2020-06-13, 17:07
Medlem
Generalanderssons avatar
En 60 år gammal kvinna mördades med kniv i sitt eget hem i Fredrikstad, Norge 1978. Det var en massiv utredning i det här fallet och drygt 4000 personer blev genom årens gång sett på som möjligt misstänkt, norska polisen hade inga klara spår från brottsplatsen och utredningen stog stilla. I 1983 så blev en 39 år gammal man häktad för mordet, men han släpptes efter drygt 6mnd i fängelse.

I 2006 så fick polisen ett tips och på försommaren 2007 så meddelade polisen att fallet är löst. En då 42 årig man erkände att han hade mördat den 60 åriga kvinnan med kniv i 1978 när han själv bara var 13 år gammal. Den då 13 år gamla pojken bröt sig in i huset där den 60 år gamla kvinnan bodde för att hitta något att stjäla, och använde sig av en mora-kniv till att bryta upp källardörren till huset. Den 13 år gamla pojken hade stulit 400 NOK när han upptäcktes av den 60 år gamla kvinnan i huset, då fick han panik och knivhögg kvinnan flera gånger med mora-kniven som han hade brutit sig in i huset med. Pojken och hans föräldrar bodde i närheten av brottsplatsen, och i 2007 så var den då 42 år gamla mannen gift och hade barn också var han ostraffad och hade inte begått några kriminella handlingar varken före eller efter mordet i 1978.

De norska utredarna som hade fallet sa att de blev chockade när de fick höra nyheten om att fallet hade lösts och att mördaren var en 13 årig pojke, och uttalade att de aldrig ens tänkte tanken att det kunde vara ett barn som hade mördat den 60 åriga kvinnan.

Jag tror faktiskt att det finns många likanande fall som är olösta där barn/ungdomar var GM, men att polisen tror inte att GM kan ha varit ett barn.
Citera
2020-06-13, 17:10
Medlem
ArthurFlecks avatar
Borde det inte vara preskriberat om det är så pass gammalt?
Citera
2020-06-13, 17:25
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArthurFleck
Borde det inte vara preskriberat om det är så pass gammalt?
Kanske, fallet har lösts och det känns i dag ganska irrelevant.

Men tycker det är intressant att detta fall var bland de mest undersökta morden i Norge och polisen var utan några tydliga spår, innan de 29 år senare fick tips om en då 13 år gammal pojke. Tror det finns många olösta fall där polisen/utredarna på förhand bestämde sig för vilken typ av GM de ska leta efter istället för att ha alla möjligheter öppna.
Citera
2020-06-13, 18:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
En endast 13-årig GM.

Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
En 60 år gammal kvinna mördades med kniv i sitt eget hem i Fredrikstad, Norge 1978. Det var en massiv utredning i det här fallet och drygt 4000 personer blev genom årens gång sett på som möjligt misstänkt, norska polisen hade inga klara spår från brottsplatsen och utredningen stog stilla. I 1983 så blev en 39 år gammal man häktad för mordet, men han släpptes efter drygt 6mnd i fängelse.

I 2006 så fick polisen ett tips och på försommaren 2007 så meddelade polisen att fallet är löst. En då 42 årig man erkände att han hade mördat den 60 åriga kvinnan med kniv i 1978 när han själv bara var 13 år gammal. Den då 13 år gamla pojken bröt sig in i huset där den 60 år gamla kvinnan bodde för att hitta något att stjäla, och använde sig av en mora-kniv till att bryta upp källardörren till huset. Den 13 år gamla pojken hade stulit 400 NOK när han upptäcktes av den 60 år gamla kvinnan i huset, då fick han panik och knivhögg kvinnan flera gånger med mora-kniven som han hade brutit sig in i huset med. Pojken och hans föräldrar bodde i närheten av brottsplatsen, och i 2007 så var den då 42 år gamla mannen gift och hade barn också var han ostraffad och hade inte begått några kriminella handlingar varken före eller efter mordet i 1978.

De norska utredarna som hade fallet sa att de blev chockade när de fick höra nyheten om att fallet hade lösts och att mördaren var en 13 årig pojke, och uttalade att de aldrig ens tänkte tanken att det kunde vara ett barn som hade mördat den 60 åriga kvinnan.

Jag tror faktiskt att det finns många likanande fall som är olösta där barn/ungdomar var GM, men att polisen tror inte att GM kan ha varit ett barn.

Intressant fall du tar upp.

Detta har jag nog aldrig hört talats om tidigare. Känner dock till ett annat mycket omskrivet fall i just Fredrikstad:

(FB) Dubbelmordet i "Lille Helvete", Norge, 1969.

Även ett annat liknande fall som detta fast då var GM 16 år och kom att åka fast snabbt:

Varför GM kom att erkänna så många år efteråt vet jag inte. Även om fallet var preskriberat så hade han ändå inte kunnat dömas med tanke på hans låga ålder.

https://www.fokus.se/2008/09/nar-mordaren-inte-falls/

Citat:

"Danmark: Fall som har livstid i straffskalan preskriberas inte.
Finland: Ingen preskriptionstid för mord.
Island: Längsta preskriptionstid är 15 år.
Norge: Mord preskriberas efter 25 år. Men en översyn sker just nu.
Tyskland: Mord preskriberas inte.
Nederländerna: Fall som har livstid i straffskalan preskriberas inte.
Portugal: Längsta preskriptionstid är 15 år.
Spanien: längsta preskriptionstid är 20 år.
Schweiz: längsta preskriptionstid är 30 år."

Som jag har förstått så gäller fortfarande att mord preskriberas i Norge efter 25 år. Den här översynen ledde inte fram till en förändring.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-06-13 kl. 18:52.
Citera
2020-06-13, 19:37
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Intressant fall du tar upp.

Detta har jag nog aldrig hört talats om tidigare. Känner dock till ett annat mycket omskrivet fall i just Fredrikstad:

Även ett annat liknande fall som detta fast då var GM 16 år och kom att åka fast snabbt:

Varför GM kom att erkänna så många år efteråt vet jag inte. Även om fallet var preskriberat så hade han ändå inte kunnat dömas med tanke på hans låga ålder.

https://www.fokus.se/2008/09/nar-mordaren-inte-falls/

Citat:

"Danmark: Fall som har livstid i straffskalan preskriberas inte.
Finland: Ingen preskriptionstid för mord.
Island: Längsta preskriptionstid är 15 år.
Norge: Mord preskriberas efter 25 år. Men en översyn sker just nu.
Tyskland: Mord preskriberas inte.
Nederländerna: Fall som har livstid i straffskalan preskriberas inte.
Portugal: Längsta preskriptionstid är 15 år.
Spanien: längsta preskriptionstid är 20 år.
Schweiz: längsta preskriptionstid är 30 år."

Som jag har förstått så gäller fortfarande att mord preskriberas i Norge efter 25 år. Den här översynen ledde inte fram till en förändring.
Hade inte heller hört talas om detta fall innan jag läste om det på en norsk sida. Bara GM själv vet varför han valde att erkänna dådet 29 år efter mordet, tydligen så tipsade någon om den här mannen i 2006 och då blev han strax kallad till förhör. GM visste säkerligen att han var för ung till att kunna dömas för brott när mordet begicks och att fallet var preskriberat i 2007, tror också att var en lättnad för GM när han erkände mordet.

Några artiklar om fallet:
bt.no/nyheter/innenriks/i/LokrJ/13-aaring-fikk-panikk-og-drepte
vg.no/nyheter/innenriks/i/83Xaw/13-aar-da-drapet-ble-begaatt

Det som jag tycker är intressant med det här fallet är att det säkert finns flera olösta mord som begicks av barn/ungdomar, men att polisen ser inte på det som en möjlighet.
Citera
2020-06-13, 22:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Erkände eftersom mordet var preskriberat.

Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Hade inte heller hört talas om detta fall innan jag läste om det på en norsk sida. Bara GM själv vet varför han valde att erkänna dådet 29 år efter mordet, tydligen så tipsade någon om den här mannen i 2006 och då blev han strax kallad till förhör. GM visste säkerligen att han var för ung till att kunna dömas för brott när mordet begicks och att fallet var preskriberat i 2007, tror också att var en lättnad för GM när han erkände mordet.

Några artiklar om fallet:
bt.no/nyheter/innenriks/i/LokrJ/13-aaring-fikk-panikk-og-drepte
vg.no/nyheter/innenriks/i/83Xaw/13-aar-da-drapet-ble-begaatt

Det som jag tycker är intressant med det här fallet är att det säkert finns flera olösta mord som begicks av barn/ungdomar, men att polisen ser inte på det som en möjlighet.

Troligtvis erkände han därför att mordet var preskriberat.

Även om mordet inte hade varit preskriberat hade han ändå inte riskerat något straff med tanke på hans låga ålder vid mordet. GM bör ha känt en stor lättnad efter att han hade erkänt det.

Jag tror att du har rätt i att det mycket väl kan finnas olösta mord där gärningspersonen kan ha varit ett barn eller i den mycket tidiga tonåren.
Citera
2020-06-19, 00:04
Medlem
Apenes-saken var en sånn sak som ble trukket frem hver gang det var snakk om uløste mord i media, og var en av de mest kjente uløste sakene frem til tilståelsen kom. Kvinnens sønn var for øvrig en relativt kjent jurist og politiker.

https://no.wikipedia.org/wiki/Georg_Apenes?wprov=sfla1

Når det gjelder julemordene i Lille Helvete som Skaraborg nevner lengre opp, så kan vel de også anses som mer eller mindre polisiært oppklarte utifra det som finnes av vitneutsagn og indisier. Men den antatt skyldige var også en del av byens rusmiljø, og døde for flere år siden.
Citera
2020-06-19, 17:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Julmorden" 1969.

Citat:
Ursprungligen postat av Eldritch84
Apenes-saken var en sånn sak som ble trukket frem hver gang det var snakk om uløste mord i media, og var en av de mest kjente uløste sakene frem til tilståelsen kom. Kvinnens sønn var for øvrig en relativt kjent jurist og politiker.

https://no.wikipedia.org/wiki/Georg_Apenes?wprov=sfla1

Når det gjelder julemordene i Lille Helvete som Skaraborg nevner lengre opp, så kan vel de også anses som mer eller mindre polisiært oppklarte utifra det som finnes av vitneutsagn og indisier. Men den antatt skyldige var også en del av byens rusmiljø, og døde for flere år siden.

Menar du att "Julemorden" kan anses som polisiärt uppklarade?

Svara gärna i den tråden är du hygglig för i den här tråden är uppgiften off-topic.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in