• 3
  • 4
2006-04-24, 10:26
Medlem
Omnigrås avatar
Jag lever hellre ett riktigt och "sant" liv än att leva ett falskt och lyckligt.
En känslovarelse vill inte bara skapa sig ett lyckligt liv, utan försöker också förverkliga och utveckla det potential som existensen har.
De koncept som en människa kan representera är större än personen själv.
Det är dock individen som kan skapa mening i kaos genom att samla dessa koncept i en för sig unik kombination.

Hela universums tendens är att från en totalt perfekt singularitet av energi utveckla kaos och meningsfull variation.
Att realisera det potential som finns redan i tomheten.

- Det må vara en fysiologisk nervaktivitet som orsakar den känsla jag kan få av en positiv upplevelse, - meningen och betydelsen finns däremot i vilken situation min personlighet väljer att uppleva som positiv.

Frågan är om ett isolerat skapat medvetande kan uppfatta lycka på ett meningsfullt sätt utan en konkret referens eller kontrast till det negativa.

Att något så... negativt, som det negativa ens existerar är ju en direkt logisk indikation på att det negativa är en universell nödvändighet och konstant.
Detta i enlighet med universums natur att skapa ett variationsspektrum genom polära motsatser.
Citera
2007-05-05, 21:40
Medlem
dIRe_s avatar
Jag bumpar denna tråd nu såhär efter ett år...

1. Alla medvetna handlingar har ett syfte.
2. Syftet är att uppleva lycka. Antingen direkt som en konsekvens av handlingen, eller som i ett led/handlingskedja där slutmålet är lycka.
3. Lycka är en fysisk upplevelse genom "positiva" signalsubstanser som t ex endorfiner, olycka är fysisk upplevelse genom "negativa" signalsubstanser.

Ponera följande scenario:
Citat:
Människorna har äntligen skapat en äkta AI, dvs en artificiell intelligens som verkligen kan "tänka". Istället för Asimovs lagar så har vi gett detta AI ett enda direktiv: Allt det gör ska främja människornas lycka till högsta mån.

Efter en tids kalkulering så bygger detta AI stridsrobotar och tar en dag över världen. Det försätter alla människor i ett komaliknande tillstånd i skyddade kuvöser och ansluter sig till vårt centrala nervsystem/blodomlopp och ger oss allt vi behöver - plus att de bombarderar våra synapser med signalämnen som gör oss konstant euforiskt lyckliga.
Om vi nu är så maximalt lyckliga som vi någonsin kan vara hela tiden, är då inte detta en utopi?
Citera
2007-05-06, 10:25
Medlem
Defenestrations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Kortfattat är lycka enligt mig att fylla sin funktion, att vara en dygdig medborgare. Därför är den värd att sträva efter.

kortfattat sa stinker det dar av NSDAP enligt mig. och en gnutta lol.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in