2006-04-05, 21:10
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-S
Ja, jag är säker. Ofta handlar onyttiga jag bara chips och godis och det står 12% moms på kvittot...

Men djur kan ge människor mycket glädje. Ensamma/äldre människor kan ha sin enda lilla livsglädje i sitt/sina husdjur. Jämför det med vad de får ut av en DN eller Aftonbladet...25% på mat till husdjuret och 6% på tidningen

Kostcirkeln? Får plugga på den tror jag, se svaret ovan

Edit, bifogar en motion från en sosse som vill ändra momsen på olika ätbara saker, av den kan du se att det idag är samma moms på allt ätbart:

Jag ger mig, du har rätt. Jag konstaterar att allt jag köpte i söndags, inkl kexchokladen och marsansåsen, hade 12% moms. Däremot inte tejpen och de två pappkassarna

Vi har två katter och jag kan konstatera att djurmat inte är så dyr, om man inte har ett par riktigt stora vovvar vilket sällan pensionärer har. Å andra sidan tycker man det är dyrt så kan man göra maten själv, vilket pensionärer brukar ha tid med...

Vad det gäller det sista stycket så tror jag du har fel.

En förbättrad folkhälsa, vilket jag möjligen är lite tveksam till hur mkt det går att påverka om man inte höjer skattesatserna rejält på onyttigheter, ger ju dubbla vinster. Inte bara för individerna som mår bättre utan även för minskade kostnader för t ex sjukvården och frånvaro från jobbet. Det finns betydligt mer för samhället att tjäna än bara skatteintäkter.

Tidigare har det pratas om att intäkterna i sig skulle bli de samma som nu men att större del av pengarna kom från de saker som är onyttiga än vad det är nu när allt ätbart har samma moms.
Citera
2006-04-06, 01:30
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.N
En förbättrad folkhälsa, vilket jag möjligen är lite tveksam till hur mkt det går att påverka om man inte höjer skattesatserna rejält på onyttigheter, ger ju dubbla vinster. Inte bara för individerna som mår bättre utan även för minskade kostnader för t ex sjukvården och frånvaro från jobbet. Det finns betydligt mer för samhället att tjäna än bara skatteintäkter.

Ja, det är sant. Men jag tror man ofta fokuserar på fel saker. Det är inte fett och socker i sig som är problemen. Det är ju inte farligt i rätt mängder. Det är som med ekonomi, utgifterna måste matcha inkomsterna. Stoppar man i sig mer än man förbränner blir det ohälsosamt. Men stoppar man inte i sig mer än man förbränner så är det inte skadligt med socker och fett. Problemet är att många verkar ha problem att dosera rätt, alternativt rör på sig för lite.

Men det är inte sockret eller fettets fel, det är bara att vissa inte har vettet att stoppa i sig rimliga mängder föda bara för att de har tillgång till mer än de gör av med. Därför är det fel med extramoms på socker och fett, då dessa inte är problemet om man stoppar i sig rimliga mängder. Fokus är fel, det är att vissa övrdoserar födan som är huvudproblemet, inte att normalviktiga äter godis och chips ibland...
Citera
2006-04-06, 11:48
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ja, det är sant. Men jag tror man ofta fokuserar på fel saker. Det är inte fett och socker i sig som är problemen. Det är ju inte farligt i rätt mängder.
Förra månaden var det ju en stor nyhet att fett inte är farligt i några (rimliga) kvantiteter! Dödligheten har ingen korrelation alls med fett i kosten. Det hade både en stor svensk undersökning och en stor amerikansk långtidsundersökning visat, som omfattar tiotusentals personer under decennier. Det är alltså statistiskt säkerställt. Det är bara motion och gener som har betydelse för överviktsrelaterade sjukdomar.

men vad behöver politiker bry sig om fakta? De kan ju med hot om våld (lagstiftning) bestämma vad som helst utan att behöva ta några konsekvenser av att de har fel.
Citera
2006-04-06, 12:06
Medlem
J.Ns avatar
Citat:
Ja, det är sant. Men jag tror man ofta fokuserar på fel saker. Det är inte fett och socker i sig som är problemen. Det är ju inte farligt i rätt mängder. Det är som med ekonomi, utgifterna måste matcha inkomsterna. Stoppar man i sig mer än man förbränner blir det ohälsosamt. Men stoppar man inte i sig mer än man förbränner så är det inte skadligt med socker och fett. Problemet är att många verkar ha problem att dosera rätt, alternativt rör på sig för lite.

Men det är inte sockret eller fettets fel, det är bara att vissa inte har vettet att stoppa i sig rimliga mängder föda bara för att de har tillgång till mer än de gör av med. Därför är det fel med extramoms på socker och fett, då dessa inte är problemet om man stoppar i sig rimliga mängder. Fokus är fel, det är att vissa övrdoserar födan som är huvudproblemet, inte att normalviktiga äter godis och chips ibland...

Uppenbarligen så har folk inte tid eller ork i många fall att göra något åt det och jag tycker det är ganska självklart både från individ- och samhälleligt perspektiv att man försöker styra vad folk äter eller inte äter. Det handlar ju inte om extrema straffskatter eller förbud. Det hade jag tyckt varit värre.
Citera
2006-04-06, 12:10
Medlem
Även om man själv inte handlar på LIDL, Netto och liknande lågprisaffärer så bidrar dessa kedjor till sänkta priser på din lokala ICA och Konsum butik.
Citera
2006-04-06, 12:11
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Uppenbarligen så har folk inte tid eller ork i många fall att göra något åt det och jag tycker det är ganska självklart både från individ- och samhälleligt perspektiv att man försöker styra vad folk äter eller inte äter. Det handlar ju inte om extrema straffskatter eller förbud. Det hade jag tyckt varit värre.

Hur ska man göra med restauranger då? De som serverar suschi får lägre moms än de som serverar feta pizzor med bearnaisesås? Kinamat lägre moms än BBQ?
Citera
2006-04-06, 13:28
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Hur ska man göra med restauranger då? De som serverar suschi får lägre moms än de som serverar feta pizzor med bearnaisesås? Kinamat lägre moms än BBQ?
Det där borde en kommunal nämnd full med kärringar från sossarna, folkpartiet och miljöpartiet sitta och bestämma från fall till fall, vad beardnaisesåsmomsen ska vara i Bosses gatukök nästa vecka. Särskilt borde de väga in personlig vandel och ställa krav på att det måste vara stängt söndagar och efter kl 16:15 vardagar samt att han måste måla om baksidan av gatuköket, för gamle gubben Hansson har klagat. Dessutom ska restauranger som aktivt tar ansvar för globaliseringen genom att upprätta en speciell handlingsplan för den, få en extra momsrabatt om 1 kr 50 öre per kilogram såld potatismos. Fantasin lär flöda.
Citera
2006-04-06, 14:16
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Politikerna sa att när vi skulle bli medlem i EU skulle vi få billigare mat bl a.
Sverige är nog det dyraste landet i EU?

Matpriserna har sjunkit sedan EU-inträdet. Läs här:

Citat:
1990 betalade Stockholms konsumenter 50 procent mer än den genomsnittlige EU-medborgaren, 2004 var siffran nere på 18 procent. Svenskarna betalar alltså fortfarande mer än genomsnittet men tendensen är tydlig. Priserna sjunker.

Dessutom har priserna på ett antal andra varor också sjunkit, som elektronik och resor. Återigen bevisas det att ökad konkurrens och minskade handelshinder är bra för konsumenten.

Om du inte upplever att det har blivit billigare så kan det bero på flera saker:

- Marknadshatande politiker och journalister som drar snyftvisor om att allt hela tiden blir sämre.

- Skatten har höjts på t ex el och bensin.

- Den svenska kronan har tappat 40% av sitt värde på 10 år. Det är bra för exportindustrins konkurrenskraft (och något att tänka på nästa gång Persson skryter med sina insatser), men vissa importvaror blir dyrare och du känner dig fattigare på utlandssemestern.

Faktum är att utan den ökade konkurrensen efter EU-inträdet så hade det varit betydligt dyrare att leva i Sverige. Den som vill ha en jämförelse kan titta på Norge, som tack vare att man står utanför EU kunnat bevara sina monopol och handelshinder.
Citera
2006-04-06, 22:19
Medlem
J.Ns avatar
Citat:

Inte en aning ärligt talat. Jag tror det blir för stor kostnad att administrera om man ska göra så där också.

Men å andra sidan så funkar det att ha olika momssatser beroende på om man hämtar maten eller äter den på plats så borde det e g gå att programmera kassapparaterna efter olika maträtter, väl?
Citera
2006-04-07, 03:38
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Inte en aning ärligt talat. Jag tror det blir för stor kostnad att administrera om man ska göra så där också.

Men å andra sidan så funkar det att ha olika momssatser beroende på om man hämtar maten eller äter den på plats så borde det e g gå att programmera kassapparaterna efter olika maträtter, väl?

Det var typ det jag ville visa hur svårt det är att dra gränser för vad som är "bra" mat och vad som är "onyttig" mat. Det skulle bli en sån byråkrati och subjektiva bedömningar och krångliga regler och en jäkla sörja om man skulle börja klassifiera olika sorters mat efter hur nyttiga eller ej de är. Det är väl en byråkrats sanna dröm att inrätta en myndighet som ska styra över detta, men det är nog enklast och billigast att ha som idag där man har tydliga gränser, det människor kan äta är 12% om det tas med (från butik eller restaurang) och 25% om det äts på en restaurang.

Sen om det är gurka, bacon eller rysk kaviar är liksom sak samma. Det skulle bli för byråkratiskt och subjektivt att bedömma vad som är byttigt och ej, och det skulle nog också bli svårt att definiera det hela. Såg nu att regeringens alkoläskskatt blir svår att införa då på ena definitionen man tänkt sig skulle även cider komma med på skatten som ej var tänkt. Och på andra skulle glögg rymmas inom definitionen. Ska man bedömma alla de tusentals olika matvaror och råvaror som finns kan man ju tänka sig vilket kaos det skulle bli.

Och varje vecka kommer det in nya produkter på marknaden, ska de bedömmas fortlöpande? Och alla småbutiker som köper in grejer från Tyskland osv, ska man skicka ut kontrollanter till deras butiker för bedömning av vad den och den varan ska ha för skattesats? Det är nog enklast och bäst att ha samma rakt över, det skulle bli ohanterbart system.
Citera
2006-04-07, 03:42
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Den som vill ha en jämförelse kan titta på Norge, som tack vare att man står utanför EU kunnat bevara sina monopol och handelshinder.

Å andra sidan är inkomsterna i Norge i regel en bra bit högre också och oljepengarna har ju drivit upp priserna i landet. Det förkalrar en el av Norges höga priser, det är ett rikt oljeland där dom knappt vet vart dom ska göra av alla pengar så inte priserna ska stiga ännu mer vilket är risken om för mycket oljepengar släpps ut i samhället. En del förklaras säkert av det du nämner som bristande konkurrens och handelshinder. Jäklar vad dyrt en del är där, en dosa snus för 50 svneksa kr eller ett paket cigg för 80 har jag för mig. Nån hade betalat 160 kr tror jag det var för ett 6-pack folköl i Oslo. Men en del saker är unefär samma pris som här, men mycket är betydligt dyrare...men så har de mer pengar också...
Citera
2009-03-18, 21:38
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeppsuret
Vi skulle få billigare mat bla.
Sverige är nog det dyraste landet i EU ?

Det är möjligt, men det finns grupper som vill ändra på det...

Citat:
Sveriges matvarupriser är elva procent dyrare än genomsnittet i Europa.
Nu kräver grundarna bakom sajten Matvarupriser.se att regeringen bidrar till större konkurrens.
- Det finns alldeles för få butikskedjor i Sverige, säger Daniel Nilsson bakom Matvarupriser.se.

http://www.gt.se/nyheter/1.1502909/sank-matvarupriserna-reinfeldt

Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in