Citat:
Ursprungligen postat av Vibliribland
Vågar jag fråga vad ketosen är utan att bli flamad?
Lugnt, ändå bra för mig att repetera inför kommande tenta haha. Ketos är kul.
Korta ketosversionen: Du lever på lagrat kroppsfett istället för lagrade kolhydrater. Dock kan inte hjärnan använda fett så den måste ha något annat. Då rycker levern in och bildar ketonkroppar som används som energi där. Förutom två ketonkroppar som används som energi så tillverkar levern även aceton som också är en ketonkropp och då luktar man lite illa.
Längre ketosversionen: Det är det stadie då kroppen gått över från glukos- eller glykogenbaserad (dvs kolhydratbaserad glykolys eller glykogenolys) förbränning för energi (eftersom du i VLCD ligger på så lågt underskott att dessa depåer inte fylls på) och istället mestadels utvinner energi från triacylglycerol dvs lagrat kroppsfett genom betaoxidation (lipolys och glukoneogenes). Dock kan inte långa fettsyror korsa blod/hjärn-barriären och då måste hjärnan få energi från något annat. För att få in Acetyl-CoA till citronsyracykeln i hjärnans celler (eller snarare mitokondrierna i cellerna) används då ketonkroppar istället. Det är mest levern som klarar av att skapa dessa ketonkroppar. Du kommer samtidigt kanske lukta lite eftersom ketonkroppar bl.a. består av aceton utöver de två ämnen som används som energi (acetoacetat och beta-hydroxibutyrat).
Konstigt nog känns det ibland bättre att träna istället för att bara sitta och ta det lugnt då men det varierar säkert från person till person. Enligt vissa ska det ta 24-48h tills glykogen och glukos är slut, dvs då man börjar gå in i ketos vilket är skönare än att ligga i mellantinget mellan normal diet och ketosstadie, eftersom hjärnan då helt inriktat sig på att använda ketonkroppar för energi istället för att försöka använda glukos o glykogen som inte finns i tillräcklig mängd, men jag tycker det verkar ta längre tid enligt de flesta här i tråden.
Vissa läkare har påstått att ketos är farligt men de kanske tänker på ketoacidos som är ett farligt stadie ofta förknippat med diabetes där blodets pH sjunker helt för mycket vilket är skadligt. Ketos å sin sida har däremot använts som behandling vid vissa former av sjukdomar (epilepsi) och jag kan inte påminna mig om någon som verkat ha farit illa av det här på forumet. Dock ska man väl alltid lyssna på kroppen. Känns något väldigt fel ska man avbryta.
Klart som korvspad?