2011-01-04, 00:03
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vibliribland
Vågar jag fråga vad ketosen är utan att bli flamad?

Lugnt, ändå bra för mig att repetera inför kommande tenta haha. Ketos är kul.

Korta ketosversionen: Du lever på lagrat kroppsfett istället för lagrade kolhydrater. Dock kan inte hjärnan använda fett så den måste ha något annat. Då rycker levern in och bildar ketonkroppar som används som energi där. Förutom två ketonkroppar som används som energi så tillverkar levern även aceton som också är en ketonkropp och då luktar man lite illa.

Längre ketosversionen: Det är det stadie då kroppen gått över från glukos- eller glykogenbaserad (dvs kolhydratbaserad glykolys eller glykogenolys) förbränning för energi (eftersom du i VLCD ligger på så lågt underskott att dessa depåer inte fylls på) och istället mestadels utvinner energi från triacylglycerol dvs lagrat kroppsfett genom betaoxidation (lipolys och glukoneogenes). Dock kan inte långa fettsyror korsa blod/hjärn-barriären och då måste hjärnan få energi från något annat. För att få in Acetyl-CoA till citronsyracykeln i hjärnans celler (eller snarare mitokondrierna i cellerna) används då ketonkroppar istället. Det är mest levern som klarar av att skapa dessa ketonkroppar. Du kommer samtidigt kanske lukta lite eftersom ketonkroppar bl.a. består av aceton utöver de två ämnen som används som energi (acetoacetat och beta-hydroxibutyrat).

Konstigt nog känns det ibland bättre att träna istället för att bara sitta och ta det lugnt då men det varierar säkert från person till person. Enligt vissa ska det ta 24-48h tills glykogen och glukos är slut, dvs då man börjar gå in i ketos vilket är skönare än att ligga i mellantinget mellan normal diet och ketosstadie, eftersom hjärnan då helt inriktat sig på att använda ketonkroppar för energi istället för att försöka använda glukos o glykogen som inte finns i tillräcklig mängd, men jag tycker det verkar ta längre tid enligt de flesta här i tråden.

Vissa läkare har påstått att ketos är farligt men de kanske tänker på ketoacidos som är ett farligt stadie ofta förknippat med diabetes där blodets pH sjunker helt för mycket vilket är skadligt. Ketos å sin sida har däremot använts som behandling vid vissa former av sjukdomar (epilepsi) och jag kan inte påminna mig om någon som verkat ha farit illa av det här på forumet. Dock ska man väl alltid lyssna på kroppen. Känns något väldigt fel ska man avbryta.

Klart som korvspad?
2011-01-04, 00:19
Medlem
guldtrassels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
TRÄNINGSBIBELN, KETOSBOKEN, 1A KAPITLET

Du är en gud...
2011-01-04, 00:50
Medlem
ESS-Lunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldtrassel
Du är en gud...

Haha, ibland har man trots allt nytta av studierna!
Ditt tips om ketostixen var bra, jag får lägga till det i första kapitlet, glykoGENESIS :P
Senast redigerad av ESS-Lund 2011-01-04 kl. 00:57.
2011-01-04, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Lugnt, ändå bra för mig att repetera inför kommande tenta haha. Ketos är kul.

Korta ketosversionen: Du lever på lagrat kroppsfett istället för lagrade kolhydrater. Dock kan inte hjärnan använda fett så den måste ha något annat. Då rycker levern in och bildar ketonkroppar som används som energi där. Förutom två ketonkroppar som används som energi så tillverkar levern även aceton som också är en ketonkropp och då luktar man lite illa.

Längre ketosversionen: Det är det stadie då kroppen gått över från glukos- eller glykogenbaserad (dvs kolhydratbaserad glykolys eller glykogenolys) förbränning för energi (eftersom du i VLCD ligger på så lågt underskott att dessa depåer inte fylls på) och istället mestadels utvinner energi från triacylglycerol dvs lagrat kroppsfett genom betaoxidation (lipolys och glukoneogenes). Dock kan inte långa fettsyror korsa blod/hjärn-barriären och då måste hjärnan få energi från något annat. För att få in Acetyl-CoA till citronsyracykeln i hjärnans celler (eller snarare mitokondrierna i cellerna) används då ketonkroppar istället. Det är mest levern som klarar av att skapa dessa ketonkroppar. Du kommer samtidigt kanske lukta lite eftersom ketonkroppar bl.a. består av aceton utöver de två ämnen som används som energi (acetoacetat och beta-hydroxibutyrat).

Konstigt nog känns det ibland bättre att träna istället för att bara sitta och ta det lugnt då men det varierar säkert från person till person. Enligt vissa ska det ta 24-48h tills glykogen och glukos är slut, dvs då man börjar gå in i ketos vilket är skönare än att ligga i mellantinget mellan normal diet och ketosstadie, eftersom hjärnan då helt inriktat sig på att använda ketonkroppar för energi istället för att försöka använda glukos o glykogen som inte finns i tillräcklig mängd, men jag tycker det verkar ta längre tid enligt de flesta här i tråden.

Vissa läkare har påstått att ketos är farligt men de kanske tänker på ketoacidos som är ett farligt stadie ofta förknippat med diabetes där blodets pH sjunker helt för mycket vilket är skadligt. Ketos å sin sida har däremot använts som behandling vid vissa former av sjukdomar (epilepsi) och jag kan inte påminna mig om någon som verkat ha farit illa av det här på forumet. Dock ska man väl alltid lyssna på kroppen. Känns något väldigt fel ska man avbryta.

Klart som korvspad?
Mycket bra förklarat!

Tack!
2011-01-04, 02:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
Alla VLCDkurer måste godkännas för att få säljas. Nutrilett tror jag däremot är godkänd av danska livsmedelsverket tror jag, men det borde vara ungefär samma krav.

Hur många portioner äter man per dag med iTrim då?

Nutrilett kostar 199 kronor för 25 påsar för det mesta, och som tjej äter man 5, som kille 6, påsar om dagen. För mig innebär det alltså att ett paket räcker i fem dagar, så ungefär 1200 kronor i månaden. Sen lägger jag till fibertabletter också, eftersom min mage redan innan inte var så förtjust i mig..=)

Vad är det för fibertabletter och vart hittar du dessa? Jag provade några tärningar från apoteket med frukt men dom smakade satan.. Tablettform låter mycket trevligare..
2011-01-04, 10:04
Medlem
Paladins avatar
Hej alla!
Har igår börjat en helkur vlcd som jag tänkt köra 3-5 veckor lite beroende på resultat. Har varit aktiv i denna tråd en gång tidigare med. Just nu känner jag mig slö och tung i huvudet men jag hoppas det skall släppa om en dag eller två!
Min fråga är kan någon, som lyckats, ge tips på kosttänk efter avslutad kur för att slippa studsa upp igen? Hur gör ni? Lchf, kan det fungera?
2011-01-04, 10:42
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PunkSlyna
Vad är det för fibertabletter och vart hittar du dessa? Jag provade några tärningar från apoteket med frukt men dom smakade satan.. Tablettform låter mycket trevligare..

Fibertabletterna är inköpta på Apoteket - Allevos. Det fanns dock på mitt ICA också, 20 kronor billigare märkte jag sen..=/ Men men, vad fan. Det är en burk med 90 tabletter, kostade 95 kronor på apoteket och 75 kronor på ICA. Ordinationen på burken är 2 kapslar 3 gånger per dag med minst 2 dl vatten, en timme före matintag. Det står också att man ska dricka ordentligt under hela dagen, 1,5-2 liter vatten minst. Jag pratade med personalen på apoteket och man behöver INTE plussa det vattenintaget med vattenintaget för nutriletten, men dricka lite mer än man hade gjort annars. Fördelen med tablettform är ju att man slipper smaken men också att man slipper alla sötningsmedel som är med i de andra formerna av fibertillskott från apoteket.
Normalt sett använder jag annars katrinplommon och torkade aprikoser för att hjälpa magen lite extra, men det är ju en helt klart dålig idé under en VLCDkur eftersom de dels innehåller mycket kalorier och dels kommer nästan alla kalorierna från kolhydraterna vilket innebär att man får vinka adjö till ketosen, och det är ju inte en så bra sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Hej alla!
Har igår börjat en helkur vlcd som jag tänkt köra 3-5 veckor lite beroende på resultat. Har varit aktiv i denna tråd en gång tidigare med. Just nu känner jag mig slö och tung i huvudet men jag hoppas det skall släppa om en dag eller två!
Min fråga är kan någon, som lyckats, ge tips på kosttänk efter avslutad kur för att slippa studsa upp igen? Hur gör ni? Lchf, kan det fungera?

Det finns bara en metod som funkar - mindre kalorier in än ut. Så länge du ligger på ett kaloriunderskott kommer du att gå ner, ligger du på plus/minus noll kommer du att hålla vikten och ligger du på ett kaloriöverskott kommer du att gå upp. Punkt.
Många tycker att LCHF funkar bra, oftast funkar det för att du blir så mycket mättare på fett och proteiner, och kroppen behöver göra av med mer energi för att förbränna dem än kolhydrater, att deras totala kaloriintag blir lägre än deras förbränning.
En del kör på tallriksmodellen, det är nog den jag kommer att köra sen.

Viktigast är väl att fortsätta röra sig och försöka bygga muskler. Ju mer muskler man har, desto större blir viloförbränningen, och därmed ens möjliga kaloriintag utan att gå upp. Dessutom ger ju motion förbränning i sig, plus att man håller kroppen igång.

Om man tittade på Sam Lowry, som skrev mycket i början av tråden, så började han äta precis som innan, men bara mindre portioner om jag minns rätt, och han höll sin vikt fantastiskt bra under den tiden han skrev i alla fall. Ytterligare ett bevis på att kalorier in<kalorier ut funkar.

Slutsats - du kan leva på chips, godis och läsk om du vill, så länge du äter färre kalorier än du gör av med. Att din kropp däremot inte kommer att tacka dig för den dieten eftersom du inte får i dig alla näringsämnen och vitaminer och så, det är en annan sak. Du kommer fortfarande att gå ner. Så - välj den metod som passar dig bäst, som du trivs med och som du känner att du kan hålla på med under en lång tid - och lär dig att räkna kalorier, i alla fall någorlunda. Ta annars hjälp av någon form av verktyg, typ hälsovakten som många tipsat om, eller shapeupclub.com som jag själv använder för att hålla reda på alla resultat.

___

All feber och skit och elände var borta imorse, så jag tror att det kanske ändå var en övergång till ketosfasen som spökade. Skönt i alla fall att det kom dagen efter jobbet istället för under jobbhelgen. Både igår och idag ligger jag stabilt i högsta ketosfältet på stickan. Vikten vid torrvägning imorse låg på 62,8, en vikt jag inte legat på på väldigt länge. Mitt diagram över vikten spänner sig bara till maj förra året, men den lägstavikten piskar jag i alla fall. Visserligen är väl en hel del av den vikt jag tappat vatten, tarminnehåll och annat skräp, men ändå - två kilo på drygt en halv vecka, trots brakmiddag på nyårsafton, är otroligt bra för mig, som dessutom inte har så sjukt mycket att ta av. Ska bli intressant att se i vilken takt det går neråt sen - jag har ju påsar för en halv evighet kvar i alla fall.. Har ett par dagars intensivt uppsatsskrivande kvar, sedan ska jag dra igång med lätt träning och grejjer också, hittills har det bara blivit liite promenerande.
2011-01-04, 12:17
Medlem
dakires avatar
Gårdagen avklarad

Som jag tidigare förklarat: Startvikt på 83,2 kg midjemått 94cm.

Har två veckor på mig att gå ner så mycket som möjligt.

Gårdagen var tung. Blev så fruktansvärt sugen på något under kvällen, så jag åt en Felix Gulaschsoppa på 440 kcal.

Får se om dagen kan klaras av på ren kur. Vaknade med förkylning och just nu sitter jag på jobbet och känner mig helt borta. Troligtvis en kombination av lågt blodsocker och förkylning.

Har inte köpt några påsar än, utan kör på färdigblandade måltidsersättningar.
Finns det några nackdelar med dessa förutom priset?
Jag vet att de innehåller fler kcal men tänkte hålla mig till 3-4 st per dag.
2011-01-04, 13:01
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dakire
Gårdagen avklarad

Som jag tidigare förklarat: Startvikt på 83,2 kg midjemått 94cm.

Har två veckor på mig att gå ner så mycket som möjligt.

Gårdagen var tung. Blev så fruktansvärt sugen på något under kvällen, så jag åt en Felix Gulaschsoppa på 440 kcal.

Får se om dagen kan klaras av på ren kur. Vaknade med förkylning och just nu sitter jag på jobbet och känner mig helt borta. Troligtvis en kombination av lågt blodsocker och förkylning.

Har inte köpt några påsar än, utan kör på färdigblandade måltidsersättningar.
Finns det några nackdelar med dessa förutom priset?
Jag vet att de innehåller fler kcal men tänkte hålla mig till 3-4 st per dag.

VLCD kräver lite karaktär och viljestyrka - det är skitjobbigt i 3-5 dagar, men sedan släpper det. Försök göra något annat när du blir riktigt hungrig eller sugen - gå ut och gå, drick vatten, sjung en sång eller vad som helst, bara det får dig på andra tankar. Gå ut och gå är ett trick som funkat för många i tråden. Ska du gå på ren kur KOMMER det att vara jobbigt i början, men det kommer att bli enklare med tiden och "plågan" kommer bara att förlängas för varje gång du äter något annat.. Kör ren kur en vecka minst, sen kan du eventuellt börja blanda in annat, som fortfarande håller dig under gränsen på 800 kcal och 60 gr kolhydrater.

Ett tips är att blanda i lite kakao i din drinkmix om du dricker med chokladsmak annars, det ökar mättnadskänslan och du behåller den längre, samtidigt som den förbättrar förbränningen. Känner du att du verkligen MÅSTE äta något så släng i dig en måltidsersättning till då? Du kan också äta fibertabletter från Allevo som fyller ut magen/tarmarna och minskar hungerskänslorna, samtidigt som de håller magen igång.

Hojta till här när det känns överjävligt så peppar vi vidare!

___

Förresten - kakaoprylen är något som jag själv gjort nu. Jag, som alltid varit sockerberoende, tycker nu - efter en knapp vecka - att Nutriletts chokladdrinkmix är för söt. Kakaon gör den bättre.. Vad gäller effekten av kakao har jag inte kunnat testa den än, har bara druckit en sån, men jag har googlat runt en massa på internet.
Senast redigerad av Kellermeister 2011-01-04 kl. 13:10.
2011-01-04, 13:03
Medlem
dakires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
VLCD kräver lite karaktär och viljestyrka - det är skitjobbigt i 3-5 dagar, men sedan släpper det. Försök göra något annat när du blir riktigt hungrig eller sugen - gå ut och gå, drick vatten, sjung en sång eller vad som helst, bara det får dig på andra tankar. Gå ut och gå är ett trick som funkat för många i tråden. Ska du gå på ren kur KOMMER det att vara jobbigt i början, men det kommer att bli enklare med tiden och "plågan" kommer bara att förlängas för varje gång du äter något annat.. Kör ren kur en vecka minst, sen kan du eventuellt börja blanda in annat, som fortfarande håller dig under gränsen på 800 kcal och 60 gr kolhydrater.

Ett tips är att blanda i lite kakao i din drinkmix om du dricker med chokladsmak annars, det ökar mättnadskänslan och du behåller den längre, samtidigt som den förbättrar förbränningen. Känner du att du verkligen MÅSTE äta något så släng i dig en måltidsersättning till då? Du kan också äta fibertabletter från Allevo som fyller ut magen/tarmarna och minskar hungerskänslorna, samtidigt som de håller magen igång.

Hojta till här när det känns överjävligt så peppar vi vidare!

Tack för pepp och tips.
Känner till att det är värst i början. Det är jobbet jag oroar mig för mest.
Kan inte tänka och prestera.
2011-01-04, 13:13
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dakire
Tack för pepp och tips.
Känner till att det är värst i början. Det är jobbet jag oroar mig för mest.
Kan inte tänka och prestera.

Släng i dig någon extra drinkmix då, och se till att dricka MYCKET vatten, så mycket du bara orkar egentligen. Kaffe och te är också bra, men är vätskedrivande så du ska egentligen kompensera med lika mycket vatten som du dricker sånt. Lightläsk säger vissa funkar, så drick cola light/zero eller pepsi max för koffein. Det är dock vissa som inte klarar av det, så känn efter själv. Koffeintabletter kan också rekommenderas. Dock kanske allt på en gång, om du inte är stor kaffedrickare vanligtvis..=)

En promenad på lunchen kan också pigga upp en hel del, det behöver verkligen inte gå i rask takt, bara att komma ut och få lite frisk luft (om du nu inte jobbar utomhus såklart..=))

Har hittat en nackdel för mig med den här dieten nu..
Jag pluggar på universitet och ska just nu skriva uppsatsen. Jag har nu så jäkla mycket överskottsenergi att jag har skitsvårt att sitta still vid datorn, jag vill bara ut och gå eller vad som helst. Inte bara den vanliga tenta/uppsats-skolkkänslan utan mer en extrem rastlöshet och pigghet som bara MÅSTE få sitt utlopp.. Men nej, fem dagar till med uppsatsskrivande, sen ska det få en massa utlopp!
Senast redigerad av Kellermeister 2011-01-04 kl. 13:22.
2011-01-04, 18:45
Medlem
Baseballbats avatar
Andra dagen avklarad

Dock köpte jag såna dära bars idag, 2 st och sen tog jag 2 mixar när jag kom hem. Hade inte tid att fixa mixar :/

Känner mig jävligt svag, kan vara för att jag håller på att bli sjuk eller att kroppen anpassar sig.. dock har jag börjat mixa ut en påse i typ 1 liter vatten så det inte smakar något :P mycket lättare att få i sig då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in