2015-08-25, 13:55
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
Permanent spontanlösning till ett specifikt problem?

Exempelvis:

Att som federal agent sätta upp sitt fältkontor i ett postkontor då det är den enda federala byggnaden i staden? (Boardwalk Empire)

Låter som en ad hoc-lösning, ja.
Citera
2015-08-25, 14:31
Medlem
Ad hoc-premisser är det som oärliga människor tillämpar för att t.ex. upprätthålla förnuftsvidriga filosofiska system.

Person X: Ah, det är fint att vi lever i en värld där man kan tro på fri vilja utan att behöva vara en mental dvärg.
Person Y: Hur kan du göra det när allt på makronivå kan sägas styras kausalt enligt klassisk newtonsk fysik och din hjärna är ett makroobjekt?
Person X: *Gulp* Jo, men, eh, hjärnan är ett komplext system som ger upphov till emergens. Och du vet, osäkerhet och vad kan vi egentligen veta?

Hjärna X: Ah, det är fint att vara en person som verkar i världen och som existerar över tid.
Hjärna Y: Men, hur kan du vara en enhetlig person om allt som utgör dig är ett ständigt föränderligt knippe av olika intryck som bortom någons kontroll upphör och förtvinar sekund efter sekund?
Hjärna X: *Gulp* Jo, men jag kan ändå känna att jag är en person och då är det så.
Citera
2015-08-25, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Ad hoc-premisser är det som oärliga människor tillämpar för att t.ex. upprätthålla förnuftsvidriga filosofiska system.

Person X: Ah, det är fint att vi lever i en värld där man kan tro på fri vilja utan att behöva vara en mental dvärg.
Person Y: Hur kan du göra det när allt på makronivå kan sägas styras kausalt enligt klassisk newtonsk fysik och din hjärna är ett makroobjekt?
Person X: *Gulp* Jo, men, eh, hjärnan är ett komplext system som ger upphov till emergens. Och du vet, osäkerhet och vad kan vi egentligen veta?

Hjärna X: Ah, det är fint att vara en person som verkar i världen och som existerar över tid.
Hjärna Y: Men, hur kan du vara en enhetlig person om allt som utgör dig är ett ständigt föränderligt knippe av olika intryck som bortom någons kontroll upphör och förtvinar sekund efter sekund?
Hjärna X: *Gulp* Jo, men jag kan ändå känna att jag är en person och då är det så.

Sant. Man har sett det till leda i filosofiforumet. De upprättar premisser vilkas enda syftet är att kunna "debattera" ologiskt för att kunna hålla liv i sina egna livslögner.

Dock är ad hoc i vidare mening något provisoriskt och inte nödvändigtvis lögnaktigt.
Citera
2015-08-25, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Dock är ad hoc i vidare mening något provisoriskt och inte nödvändigtvis lögnaktigt.

Jovisst, men TS tyckte ju att syftet med begreppet och att dess definition var svår att greppa utifrån den generella betydelsen. Som ett begrepp använt i bl.a. filosofisk argumentation är det måhända enklare att förstå konkreta exempel där man kan tänkas vilja nyttja termen. Och så ville jag skoja lite.
Citera
2015-08-25, 16:51
Moderator
Hamilkars avatar
Två trådar med samma ämne sammanfogade.
/Mod.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto