2020-06-09, 19:32
Avslutad
Valet av språk är inte speciellt viktigt beträffande att kunna jobba på kvällen.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Utan att behöva avhandla det mer så anser jag att du bör ha HTML och CSS som kunskap. Vill du bara hålla på med webbprogrammering så:

• Javascirpt
  • C#, ASP.NET
  • Python
  • React

vill du även utveckla dig till att göra mer än webbsidor så tycker jag att du fortsätter med:

• Fördjupning Python och C#
  • Avancerad C/C++

Viktigast av allt:

• FUCK JAVA!
Viktigast av allt:

Det finns ingenting som heter "C/C++". Att skriva så är helt efterblivet. Det är två helt olika språk.
Citera
2020-06-09, 20:22
Medlem
Stark-Senaps avatar
Kan rekommedera sysadmin I ett datacenter. Jobbade i ett som på den tiden var ett av Europas största. Jävligt laidback. Lite som att vara brandman. Man var standby om något skulle hända. Blev mest att vi kollade på film nätterna igenom och ut och röka en gås mellan varven.
Saknar det jobbet.
Citera
2020-06-10, 00:24
Medlem
Intruder96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sekretbelagd
Det är väl inte det sexigaste förslaget men det finns definitivt mycket kvällsarbete när det kommer till övervakning av servrar.

Blir mycket ensamtid och potentiellt väldigt hektiska situationer att hantera på egen hand.
Inget jag övervägt men vet folk som tycker att det passat som handen i handsken.

Det varierar väl från ställe till ställe vad för utbildning man kräver men där jag jobbar kommer många från IT-driftteknik utbildning.

Idag hör det väl till undantagen att man har fysisk personal på plats 24/7 för serverövervakning.
Under de senaste 20 åren har jag själv iaf inte stött på det någonstans.
Idag kör de flesta med AI för att övervaka servrar och nätverk, vilket sen automatiskt larmar tekniker som har jour i hemmet, om något fel upptäcks.
Citera
2020-06-10, 00:43
Medlem
Sekretbelagds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intruder96
Idag hör det väl till undantagen att man har fysisk personal på plats 24/7 för serverövervakning.
Under de senaste 20 åren har jag själv iaf inte stött på det någonstans.
Idag kör de flesta med AI för att övervaka servrar och nätverk, vilket sen automatiskt larmar tekniker som har jour i hemmet, om något fel upptäcks.

Kan inte riktigt uttala mig om hur det ligger till överlag. Men tänker att det kan bero på omfattningen och hur komplexa rutinerna är för eskalering. Företaget jag arbetar för har i vart fall folk på plats 24/7.
Citera
2020-06-10, 23:35
Medlem
Skulle nog faktiskt inte säga att utvecklartjänster är det du är ute efter om du bara vill jobba kväll. Att jobba som utvecklare idag handlar inte bara om att sitta och koda helt själv, utan du förväntas även gå på en hel del möten och alla dessa ligger under kontorstid. Alla utvecklare jag vet jobbar i alla fall bara kontorstider.

Känns mer som typ IT-tekniker eller nåt kanske, på något ställe som har dygnet runt jour.
Citera
2021-02-04, 18:14
Medlem
är det mycket programmering på IT-drifttekniker? Fundera på att utbilda mig IT- drifttekniker som är två år på högskolan i Kristianstad. Alltså är kursen mest baseras engelskt litteratur och matematik?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in