Citat:
Ursprungligen postat av
pyro860
Det är ganska blandat mellan könen. Kemi och IT går dessutom en hel del hand i hand i dagens läge. Man gör en hel del med robotar och diverse instrument som sedan följs av tolkningar
Ska man börja studera kemi ska man dock ha ett mål innan man börjar. En kandidat klarar man sig ganska illa på om man inte har planer på att bli lärare eller så förstås, fast även där är minst en master att föredra. Att bli professor eller liknande finns det lite jobb inom, men då krävs det kandidat, master och sedan en hel del år av doktorerande och arbete som postdoc och inte ens då är det givet att du blir professor om du inte är exceptionellt duktig
Kemi i sig är väldigt intressant och kan knytas till otroligt mycket, men det gäller att man har en plan med sina studier redan från början
Jag skulle aldrig slösa min tid på att bli kemist. Mitt ex hade PhD inom kemi redan som 26 åring (hon var tydligen den enda och hennes klasskamrater var avundsjuka, mycket strul där). Vi passade riktigt bra ihop och hon var inte lika pantad som andra att kräva att motparten ska vara som hon

. Hon läste phyton hos KTH (obligatoriskt) så hon programmerade också så vi hade mycket gemensamt ändå, men hon tyckte att jag var rätt så smart för henne lol.
Första gången jag hör att någon kräver att man har samma yrke (förmodligen borderline som talar)