jämtin spelade i farmarligan men han var aldrig nära en plats i Rangers.
Nu får du det att låta som att alla hockeyspelare är obegåvade. Så är verkligen inte fallet. Jag själv tycker det krävs mer av en hockeyspelare på högsta nivå än en fotbollsspelare.
Som hockeyspelare måste du hela tiden ha koll på både puck och motspelare. Tittar du bort för en sekund så kan säsongen vara över efter en hård tackling med hjärnskakning som slut. I hockeyn går allt mycket fortare och det är ett mer fysiskt spel.