2006-04-18, 08:38
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Inga arabländer har kärnvapen för tillfället iaf och vi får väl för mänsklighetens skull hoppas att det förblir så!! Jag är ganska övertygad om att de, om några, skulle vara beredda att faktiskt använda kärnvapen i en offensiv krigsföring.

Hursomhelst så känns det som att världen är tryggare om sandnegrerna INTE har kärnvapen.

Förhållandet mellan Pakistan och Indien har ju blivit mkt bättre på senare år och det är ju positivt. Tror faktiskt ingen av dem har någon större lust att använda sina kärnvapen. Indien är ju dessutom numera världens folkrikaste land, de passerade ju Kina för ett tag sedan.
Jag anser inte att kärnvapen är det farligaste vapnen. Jag tror snarare att det är gamla sovjetforskare som höllpå med biokemiska stridsmedel alá smittkoppor, ebola och liknande.

Fast det är väl ingen som vågar använda det pga att bägge sidor riskerar massvisa med förluster pga smittspridningen. Men det lär vara rätt mycket som har försvunnit sen sovjet...
Citera
2006-04-18, 13:04
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Jag anser inte att kärnvapen är det farligaste vapnen. Jag tror snarare att det är gamla sovjetforskare som höllpå med biokemiska stridsmedel alá smittkoppor, ebola och liknande.

Fast det är väl ingen som vågar använda det pga att bägge sidor riskerar massvisa med förluster pga smittspridningen. Men det lär vara rätt mycket som har försvunnit sen sovjet...

Ånej, Kärnvapen är långt överlägsna alla kända biologiska/kemiska vapen i praktiken.
Det är ytterst komplicerat att använda sig av B/C vapen av en lång rad anledningar såsom väder, temperatur, solljus osv.
Det är också långt mycket enklare att skydda sig mot dom.
Man kan utan tvekan avliva många med dom men kärnvapen står ändå i en klass för sig vad det gäller pålitlighet och förmåga.
Citera
2006-04-18, 19:19
Medlem
Friedensengels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Hittade följande WW3 scenario när jag slösurfade:
http://www.johnstonsarchive.net/nuclear/nuclearwar1.html

Jag har läst många böcker om kärnvapenkrig i jakt på ett liknande scenario men aldrig hittat det föränns nu, han beskriver någorlunda detaljerat en massiv kärnvapen utväxling som utspelar sig -88, får mig att rysa.
Är det realistiskt?

Obehaglig läsning. Även om det kanske inte är relevant idag så är det ändå bara 20 år sedan det tänkta scenariot utspelade sig...
Citera
2006-04-18, 20:34
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Ånej, Kärnvapen är långt överlägsna alla kända biologiska/kemiska vapen i praktiken.
Det är ytterst komplicerat att använda sig av B/C vapen av en lång rad anledningar såsom väder, temperatur, solljus osv.
Det är också långt mycket enklare att skydda sig mot dom.
Man kan utan tvekan avliva många med dom men kärnvapen står ändå i en klass för sig vad det gäller pålitlighet och förmåga.
Men jag har för mig att det var ca 50- 70 % av missilerna som kom iväg på 80-talet (hänvisar till boken kärnvapenkriget).

Men visst har du rätt, men jag fruktar mer för B/C vapen än kärnvapen. Men visst, vi har vart nära ett storskaligt kärnvapen krig mellan USA och sovjet många gånger...

Men den som lever får väl se.

Men som det redan har sagts i tråden så tror jag att WW3 skulle startas genom ett misstag eller genom ett anfall mot nato under kalla kriget...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in