Citat:
Ursprungligen postat av Forsaken
Vetenskapen idag är begränsad till det praktiska och teknologiska vilket inte kräver någon förståelse av universum.
Nja, fysiken gör ju tillförlitliga förutsägelser om verkligheten där ute, så visst är det jordnära. Och visst måste man väl "förstå" något för att kunna förutsäga vad som kommer att hända, och beskriva vad som har hänt? Om du med "förståelse" avser en rent subjektiv upplevelse så håller jag med dig. Detta ligger utanför all vetenskap eftersom det är objektivt omätbart.
Citat:
Ändå har den inga svar på grundläggande frågor som: "Hur kan något komma ur inget? Varför exploderade det? Hur skapade den alla naturlagar så som de är, att de bygger planeter och levande varelser?"
Man jobbar på det och Max Tegmark har ju en ide (som inte är helt hans egen) om hur detta kan förklaras. Jag har länkat till hans artikel om detta (toe) i startinlägget och jag rekommenderar alla för er egen upplevelses skull att läsa den innan ni läser min slarviga summering av delar ur den här nedan.
Alla universum som motsvaras av någon matematik existerar, säger hans teori. Det är rimligt eftersom allt i unviversum så extremt väl låter sig beskrivas av matematik. Det betyder inte att precis vad som helst existerar. Matematiken tillåter en del och utesluter annat. Matematiken är inte godtyckligt definierad av människorna, utan ett naturligt fenomen som matematikerna
upptäcker.
Dessutom så är det rent vetenskapsfilosofiskt attraktivt eftersom en sån teori inte behöver mycket information utan vinner på Occams razor. Hittills har det ju alltid varit att föredra den enkalste teorin som överensstämmer med alla observationer. Att förklara alla universum är enklare än att beskriva ett enda.
Sen är det ju nödvändigtvis så att vi observerar ett universum där vår existens är möjlig. Tegmarks hypotes är falsifierbar. Han förutsäger nämligen att den matematik som korrensponderar mot vårt universum (värdena på fysikaliska konstanter m.m.) är ett av de universum som är mest gynnsamma för vår uppkomst och fortlevnad. Detta kan man undersöka och han jobbar därför med metoder att underlätta uppmätandet av bakgrundsstrålningen, den äldsta strålning vi har att tillgå och som säger mest om universums ursprung och storskaliga struktur.
Citat:
Det finns ingen anledning att tro att det finns en minsta tidsenhet lika lite som det skulle finnas en minsta partikel. Allting går att delas.
Jag kan ju inte redogöra för de experimentella bevisen och de teoretiska argumenten, men jag litar betydligt mer på den ohämmat triumferande vetenskapliga metoden, än på rätt godtyckliga principer som "allt går att dela" även om såna principer fungerar betydligt bättre i min trädgård än vad Tegmarks "multiversum på nivå 4" gör...