2006-04-14, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lesseits
Känner du att dataingenjör är ditt kall och är beredd att kämpa mot låglöneländerna indien, kina och de i östeuropa om några år så go ahead. Gör du det för pengarna ska du nog ta något annat. Jag tror IT-marknaden kommer att förändras avsevärt om några år. Finns inte en chans att vi i västvärlden kan behålla våra löner när andra kan göra samma jobb för en bråkdel av kostnaden. Lite svårt att säga om det är om 5, 10 eller 20 år, men vi kommer att få böja oss. Alla jobb kommer ju inte att försvinna dock, men det blir nog ingen munter arbetsmarknad på IT-sidan här hemma.

Vänta, det är enbart dom stora multinationella företag som gör så.
Microsoft, SAS software, mm...

Dock, så behövs för småföretagen <50pers.
De behöver även mjukvara och nära stöd från utvecklaren.
Och ingen Indie som inte fattar svenska.
Citera
2006-04-14, 12:35
Medlem
Carpe Diems avatar
Lesseits: Dina synpunkter berör väl internationalliseringen i stort? Det är med andra ord något som kommer att gälla alla konkurrentutsatta sektorer i samhället.

Redan idag kan en planerad operation utföras billigare i Indien, och minst lika bra som i Sverige.

Redan idag kan tandvård utföras billigare i Thailand, och minst lika bra som i Sverige.

Tillverkningsindustrin har alltid varit konkurransutsatt. Var är varvs- eller teko-industrin?

Jag kan inte se någon anledning att just dataingenjörer, av någon konstig anledning, skulle vara speciellt drabbade.
Citera
2006-04-14, 12:52
Medlem
Lesseitss avatar
Nja, det berör globaliseringen i stort, men IT-branschen i synnerhet. Kina och Indien spottar ur sig ingenjörer inom data/IT. Kommer inte ihåg hur många Kina spottar ur sig årligen, men jag vet att siffran var skrämmande hög. Saknas bara att dom får lite erfarenhet och får fart på sin organisation.

Men helt klart kommer det att finnas ett visst behov ifrån småföretagen på hemmamarknaden. Men det är de stora företagen som anställer de flesta ingenjörerna, de små företagen är dessutom, mer eller mindre, beroende av dessa.

Jag kanske är pessimistisk, men jag ser låglönekonkurransen som ett allvarligt framtida hot för IT-branschen i väst.
Citera
2006-04-14, 15:44
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Nja, det berör globaliseringen i stort, men IT-branschen i synnerhet. Kina och Indien spottar ur sig ingenjörer inom data/IT. Kommer inte ihåg hur många Kina spottar ur sig årligen, men jag vet att siffran var skrämmande hög. Saknas bara att dom får lite erfarenhet och får fart på sin organisation.
Det finns ca 1000 universitet i Kina. De spottar ut välutbildade personer inom alla områden. IT-sidan är inte speciellt avvikande, så jag fårstår inte ditt resonomang?

Situationen är likadan för biologer, maskiningenjörer, medicinare eller vad du vill.

Kina är redan konkurrenskraftig och man kommer att vara än mera konkurrenskraftig i framtiden, men detta gäller samtliga sektorer, inte bara IT.

Det enda vi kan göra är att själva skaffa oss kompetens så att vi blir konkurrenskraftiga.
Citera
2006-04-14, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Klänning
Det är brist på erfaret folk inte på nyutexaminerade, det dräller av arbetslösa systemvetare i detta land

Företagen har varit bortskämda några år nu med att kunna rekrytera folk med branscherfarenhet som varit relativt unga, nu gnäller dom och vill inte ta in oerfarna för att lära upp.

Problemet är att det kanske har vänt nedåt igen när du exas om 4 år och IT-folket tillhör inte direkt 40-talistgenerationen om man säger så

Men självklart skall trådskaparen satsa på det han tycker är roligt, det är ju en förutsättning för att lyckas, vad man än väljer

Dräller systemvetare? Om detta nu stämmer så har jag full förståelse för detta. Finns väl inte en jävla arbetsgivare som anställer en Systemvetare. Bättre att välja det intelligenta alternativet, en apa. Märk väl käre vän, systemvetare läser inte nödvändigtvis någon form av högre matematik eller liknande "basämnen". Bättre att satsa på en riktig examen.
Citera
2006-04-14, 22:48
Medlem
Lesseitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carpe Diem
Det finns ca 1000 universitet i Kina. De spottar ut välutbildade personer inom alla områden. IT-sidan är inte speciellt avvikande, så jag fårstår inte ditt resonomang?

Situationen är likadan för biologer, maskiningenjörer, medicinare eller vad du vill.

Kina är redan konkurrenskraftig och man kommer att vara än mera konkurrenskraftig i framtiden, men detta gäller samtliga sektorer, inte bara IT.

Det enda vi kan göra är att själva skaffa oss kompetens så att vi blir konkurrenskraftiga.
Även om de spottar ur sig välutbildat folk inom diverse områden så är väl ändå IT det som är minst geografiskt beroende? Det är det dom lättast kan konkurrera ut oss på fast de har ett helt annat geografiskt läge. Det är tex lite skillnad på att behöva åka till Thailand för o få sina tänder fixade än att köpa en mobiltelefon där mjukvaran är gjord i Kina.

Sen kan jag inte jämföra med de andra branscherna så bra, för jag kan dom helt enkelt inte. Men inom IT-branschen är det redan nu tydligt märkbart att låglöneländerna håller på att ta delar av marknaden. Jag kan inte se hur vi ska kunna stå emot dom att ta över ännu mer i det långa loppet. Hur skulle vi tex kunna bli kompetentare än dom? Vi är det nu, men dom lär sig snabbt och kommer snart att vara ikapp. Jag tror att vi kommer att hamna i en position där våran kompetens är likvärdig, men deras lönekostnad bara är en bråkdel av vår.
Citera
2006-04-14, 23:37
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Även om de spottar ur sig välutbildat folk inom diverse områden så är väl ändå IT det som är minst geografiskt beroende?
Knappast.
Det som är lättast att flytta är fysisk tillverkning av produkter. Det är här som en massiv förflyttning av tillverkning har skett.
Det trodde jag var allmännt känt?

Det är betydligt svårare att flytta kvallificerad tjänsteproduktion, eftersom kundrelationerna här blir mer komplexa.

Sedan skall man ha vissa fakta om ett "låglöneland" som Kina klart för sig: Det finns fler dollarmiljonärer i Kina än i Europa. Man räknar med att cirka 200 miljoner kineser redan i dag lever på en västeuropeisk medelklassnivå.

Kina är ett extremt klassamhälle, den största delen av befolkningen lever i armod på landet och det är dessa som nu söker sig till städerna och tar låglönejobb.
Men de som är välutbildade kan få en god lön, och tillväxten i Kina ligger på 10% per år.

Det betyder att lönenivån för kompetenta personer i Kina kommer att stiga.
Varför skall en kines, som lätt kan få ett bra jobb i västvärlden, hålla tillgodo med en risskål om dagen?
Citera
2006-04-15, 00:30
Medlem
Lesseitss avatar
Citat:
Knappast.
Det som är lättast att flytta är fysisk tillverkning av produkter. Det är här som en massiv förflyttning av tillverkning har skett.
Det trodde jag var allmännt känt?

Det är betydligt svårare att flytta kvallificerad tjänsteproduktion, eftersom kundrelationerna här blir mer komplexa.

Sedan skall man ha vissa fakta om ett "låglöneland" som Kina klart för sig: Det finns fler dollarmiljonärer i Kina än i Europa. Man räknar med att cirka 200 miljoner kineser redan i dag lever på en västeuropeisk medelklassnivå.

Kina är ett extremt klassamhälle, den största delen av befolkningen lever i armod på landet och det är dessa som nu söker sig till städerna och tar låglönejobb.
Men de som är välutbildade kan få en god lön, och tillväxten i Kina ligger på 10% per år.

Det betyder att lönenivån för kompetenta personer i Kina kommer att stiga.
Varför skall en kines, som lätt kan få ett bra jobb i västvärlden, hålla tillgodo med en risskål om dagen?
Känns som OT nu. Jag vill inte göra en jämförelse med andra branscher, det är inte direkt topic. Men tillverkningsindustri som du nämner kräver frakt av det man tillverkar. Mjukvarutillverkningens produkt skickar vi elektroniskt. Tillverkningsindustrin är kanske ännu bättre att läga utomlands i en jämförelse ivf, men det påverkar ju inte mjukvaruindustrins chanser att förflytta sig österut också.

Sen för att tala om IT-branschen, och endast IT-branschen, så ser det rätt mörkt ut i mina ögon i ett längre perspektiv. Mina argument varför jag tror som jag gör har jag lagt fram och vem som har rätt får framtiden utvisa.
Citera
2006-04-15, 01:26
Medlem
Carpe Diems avatar
Som sagt OT...
Citat:
Men tillverkningsindustri som du nämner kräver frakt av det man tillverkar.
Fraktkostnaderna är i sammanhanget försumbara.
Den som vill kan göra ett slumpvis urval av prylar som ni har hemma. Sannolikheten är stor att de är gjorda i Kina.

Jag har givet argument varför det inte finns någon anledning att tro att just dataingenjörer skulle drabbas hårdare av en internationell konkurrans än andra sektorer.

Tror man att Sverige inte, generellt sett, kommer att vara konkurranskraftigt gentemot omvärden, ja då är väl emigration det enda som återstår. Kanske till Kina?
Citera
2006-04-15, 03:31
Medlem
Lesseitss avatar
Citat:
Som sagt OT...
Fraktkostnaderna är i sammanhanget försumbara.
Den som vill kan göra ett slumpvis urval av prylar som ni har hemma. Sannolikheten är stor att de är gjorda i Kina.

Jag har givet argument varför det inte finns någon anledning att tro att just dataingenjörer skulle drabbas hårdare av en internationell konkurrans än andra sektorer.

Tror man att Sverige inte, generellt sett, kommer att vara konkurranskraftigt gentemot omvärden, ja då är väl emigration det enda som återstår. Kanske till Kina?
Tillverkningsindustrin lönekostnad är ju fö för vanliga arbetare, inte välutbildad typer, vilka du jämförde med från början. Så skippa gärna den nu, den är både OT och inte speciellt relevant som jämförelse.

Och nu tänkte jag först tjafsa vidare, men jag ångrade mig och skippar det. Ingen kan visa den andre vem som har rätt ivf. Det kanske blir ett mellanting?

Arguing on the Internet is lika running in the paralympics. Even if you win you're still retarded.
Citera
2006-04-15, 09:05
Medlem
Carpe Diems avatar
Det finns två sätt att reagera på att andra länder, t.ex. Kina, gör framsteg.

1. Uj, uj! Vi kan inte konkurrera med några andra, det är lika bra att begå självmord.

2. Wow! En miljard nya kunder!
Citera
2006-04-15, 11:22
Medlem
Lesseitss avatar
Sorry, jag hade ju tänkt lämna det här med konkurransen från låglöneländernas dataingenjörer. Men när jag bläddrade i dagens morgontidning (Sydsvenskan) så fann jag en krönika på detta ämne angående Kina. Tänkte att jag iaf kunde dela med mig av den, utan att komma med några nya egna kommentarer i ämnet:

Kina växer som tekniknation
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in