Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-26, 17:17
  #5017
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVC
Har precis avslutat Sword Arts Online. Det var en riktigt bra serie, med spännande scener och bra soundtrack. Ger den en stark 10/10

Detta var den första Anime serien jag sett, så därför letar jag efter en ny som är bra och helst för vuxna. Så, är det någon som kan rekommendera någon serie till mig? Söker helst en med bra story, bra soundtrack och den måste vara spännande.

Söker också en anime serie med bra story med lite sexualitet, som t.ex att man kan se vagina former

Sword Art Online S2 (sämre än första säsongen men om du gillade den så...)
Bleach
Nanatsu no Taizai
Kuroko no Basuke*
Full Metal Alchemist: Brotherhood
Death Note*
Steins;Gate*
Attack on Titan
Fate-serierna
Mirai Nikki*

*Personliga favoriter

Några serier med Shounen karaktär, verkar som att det är de som lockar dig mest. Ecchi animes får du fråga andra om.
Citera
2015-07-29, 03:36
  #5018
Medlem
Fllimmers avatar
Lite random request, men vet ni någon anime som utspelar sig på ett ålderdomshem?
Citera
2015-07-29, 07:06
  #5019
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVC
Har precis avslutat Sword Arts Online. Det var en riktigt bra serie, med spännande scener och bra soundtrack. Ger den en stark 10/10

Detta var den första Anime serien jag sett, så därför letar jag efter en ny som är bra och helst för vuxna. Så, är det någon som kan rekommendera någon serie till mig? Söker helst en med bra story, bra soundtrack och den måste vara spännande.

Söker också en anime serie med bra story med lite sexualitet, som t.ex att man kan se vagina former

Söker du Marty-Stu liknande karaktärer inom dagens animeklimat, räcker det med att skriva ner samtliga serier som släppts de senaste 5 åren, blunda och slå en tärning typ. 95% av de serier som släpps idag består uteslutande av olika sorters idolskräp, moe, ecchi, slice of life in absurdum och nästan uteslutande i diverse high-school miljöer och med tonåringar som huvudpersoner, kryddat med en ökande andel av samma slags serier, men riktat till kvinnor och ofta med homoerotiska inslag.

Av de 5% som är kvar, är det max 1 eller 2 per år som håller en hög kvalitet när det kommer till story, karaktärer, ljud och animation. Serier med nästan enbart vuxna karaktärer, thrillers, sci-fi, dystopier som behandlar människan som väsen, filosofiska frågor, existentialism, (post)humanism och historiska drama som gjorde att jag började se på animes för en herrans massa år sen, ser man ytterst sällan idag. Även om konsumenterna själva är långt över 20, gillar de tydligen den här skiten som en slags eskapism från deras värdelösa vardag och uppväxt.

Hela jävla branschen är sjuk, med ett ständigt upprepande av tidigare succéer utan ett uns av den originalitet eller kreativitet och frihet som formatet faktiskt kan uppbringa till skillnad från vanliga tv-serier eller filmer. Lägg där till och med japan blivit rätt PK och numera censurerar våld, blod, sex och nakenhet, om du inte köper deras Blu-Rays för skrattretande överpriser. Vilket, som alla vet, inte ALLS leder till att folk blir sura och piratar skiten istället.

Söker du efter rena sexscener, får du antingen gå utanför det generiska träsket och leta upp äldre serier där man inte ryggade för nakenhet, grymhet, blod, sex och våld. Eller så får du söka dig vidare till alla menlösa visuella noveller som serierna är baserade på, eller varför inte börja kolla på mjukporr istället?

Tröttnade på skiten och sökte mig till de tecknade originalen istället, där finns (till viss del) fortfarande den lekfullhet, experimentlusta, kreativitet och fantastiska historier som dess animerade motpart rationaliserat bort till förmån för idiotiskt, hjörndött och generiskt skärp.

Ser man på vad det kommit för serier i sommar, fanns det på förhand 3 stycken som jag var intresserad av.

Overlord - Baserat på en novell och i det förvisso uttjatade "transporteras till en annan (spel/mmo) värld" formatet. Där huvudpersonen är den absolut sista medlemmen i en guild som sett sina bästa dagar i ett slag framtida vrmmo. Men utan småbarn i huvudrollen, med en väldigt grå huvudperson som upptäcker att han saknar de vanliga mänskliga spärrar som undermedvetet säger åt oss att döda är fel, tortyr är vidrigt etc p.g.a att han är en lich precis som i spelet och odöda känner inte mänskliga känslor. Det tillsammans med att tidigare själlösa npc:s man haft som vakter och som ligger 10/10 på en skala när det kommer till ondska, men som nu får liv och blir hans underhuggare i en värld utan spelelement ö.h-t, gör att den sticker ut bland all generisk skit. Förvänta dig INGEN sword arts online, lång ifrån.

Helt ok hittills, även om moefieringen syns även här.

GATE - En portal öppnas mellan japan och en fantasyvärld och fantasyvärlden försöker invadera moderna japan. Där det naturligtvis går åt helvete och japanerna slår dem tillbaka oerhört fort med moderna vapen, varefter den japanska militärer själv går genom portalen. Grymt, rått, brutalt och inte alls barnvänligt på någon sätt. Vi har militärer i 30-års åldern i huvudrollerna istället för en perverterad tonåring.

Men animeadaptionen pissar på originalet genom censur, förändringar som blir rent löjeväckande för att anpassa det till 12-åringar och ett pk-klimat. Våldtäkter, blod, död och grymhet censureras bort och med det mitt intresse för den här serien.

Gangsta - Handlar precis om det som namnet antyder. Från Manglobe, som skapade fantastiska Samurai Champloo och sedan följde upp med ännu bättre Ergo Proxy. Japanerna gillar inte den här sortens anime, så efter en motgång några år senare, fick studion vackert göra generiskt skräp åt andra för att överleva. Men den här är bra av det lilla jag sett och skyggar inte för mänsklighetens fel och brister.

Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsylt
Highschool DxD

Funkar säkert för ovanstående, snygga tjejer som spöar zombies med svärd, sex kan du dock glömma att få se.
Absolut ingen dålig serie alls, tyvärr avslutad i förtid så något slut lär man aldrig få se.

Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Attack on Titan
Sword of the Stranger
Black lagoon
Afro Samurai
Elfen lLied

Det där är däremot bra serier (förutom Afro Samurai, som suger), vad som utmärker dessa (om man bortser från Attack on Titan), är att alla är 8+ år. Dvs, i princip inget liknande kommer idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Fllimmer
Lite random request, men vet ni någon anime som utspelar sig på ett ålderdomshem?

Lär vara extremt ovanligt, om det ens finns ö.h.t. Serier som utspelar sig på sjukhus, finns det ju ett par riktigt bra av däremot. Nu finns det säkert rekommenderat många gånger i tråden, men kolla in monster, en fantastisk serie.
__________________
Senast redigerad av Bearforceone 2015-07-29 kl. 07:25.
Citera
2015-07-29, 20:14
  #5020
Medlem
WhySoCheerioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bearforceone
Söker du Marty-Stu liknande karaktärer inom dagens animeklimat, räcker det med att skriva ner samtliga serier som släppts de senaste 5 åren, blunda och slå en tärning typ. 95% av de serier som släpps idag består uteslutande av olika sorters idolskräp, moe, ecchi, slice of life in absurdum och nästan uteslutande i diverse high-school miljöer och med tonåringar som huvudpersoner, kryddat med en ökande andel av samma slags serier, men riktat till kvinnor och ofta med homoerotiska inslag.

Av de 5% som är kvar, är det max 1 eller 2 per år som håller en hög kvalitet när det kommer till story, karaktärer, ljud och animation. Serier med nästan enbart vuxna karaktärer, thrillers, sci-fi, dystopier som behandlar människan som väsen, filosofiska frågor, existentialism, (post)humanism och historiska drama som gjorde att jag började se på animes för en herrans massa år sen, ser man ytterst sällan idag. Även om konsumenterna själva är långt över 20, gillar de tydligen den här skiten som en slags eskapism från deras värdelösa vardag och uppväxt.

Hela jävla branschen är sjuk, med ett ständigt upprepande av tidigare succéer utan ett uns av den originalitet eller kreativitet och frihet som formatet faktiskt kan uppbringa till skillnad från vanliga tv-serier eller filmer. Lägg där till och med japan blivit rätt PK och numera censurerar våld, blod, sex och nakenhet, om du inte köper deras Blu-Rays för skrattretande överpriser. Vilket, som alla vet, inte ALLS leder till att folk blir sura och piratar skiten istället.



+9999999999999

Den klassiska art-formen i japan håller på att dö ut tack vare västerländs MURICA-dynga och femi-floskler.

Kan inte göra annat än att instämma, för är det inte en syster som är kär i sin bror/halvbror så är det Vampire Diaries/Glamour drama på det mesta idag, där miljöer består av samma skola med samma 3 bakgrunder.

Tak med självmordsskyddat nät ( lol "undrar" varför )
klassrum med skolbänkar från 80/90-talet
Skolgård med svajande rosa träd.........

Dock tyckte jag det var "lite" kul att Samuel L Jackson ställde upp på ett par "puns" i Afro Samurai.
Man får ha lite överseende med den icke-japanska serien, likt Avatar
( som för övrigt var lite väl cheesy också men passar för småbarnen på Cartoon network )

PS: Gillar också när man ser människans mörkare sida dras fram i ljuset istället för att göra massa lalala-serier.
__________________
Senast redigerad av WhySoCheerios 2015-07-29 kl. 20:27.
Citera
2015-07-29, 20:21
  #5021
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bearforceone
Det där är däremot bra serier (förutom Afro Samurai, som suger), vad som utmärker dessa (om man bortser från Attack on Titan), är att alla är 8+ år. Dvs, i princip inget liknande kommer idag.

Ja det släpps verkligen inte mycket bra idag.

Jag trodde ett tag att jag hade börjat tröttna på anime i allmänhet innan jag kom att tänka på att det är nog så att det inte släpps lika mycket bra animes idag.
Citera
2015-07-29, 20:25
  #5022
Medlem
WhySoCheerioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Ja det släpps verkligen inte mycket bra idag.

Jag trodde ett tag att jag hade börjat tröttna på anime i allmänhet innan jag kom att tänka på att det är nog så att det inte släpps lika mycket bra animes idag.

Ja vem fan orkar kolla om på Naruto eller One piece från början, i väntan på "bättre tider"

Citera
2015-07-30, 05:58
  #5023
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhySoCheerios
+9999999999999

Den klassiska art-formen i japan håller på att dö ut tack vare västerländs MURICA-dynga och femi-floskler.

Kan inte göra annat än att instämma, för är det inte en syster som är kär i sin bror/halvbror så är det Vampire Diaries/Glamour drama på det mesta idag, där miljöer består av samma skola med samma 3 bakgrunder.

Tak med självmordsskyddat nät ( lol "undrar" varför )
klassrum med skolbänkar från 80/90-talet
Skolgård med svajande rosa träd.........

Dock tyckte jag det var "lite" kul att Samuel L Jackson ställde upp på ett par "puns" i Afro Samurai.
Man får ha lite överseende med den icke-japanska serien, likt Avatar
( som för övrigt var lite väl cheesy också men passar för småbarnen på Cartoon network )

PS: Gillar också när man ser människans mörkare sida dras fram i ljuset istället för att göra massa lalala-serier.

Anime är kanske inte är döende rent kommersiellt, men som konstform är den iskall. Nästan allt är generiskt upprepande av tidigare succéer och kommer det något nytt som säljer hyfsat bra och blir populärt, kan man kallt räkna med 100-tals bleka kopior i åratal framåt.

Tar man Attack on Titan som exempel, så lär intäkterna från den serien överstiga samtliga incestuösa harem animes tillsammans de senaste åren. Även om feta basementdwellers lägger 10.000-tals kronor på krimskrams produkter associerat till dessa serier, kommer det inte i närheten av vad en internationell succé ger. Men inte fan producerar anime studiorna liknande serier trots det faktumet, nej de tar den enkla vägen ut och skeppar istället ut 40 nya serier med beta män som hunsas av sitt harem och med 99%'s säkerhet, inte ens har ett riktigt slut eller avbryts i förtid. Enkelt, billigt och ger mat på bordet förvisso, men som underhållning, eller "konst" om man så vill, är det totalt värdelöst för oss tittare som inte vill se detta generiska skräp.

Hos själva grunden för många anime, manga, finns det mängder med fantastiska serier som skulle kunna få samma kommersiella genomslag världen över som exempelvis Cowboy Bebop, GITS, Akira, Attack on Titan, Berserk, Samurai Champloo, Death Note eller Code Geass. Problemet är att de feta fanskapen till japanska otakus (och västerländska weeaboos) inte gillar den sortens serier och det är för dessa kräk man nästan uteslutande producerar anime idag. Bättre då att göra ytterligare en serie om ett incestuöst broder/syster par och sälja 10k blue rays med 1-2 avsnitt per skiva, där man tar bort tv censuren och "kanske" visar dessa hjon lite nakna animerade bröst. Skrattretande nog säljs dessa blue rays för hutlösa priser och idioterna köper dem glatt för 50-70$ styck för att få se lite bröstvårtor. Ja, dryga 50 minuters material för 70 fucking jävla dollar och en hel serie med 12 avsnitt för 300$!

Citat:
Ursprungligen postat av Red-Panda
Ja det släpps verkligen inte mycket bra idag.

Jag trodde ett tag att jag hade börjat tröttna på anime i allmänhet innan jag kom att tänka på att det är nog så att det inte släpps lika mycket bra animes idag.

Jag har kollat på anime sedan i slutet 90-talet och visst släpptes det mycket skit redan då, skillnaden är att det produceras ännu mer skit idag, bokstavligt talat, och den originalitet, experimentlusta, glädje och skapandet som fanns då, är idag i princip stendött! Visst producerar man mycket mer serier idag och många av animestudiorna går knackigt, men istället för att stanna upp och fråga sig varför det går taskigt ekonomiskt, fortsätter man att skapa billig generiskt skit likt den Japanska industrin i stort gjorde innan 80-talet. Cirkeln har i det här fallet gått runt ett varv och nu skapar man återigen billiga kopior istället för kvalitetsprodukter. Det är som att HBO skulle spendera de nästkommande 10 åren med att enbart göra bleka kopior av GoT, True Detective och Sopranos istället för att skapa helt nya tv-serier inom vitt skilda genrer och dessutom ta bort allt blod, våld, sex och nakenhet och sälja icke-censurerade versioner på dvd med 1-2 avsnitt per skiva för hutlösa priser...

Just det fick mig att tröttna på anime och börja läsa manga istället, men även där börjar tyvärr den här sjukdomen (till en mycket mindre del skall sägas, då formatet är otroligt mycket större och bredare) att synas.
Citera
2015-07-30, 08:21
  #5024
Medlem
SSHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bearforceone
Anime är kanske inte är döende rent kommersiellt, men som konstform är den iskall. Nästan allt är generiskt upprepande av tidigare succéer och kommer det något nytt som säljer hyfsat bra och blir populärt, kan man kallt räkna med 100-tals bleka kopior i åratal framåt.

Tar man Attack on Titan som exempel, så lär intäkterna från den serien överstiga samtliga incestuösa harem animes tillsammans de senaste åren. Även om feta basementdwellers lägger 10.000-tals kronor på krimskrams produkter associerat till dessa serier, kommer det inte i närheten av vad en internationell succé ger. Men inte fan producerar anime studiorna liknande serier trots det faktumet, nej de tar den enkla vägen ut och skeppar istället ut 40 nya serier med beta män som hunsas av sitt harem och med 99%'s säkerhet, inte ens har ett riktigt slut eller avbryts i förtid. Enkelt, billigt och ger mat på bordet förvisso, men som underhållning, eller "konst" om man så vill, är det totalt värdelöst för oss tittare som inte vill se detta generiska skräp.

Hos själva grunden för många anime, manga, finns det mängder med fantastiska serier som skulle kunna få samma kommersiella genomslag världen över som exempelvis Cowboy Bebop, GITS, Akira, Attack on Titan, Berserk, Samurai Champloo, Death Note eller Code Geass. Problemet är att de feta fanskapen till japanska otakus (och västerländska weeaboos) inte gillar den sortens serier och det är för dessa kräk man nästan uteslutande producerar anime idag. Bättre då att göra ytterligare en serie om ett incestuöst broder/syster par och sälja 10k blue rays med 1-2 avsnitt per skiva, där man tar bort tv censuren och "kanske" visar dessa hjon lite nakna animerade bröst. Skrattretande nog säljs dessa blue rays för hutlösa priser och idioterna köper dem glatt för 50-70$ styck för att få se lite bröstvårtor. Ja, dryga 50 minuters material för 70 fucking jävla dollar och en hel serie med 12 avsnitt för 300$!



Jag har kollat på anime sedan i slutet 90-talet och visst släpptes det mycket skit redan då, skillnaden är att det produceras ännu mer skit idag, bokstavligt talat, och den originalitet, experimentlusta, glädje och skapandet som fanns då, är idag i princip stendött! Visst producerar man mycket mer serier idag och många av animestudiorna går knackigt, men istället för att stanna upp och fråga sig varför det går taskigt ekonomiskt, fortsätter man att skapa billig generiskt skit likt den Japanska industrin i stort gjorde innan 80-talet. Cirkeln har i det här fallet gått runt ett varv och nu skapar man återigen billiga kopior istället för kvalitetsprodukter. Det är som att HBO skulle spendera de nästkommande 10 åren med att enbart göra bleka kopior av GoT, True Detective och Sopranos istället för att skapa helt nya tv-serier inom vitt skilda genrer och dessutom ta bort allt blod, våld, sex och nakenhet och sälja icke-censurerade versioner på dvd med 1-2 avsnitt per skiva för hutlösa priser...

Just det fick mig att tröttna på anime och börja läsa manga istället, men även där börjar tyvärr den här sjukdomen (till en mycket mindre del skall sägas, då formatet är otroligt mycket större och bredare) att synas.
Håller med dig fullständigt i allt du skriver. Jag var en av de mer aktiva personerna i den här tråden för några år sedan och jag har skrivit hundratals inlägg här. De senaste åren har jag dock lyst med min frånvaro eftersom i stort sett allt nytt som släppts varit ren jävla dynga.

Jag har i och för sig passerat 30 nu, så kanske kan det spela in en smula. Mitt totala TV-tittande har jag också dragit ned på, och de fåtal timmar i veckan som jag tittar på något så föredrar jag i regel HBO eller liknande framför anime.
__________________
Senast redigerad av SSH 2015-07-30 kl. 08:26.
Citera
2015-07-30, 12:30
  #5025
Medlem
WhySoCheerioss avatar
+1

Love Hina, Chobits och det där förbannade Dragonball är väl typexempel på hur man började sälja anime i fel ände här i Sverige
och därmed bidra till detta "sälj 2 episoder per skiva så dyrt man kan per dvd" förfall.
( med undantag för Vhs-försäljningen under senare 80-tal, tidigt 90-tal där det började för mig )

Precis som i film/spel-branschen så är det reklam/sponsor pengar och kommersiell press som idag sabbar allt som kunde blivit bra med lite mer frihet, tid, omtanke
( Host ) Duke Nukem Forever, CGI Avenger-filmer ( Host )

Det kommer gå tillbaka till det bättre snart ska du se nu när internet öppnat ögonen för "oss dödliga" och gjort det möjligt för "alla" att upptäcka det som är/var bra med uttrycks-formen och dess historia.

Givetvis tillåter det också många moralfittor att tycka till och därmed förbjuda vissa manga-serier med, men även dem kan lära sig efter ett tag.

Vafan Kalle Anka har ju aldrig haft ett par byxor på sig kring sina lika lättklädda brorsöner och det är väl som bäddat för pedofil varning eller?

Kommer ta ett par år innan man fattar vad som är viktigt att bevara, utveckla eller kasta på tippen,
men vi kommer onekligen komma dit förr eller senare ^^

Rom byggdes inte på en dag, heter det väl?

Under tiden rekommenderar jag Animefreak.tv med dagliga uppdateringar där man kanske hittar något nytt o intressant.

Alternativt lite intressant läsning på cool-jp.com att fördriva tiden med, såvida man inte lärt sig japanska och kan läsa på lite mer ingående manga sidor.

F.ö. alltid undrat varför det bara är Japanarna som i stort sett gör otecknade
( inte att förknippas med nytolkning av Marvel serierna )
tolkningar från anime typ GTO, det finns ju "potential" i detta, liknande motsvarighet som när du nämnde Gate och dess förfall, så kan det faktiskt också gå åt andra hållet.

Batoru rowaiaru/Battle Royale
Jisatsu sâkuru/Suicide Club

Dem har vi väl alla sett

Synd att "Canada"-folket är dem enda som är intresserade av att göra sci-fi/fantasy-skit som Xena, Andromeda, Legend of the Seeker, Hercules, Farscape, Stargate ( Mcguvyer in space ) och andra b-serier idag som Dark matter och Killjoys, men dem har ju iallafall hjärta o vilja nog att försöka leka med fantasin och moralfrågor som dem nästan lyckades med i Stargate Universe eller Battlestar Galactica.

I en bättre värld skulle dem gärna fått göra en otecknad tolkning av t.e.x. just Cowboy Bebop,
givetvis med den klassiska konst/uttrycks formen från originalet och med rymd-koreografin från "typ" Battlestar Galactica.

Mmm Sopranos nostalgi 2 mafiosos vilse i en skog, den ena utan jacka den andra har tappat en sko och med en tokig ryss-commando dem slarvat bort, HAHA.
Citera
2015-08-01, 08:02
  #5026
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SSH
Håller med dig fullständigt i allt du skriver. Jag var en av de mer aktiva personerna i den här tråden för några år sedan och jag har skrivit hundratals inlägg här. De senaste åren har jag dock lyst med min frånvaro eftersom i stort sett allt nytt som släppts varit ren jävla dynga.

Jag har i och för sig passerat 30 nu, så kanske kan det spela in en smula. Mitt totala TV-tittande har jag också dragit ned på, och de fåtal timmar i veckan som jag tittar på något så föredrar jag i regel HBO eller liknande framför anime.

Tack, skönt att se att jag inte är ensam om de här åsikterna.

Har som sagt kollat på anime sedan sent 90-tal då jag köpte GITS och Akira rent impulsmässigt och det öppnade en helt ny värld för mig. Mycket var ren skit som sagt, men precis som med tv och film, fanns det även helt fantastiska serier man som västerlänning inte hade en aning om inom mängder av olika genrer och utan de pk-sänken och värderingar som infekterar mycket av dagens filmer och tv-serier bortanför de framgångsrika kabelbolagen. Och det är det som gör mig så förbannad när man pissar på sin egna historia med att producera värdelösa dynga istället för att ta till vara det man gjorde så bra. Har väl inte gett upp anime som format helt och hållet, men intresset har minskat enormt på senare år.
Citera
2015-08-01, 22:30
  #5027
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhySoCheerios
Ja vem fan orkar kolla om på Naruto eller One piece från början, i väntan på "bättre tider"

Jag, helt enkelt för att serien varit en liten del av ens liv i snart 13 år... Lite "lika bra att se klart skiten".

En annan parallell jag gillar att dra, man är typ kvinnan som blir misshandlad av sin make men som trots det stannar kvar (gällande naruto serien)...
Citera
2015-08-01, 22:55
  #5028
Medlem
Qaas avatar
Kollar Steins;Gate just nu och jag bara älskar the mad scientisto Okarin tuturu.

Varför finns det inte fler härliga karaktärer som honom i andra Anime?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback