Citat:
Ursprungligen postat av I-S
Ja, jag är säker. Ofta handlar onyttiga jag bara chips och godis och det står 12% moms på kvittot...
Men djur kan ge människor mycket glädje. Ensamma/äldre människor kan ha sin enda lilla livsglädje i sitt/sina husdjur. Jämför det med vad de får ut av en DN eller Aftonbladet...25% på mat till husdjuret och 6% på tidningen
Kostcirkeln? Får plugga på den tror jag, se svaret ovan
Edit, bifogar en motion från en sosse som vill ändra momsen på olika ätbara saker, av den kan du se att det idag är samma moms på allt ätbart:
Men djur kan ge människor mycket glädje. Ensamma/äldre människor kan ha sin enda lilla livsglädje i sitt/sina husdjur. Jämför det med vad de får ut av en DN eller Aftonbladet...25% på mat till husdjuret och 6% på tidningen
Kostcirkeln? Får plugga på den tror jag, se svaret ovan

Edit, bifogar en motion från en sosse som vill ändra momsen på olika ätbara saker, av den kan du se att det idag är samma moms på allt ätbart:
Jag ger mig, du har rätt. Jag konstaterar att allt jag köpte i söndags, inkl kexchokladen och marsansåsen, hade 12% moms. Däremot inte tejpen och de två pappkassarna

Vi har två katter och jag kan konstatera att djurmat inte är så dyr, om man inte har ett par riktigt stora vovvar vilket sällan pensionärer har. Å andra sidan tycker man det är dyrt så kan man göra maten själv, vilket pensionärer brukar ha tid med...
Vad det gäller det sista stycket så tror jag du har fel.
En förbättrad folkhälsa, vilket jag möjligen är lite tveksam till hur mkt det går att påverka om man inte höjer skattesatserna rejält på onyttigheter, ger ju dubbla vinster. Inte bara för individerna som mår bättre utan även för minskade kostnader för t ex sjukvården och frånvaro från jobbet. Det finns betydligt mer för samhället att tjäna än bara skatteintäkter.
Tidigare har det pratas om att intäkterna i sig skulle bli de samma som nu men att större del av pengarna kom från de saker som är onyttiga än vad det är nu när allt ätbart har samma moms.