2006-04-13, 18:43
Bannlyst
Hej
Hur vet man att man har en bra affärside? Har redan kontaktat bl.a nyföretagar centrum mm, det enda man får höra är "tänk igenom det noga", men det har jag.
Hur hittar man sådant folk? Jag vill kunne byta åsikter med personer som har varit i samma situation och som kan ge mig värdefulla råd.

Känner mig lite "lost"

Mvh
Simone
Citera
2006-04-13, 18:53
Medlem
Castlevanias avatar
AF brukar anordna starta eget kurser på 8 veckor via Företagarcentrum. Där finns det likasinnade som också tänkt starta eget. Där får du höra vad andra tycker om din affärsidé.
Citera
2006-04-13, 18:57
Medlem
Miller418s avatar
Gör en marknadsundersökning så att du vet att din idé är bärkraftig. En mentor kan vara bra att ha om du är helt grön. Antagligen kommer din affärsidé att behöva finslipas och över tid utvecklas. Det verkar som du skall låna pengar eftersom du har fått rådet att tänka över saken noga. Kontrollera eventuella konkurrenter hur det går för dem och se var du skulle skilja dig ifrån dem. Sen framför allt, är du rätt person för detta. Företagande är inget arbete utan en livstil.
Citera
2006-04-13, 19:00
Medlem
alcatrazs avatar
Du kan ju kolla upp ifall det finns något mer företag som kör på samma ide redan och se hur det har funkat för dom.
Citera
2006-04-13, 19:08
Medlem
xallos avatar
http://wip.iqube.se/
Citera
2006-04-13, 20:34
Medlem
Brandbils avatar
tips: var alltid ärlig mot dig själv och tänk igenom alla steg, speciellt sånt som känns "jobbigt".

Affärsänglar, mentorer och "advisory boards" får man lättast tag i genom kontakter. Tänk dock på att många kan bli smickrade om du frågar just dem om hjälp! Har du någon du är osäker på så chansa! Kräv inte för mkt om de arbetar ideellt bara.
Citera
2006-04-13, 22:17
Bannlyst
Jag tackar er för svaren, ska nog kontakta företag som säljer samma saker och låtsas att jag skriver en uppsatts eller något och känna på pulsen hur det går. Jag kan ju knappast ringa och säga att jag vill sälja något liknande om inte bättre sedan fråga om det går bra
Citera
2006-04-14, 02:37
Medlem
Brandbils avatar
Bättre metoder är väl om du kan analysera boksluten. Eventuellt kan du också titta lite på aktier, om företagen ser ut att växa (nyinvesterar) osv.
Citera
2006-04-14, 05:45
Medlem
Miller418s avatar
Vad är det för affärsidé?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in